"طلسم، گرافيک سنتي ايران"، تازهترين پژوهش پرويز تناولي منتشر شد
پرويز تناولي كتابي پژوهشي با عنوان "طلسم، گرافيک سنتي ايران" منتشر كرد.
به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تناولي پژوهش براي تاليف اين كتاب را 30 سال پيش در حالي كه هنوز آخرين نسل رمال و فالگير در شهرهاي بزرگ و كوچك، روستاهاي دور و نزديك زندگي ميكردهاند، آغاز كرده است.
او نمونههاي بسياري را در آرشيو خود نگهداشته و تصاويري از كتابهاي فالگيران دورهگرد تهيه كرده است.
اين هنرمند و پژوهشگر معتقد است كه تا 50-60 سال پيش هنرمنداني در اين سرزمين بهسر ميبردند كه همچون گرافيستهاي امروزي با اعداد و ارقام و شكل و شمايل بهصورت گرافيك كار ميكردند كه قبل از مدرن شدن ايران، گرافيستهاي اين سرزمين بودند.
كتاب تناولي دو بخش دارد؛ بخش نخست را طلسمات، معاني و اعداد وفقي بر پايه اسماء الحسني، دربرميگيرد، همانهايي كه به گفتهي وي بر فلز و پارچه و پوست آهو ميكندند و مينوشتند و روي لباسهاشان ميدوختند.
بخش دوم، نقش حيوانات در امور روان درماني و رفع مشكلات انساني را شامل ميشود. كه همهي اينها در طرحها، نقشهاي گرافيكي خلاصه، ساده و نيز توام شده با اعداد و ارقام در نسخهها و اشكال مختلف براي مداوا به كاربرد داشته است.
بيش از دو سوم تصاوير ارايه شده در كتاب ياد شده اصلي و بقيه را تناولي خود از كتاب رمالها و فالگيرها تصويربرداري كرده است.
بنا بر اين گزارش، گويا در سال 1356 موزه هنرهاي معاصر تهران، تعدادي از اشياي طلسمي تناولي را قرض گرفته تا از آنها براي تحقيق دربارهي منابع مکتب "سقاخانه" استفاده کند.
تناولي در اين باره گفته است: مکتب سقاخانه دههي پيش از آن مورد توجه عدهاي از هنرمندان جوان قرار گرفته بود. اين هنرمندان آثار خود را با الهام از خط – نوشته و تصاوير عاميانه خلق ميکردند و توانسته بودند نظراتي را از داخل و خارج کشور به خود جلب کنند.
او ميافزايد: اشياي طلسمي من هر چند براي اول بار مطرح و بهچاپ درآمد، اما سخني از چند و چون و موارد مصرف آن نشد. در آن زمان ايران گرماگرم "تجددگرايي" بود و به اين گونه اشيا به ديدهي دون نگريسته ميشد و اغلب مردم آنها را "مشتي طلسم و جادو" خطاب ميکردند.
اين مجسمهساز و پژوهشگر اقوام ايراني ميگويد: از آن فرهنگ غني ديگر چيزي باقي نمانده است و آن دعانويسان و رمالان را مدتهاست که جايگزين و جانشين نيست، حال آنکه آثاري از اين قوم به يادگار مانده است. اين آثار نه تنها بخش مهمي از هنرهاي تصويري ايران بهحساب ميآيند، بلکه در پس خود آمال و آرزوهايي را نهفته دارند. چه بسيار مادراني که بهبود فرزندشان به اين آثار دل ميبستند و چه زناني که از ترس از دست دادن شوهرانشان به اين اشيا متوسل ميشدند. چه بسيار عشاقي که از قبل اين دست ساختهها به سوي معشوق رفته و به وصال او ميرسيدند و چه مردان که با اتکا بر آن معاملات پرسودي انجام ميدادند.
او تاكيد دارد كه کتاب "طلسم، گرافيک سنتي ايران" تلاشي است براي دستيابي به فرهنگي که از ميان رفته است.
بنا بر اين گزارش، اين كتاب توسط انتشارات بنگاه با شمارگان يك هزار نسخه در 108 صفحه، با يكصدو هفت تصوير - 136 تصوير رنگي – 34 سياه و سفيد -، با طراحي محمود بخشي موخر و قيمت پشت جلد 85 هزار ريال، روانهي بازار کتاب شد.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات