• یکشنبه / ۵ آذر ۱۳۸۵ / ۱۳:۴۱
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-02354
  • خبرنگار : 71188

بلومبرگ با اشاره به دعوت مدير ساينوپك چين به ايران: ايران و چين يك گام ديگر به اجراي قرارداد 100ميليارد دلاري يادآوران نزديك شدند

شبكه خبري بلومبرگ با اشاره به اظهارات مديرعامل شركت ملي نفت ايران مبني بر دعوت از مدير شركت ساينوپك چين به تهران، اعلام كرد كه ايران و چين يك گام ديگر به اجرايي شدن قرارداد 100 ميليارد دلاري انرژي خود نزديك شدند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شبكه خبري به نقل از مقامات نفتي دو كشور اعلام كرده است كه قرارداد ايران با ساينوپك چين براي توسعه ميدان يادآوران به منظور فروش نفت براي دوره‌اي 25 ساله تكميل شده و آماده‌ امضا است.

اين گزارش مي‌افزايد: ايران كه به دليل برنامه هسته‌اي خود تحت فشار آمريكا و اروپا است، به دنبال بازارهاي رو به رشد و دوستانه‌اي همچون چين در مناطق ديگر است.

بلومبرگ با اشاره به اظهارات غلامحسين نوذري - مديرعامل شركت ملي نفت ايران - مبني بر اين كه همه مسايل قرارداد نهايي شده و در مراحل نهايي براي امضاي ساينوپك قرار دارد، تاكيد مي‌كند كه ايران و چين يك گام بزرگ به اجرايي كردن اين قرارداد نزديك شده‌اند.

بر اساس تفاهم نامه اوليه‌اي كه به امضاي ساينوپك چين رسيده است، چين مبلغي حدود 100 ميليارد دلار را در يك محدوده 25 ساله براي خريد گاز و نفت از ايران و سهم 51 درصدي در ميدان يادآوران خواهد پرداخت.

اين قرارداد به چين اجازه مي‌دهد كه به مدت 25 سال روزانه 150 هزار بشكه نفت ايران را با نرخ روز بازار در اختيار بگيرد و 250 ميليون تن ال.ان.جي نيز از ايران دريافت كند.

به گزارش ايسنا، ميدان نفتي يادآوران، با بيش از 17 ميليارد بشکه نفت خام درجا و بيش از 3 ميليارد بشکه نفت خام قابل برداشت، از بزرگ ترين ميدان هاي توسعه نيافته دنيا به شمار مي رود که براي توليد روزانه 300 هزار بشکه نفت خام در دو فاز توليدي از اين ميدان برنامه‌ريزي شده است.

بر اساس اين گزارش، شركت ساينوپك چين در 31 جولاي گذشته نيز قراردادي به ارزش 2 ميليارد و 840 ميليون دلار با ايران براي افزايش ظرفيت پالايشگاه اراك به امضا رسانده است.

به نوشته بلومبرگ، ايران همچنين مذاكره با ديگر شركت‌هاي چيني را نيز براي توسعه بخش انرژي در دستور كار خود قرار داده است و مذاكراتي را با شركت نفت CNOOC چين براي توسعه ميدان گازي پارس شمالي برگزار كرده است.

بر اين اساس، شركت چيني به ازاي توسعه اين ميدان قادر خواهد بود كه نسبت به فروش ال.ان.جي از دو فاز از چهار فاز اين ميدان در يك محدوده زماني 25 ساله اقدام كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha