• سه‌شنبه / ۹ آبان ۱۳۸۵ / ۱۴:۰۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8508-04234
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/تكميلي/ پس از پنج سال در موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران، طناب ششمين دوسالانه‌ي نگارگري ايران از غلاف جدا شد

/تكميلي/ پس از پنج سال در موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران، 
طناب ششمين دوسالانه‌ي نگارگري ايران از غلاف جدا شد
با گشايش ششمين دوسالانه‌ي نگارگري ايران، دور تازه‌ي برپايي نمايشگاه‌هاي موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران آغاز شد. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سرانجام پس از پنج سال، چراغ دوسالانه‌ي 20 روزه‌ي نگارگري ايران در موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران روشن شد و آثار 141 هنرمند نگارگر در قاب‌هايي در فرم و سايزهاي مختلف متنوع و بعضا ناهماهنگ، ديوارهاي گالري‌هاي اين موزه را دربر گرفتند. روز گذشته در مراسم گشايش اين نمايشگاه كه با حضور هنرمندان نگارگر و نمايندگاني از بخش فرهنگي برخي سفارت‌خانه‌هاي خارجي در ايران همراه بود، سمانه سلطاني، هنرمندي كه به‌عنوان جوان‌ترين شركت‌كننده دور ششم دوسالانه معرفي شد، طناب نمايشگاه را از غلاف جدا كرد. سرپرست موزه‌ي هنرهاي معاصر نيز كه خود اين دوسالانه را دبيري كرده در سخناني كه هم‌زمان به زبان انگليسي نيز ترجمه مي‌شد، گفت: بي‌نام و بي‌نشان و آرزومندانه با معرفت وه چه بي‌رنگ و بي‌نشان كه منم مشتركا بر حقيقت باطني خود نامي را كه حكايت از معرفت عرفاني مي‌كند رقم كمترين و بسيار آثاري كه عشق را بر قامت دوست‌ ردايي نشاندند. نمايشگاه بزرگ شاهكارهاي نگارگري را همگي ديديم. بزرگان و نام‌آوراني كه اين آثار را خلق نموده‌اند همگي رخسار نازنين را در رخ و نقاب خاك كشانده‌اند. هنر بزرگ ايران زميني كه توانسته‌ است در هنر معاصر جهان از قرن هجدهم بركات و خدمات بسياري را ارايه دهد اكنون درجهان معاصر آمده است آن‌چه را كه از سر حكمت و معرفت از پيشينيان آموخته تجربه نموده و با معرفت و تاويل با خيال متعالي خود در هم آميزد. حبيب‌الله صادقي در بخش ديگري از سخنانش چنين اظهار كرد: هر فرزندي را پدري است و مادري و داراي سند سجلي و شناسنامه. در اين نمايشگاه سند سجلي خود را در پنج صفحه مرقع دلپذير و بزرگ كه حيرت جهانيان را برانگيخته و با حكمت و سكوت از ميان قرن‌ها بدون تبليغات رنگارنگ كمپاني‌هاي خبري و هنري برخاسته است تا فرزندان خود را در اين دوره معاصر در آغوش كشد و گرماي وجودش را بدرقه هنر معاصر ايران كند. صادقي گفت: ششمين دوره دوسالانه نگارگري ايران كه دبيري‌اش كردم در شرايطي برگزار شد كه نتيجه هم‌نشيني و جلسه‌ نشست هنرمندان و شاعران رنگ و تغزل با شعار مهر و فتوت و تلاش جمعي براي برگزاري دوسالانه‌اي بزرگ نتيجه داد. وي شراره صالحي را به‌عنوان دبير همايش علمي معرفي كرد كه از 20 تا 22 آبان ماه جاري در موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران برگزار مي‌شود. نمايشگاه دوسالانه‌ي نگارگري ايران، با نمايش پنج برگ از شاهنامه‌ي شاه ‌طهماسبي و نمونه‌هايي از آثار سال‌هاي دور و نزديك داوران دور ششم و برخي از نگارگران پيش‌كسوت ايران آغاز مي‌شود. بنا بر اين گزارش، ششمين دوسالانه‌ي نگارگري ايران قرار بود نيمه‌ي مهر برگزار شود، اما برپايي نمايشگاه آن به 25 همين ماه و سرانجام به هشتم آبان موكول شد. اين دوسالانه در بخش‌هاي تشعير، تذهيب، گل و مرغ و طبيعت سازي، ‌نگارگري با موضوع‌هاي، پيامبر اعظم (ص) - بخش ويژه -، تاثير مفاهيم قرآني در آثار هنرمندان، نگارگري، قصص انبيا، آزاد، مشق از خالقين مكاتب - با ديد نوآوري - آثار هنرمندان را ‌پذيرفته است. محمدعلي رجبي، عباس جمال‌پور، مجيد مهرگان، آيدين آغداشلو، جلال شباهنگي، اميرهوشنگ جزي‌زاده و فرح اصولي، هيات انتخاب آثار را تشكيل داده و همين تركيب با محمدباقر آقاميري، آثار نمايشگاه را داوري ‌خواهند. اما تاكنون زمان اعلام برگزيدگان اين دور از دوسالانه اعلام نشده است. اين دومين دوسالانه‌ي هنري است كه پس از اعلام موزه ماندن موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران در محل اين موزه برپا مي‌شود. موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران اعلام كرده است كه دوسالانه‌ي نگارگري را نيز به‌خاطر موقعيت ويژه‌يي كه دارد، ميزباني خواهد كرد و پس از آن ديگر دوسالانه‌اي در اين محل برپا نمي‌شود. همچنين از معدود دوسالانه‌هاي هنري در ايران است كه بدون برپايي نشست خبري و ارايه توضيحاتي درباره‌ي چگونگي برپايي و ارايه‌ي گزارشي از روند اجرا، آغاز به‌كار كرده است. پيشتر قرار بود دوسالانه‌ي نگارگري ايران، آخرين دوسالانه‌ي سال 83 باشد كه با دبيري حبيب‌الله آيت‌اللهي و داوري و انتخاب محمدعلي رجبي، محمدباقر آقاميري، عباس جمال‌پور، شهرزاد صالحي، دو داور خارجي و آيت‌اللهي، در نگارخانه آيينه و خيال مجموعه فرهنگي ـ هنري صبا وابسته به فرهنگستان هنر، برگزار شود؛ اما با استعفاي آيت اللهي از دبيري دوسالانه و تاخير چندباره تاريخ و زمان برپايي، محل تعيين شده از سوي هيات برگزاري نيز تغيير كرد. پس از آن مقرر شد كه دبيري اين دوسالانه‌ي‌ شورايي، برعهده هيات مديره‌ي انجمن نگارگران ايران با نمايندگي و مديريت اجرايي شاهرخ فريوسفي باشد، اما خردادماه همايش سه‌روزه‌ي نگارگري اسلامي، با تاكيد بر بررسي ضعف‌هاي تشكيلاتي و قانوني انجمن‌هاي هنرهاي تجسمي و بررسي سياست‌هاي فرهنگي و جايگاه دوسالانه‌ها، در محل كتابخانه‌ي موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران برگزار شد و سرانجام بدون حضور خبرنگاران دبير دور جاري دوسالانه تعيين شد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha