• جمعه / ۳ آذر ۱۳۸۵ / ۱۱:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی
  • کد خبر: 8509-00974

نوذري: مفاد قرارداد يادآوران نهايي شده است حفاري آزادگان با شركت‌هاي ايراني خواهد بود براي توسعه فاز3 ميدان دارخوين درحال مذاكره‌ايم

نوذري:
مفاد قرارداد يادآوران نهايي شده است
حفاري آزادگان با شركت‌هاي ايراني خواهد بود
براي توسعه فاز3 ميدان دارخوين درحال مذاكره‌ايم

براساس تجربه ميدان آزادگان معطل هيچ شركت خارجي نمي‌شويم؛ اگرچه با برخي شركت‌ها در حال مذاكره‌ايم، ولي كار را خودمان شروع مي‌كنيم و در هر مرحله‌اي كه با آنها توافق برسيم همكاري را آغاز مي‌كنيم.

به گزارش خبرنگار انرژي ايسنا، غلامحسين نوذري ـ مديرعامل شركت ملي نفت ايران ـ در حاشيه امضاي قرارداد آغاز عمليات اجرايي ميدان آزادگان بين شركت‌هاي پتروايران و جهان پارس با بيان اين مطلب اظهار كرد: در حال حاضر نيز اينپكس فقط در بخش تامين مالي پروژه سهيم است و هيچ نقش اجرايي ندارد.

وي در خصوص وضعيت كنوني ميدان يادآوران نيز گفت: با انجام يك سري كار جدي در 10 روز گذشته تمام مفاد قرارداد نهايي شده و آماده امضاي قرارداد با چيني‌ها هستيم و در اين راستا قرار است از مدير عامل ساينوپك براي امضاي قرارداد دعوت شود.

مديرعامل شركت ملي نفت ايران درباره اين كه عراق از سال 83 عمليات برداشت خود را از ميدان آزادگان آغاز كرده است، توضيح داد: وضعيت كشور عراق در اين مدت پاسخ اين سوال را مي‌دهد؛ ولي آنها به تازگي توليد را آغاز كرده‌اند.

وي با تاكيد بر اين كه قرارداد دوم ميدان آزادگان در بخش حفاري نيز قطعا با شركت‌هاي ايراني امضا مي‌شود، افزود: بلافاصله پس از انجام عمليات حفاري چاه‌ها، طي يك تا دو هفته آينده قرارداد حفاري امضا مي‌شود. در خصوص دكل نيز با برنامه‌ريزي و بهره‌وري از دكل‌هاي موجود مي‌توانيم كاهش تعداد دكل‌ها را جبران كنيم. در حال حاضر نيز سه دكل در حال آماده شدن براي حفاري در ميدان آزادگان است كه از سوي شركت ملي حفاري آماده شده است.

به گفته او در حال حاضر شركت ملي نفت در حال مذاكره براي توسعه فاز سه ميدان دارخوين است كه اگر به جمع‌بندي برسد، دكل‌هاي ميدان دارخوين را براي خود اين ميدان به كار مي‌برد.

به گزارش ايسنا، در فاز اول طرح توسعه ميدان نفتي دارخوين كه براي توليد 50 هزار بشكه نفت خام در روز بود و درمرداد ماه سال گذشته به بهره‌برداري رسيد، سه حلقه چاه توصيفي، پنج حلقه چاه توسعه‌اي و يك حلقه چاه تزريق گاز حفاري شد. همچنين يك واحد بهره برداري با ظرفيت 55 هزار بشكه در روز به همراه كليه خطوط لوله انتقال ( لوله هاي جرياني) و تاسيسات سرچاهي در مدت 33 ماه به عنوان فاز دوم اين طرح در دست اقدام است كه طي آن برنامه افزايش توليد از 50 هزار بشكه به 160 هزار بشكه در روز پيش بيني شده است.

فاز دوم اين ميدان طبق برنامه و 33 ماه پس از اتمام فاز اول اين ميدان تا آذرماه 85 تكميل و ظرفيت توليد اين ميدان به 160 هزار بشكه در روز خواهد رسيد.

نوذري همچنين با اشاره به لايه نفتي اهواز ـ بنگستان خاطرنشان كرد: مذاكراتي با بنياد مستضعفان در حال انجام است كه هنوز نهايي نشده است.

پيش‌تر در همين رابطه، مصطفي خويي ـ مديرعامل شركت توسعه پتروايران ـ با اشاره به اين كه شركت مهندسي و توسعه نفت (متن) با اعلام اين كه پتروايران درباره تامين مالي لايه بنگستان اعلام عدم آمادگي كرده، بنابراين براي انجام عمليات اين پروژه با بنياد مستضعفان وارد مذاكره شده‌اند، توضيح داد: بنگستان تاريخچه طولاني دارد و از اواخر اسفند 83 كه قرارداد امضا شد، پتروايران منتظر اعلام شروع كار مطابق قرارداد از طرف شركت ملي نفت بوده كه هيچ گاه دستور شروع كار از طرف آن شركت ابلاغ نشده است.

وي تصريح كرد: هنوز در رابطه با مسائل فني پروژه در زمينه توليد و تفكيك بخشي از عمليات كه مربوط به شركت ملي نفت است، ابهام وجود دارد. در حال حاضر شركت ملي نفت در بخشي از لايه بنگستان در حال توليد است و تاكنون نيز ابهامات موجود مربوط به نگهداشت اين توليد حل نشده است.

او درباره مذاكرات شركت متن با بنياد مستضعفان گفت: پتروايران به دليل ابلاغ نشدن دستور شروع كار، تاكنون در اين پروژه كاري انجام نداده و از نظر اين شركت عدم آمادگي در تامين مالي ابلاغ نشده است؛ زيرا اصلا اجراي عمليات به اين مرحله نرسيده است. همچنين پيشنهادات ما در قرارداد مربوط به سال 83 است و اگر قيمت‌هاي آن بازنگري شود، امكان ادامه كار در لايه بنگستان وجود دارد.

به گزارش خبرنگار انرژي ايسنا، سيروس سليمي‌پور ـ مديرعامل شركت مهندسي و ساختمان جهانپارس ـ نيز در حاشيه امضاي قرارداد آغاز عمليات اجرايي ميدان آزادگان اظهار كرد: به محض اين كه نقشه‌هاي اجرايي به شركت جهانپارس ابلاغ شود، عمليات اجرايي را آغاز مي‌كنيم و اميدواريم در كوتاهترين زمان چاه‌ها آماده شوند.

وي افزود: در فاز اول قرار است 38 حلقه چاه حفر شود كه كل كار آماده‌سازي چاه‌ها، عمل حفر چاه براي نصب دكل حفاري و سايت اصلي و در مجموع همه عمليات زيربنايي بر عهده اين شركت است.

سليمي‌ درباره مدت زمان اجراي اين قرارداد توضيح داد: كل پروژه 40 ماه طول مي‌كشد؛ ولي چون بخشي از كار‌هاي ما با ساير بخش‌ها مرتبط است كه قرار است قرارداد آنها بعدا امضا شود، تلاش مي‌كنيم در كمترين زمان ممكن به ترتيب بسته به تعداد دكل‌هاي حفاري كه تدارك داده مي‌شود كار را پيش ببريم.

وي با بيان اين كه با توجه به اين كه نيكو مسووليت تامين مالي پروژه را پذيرفته است، اميدواريم مشكلي در كار پيش نيايد، گفت: اين بخش مربوط به عمليات زيرساختي است و به نظر مي‌رسد وابستگي چنداني به كشور‌هاي خارجي نداشته باشيم و امكان تدارك و تهيه آنها در داخل وجود دارد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha