• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۳۸۵ / ۱۳:۰۰
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 8507-00628

دبير انجمن فولاد: وزارت صنايع از سازمان مديريت خواستار تخصيص اعتبار براي واردات آهن قراضه شده است صادرات قراضه براي كشور ارزش اقتصادي ندارد

دبير انجمن فولاد:
وزارت صنايع از سازمان مديريت خواستار تخصيص اعتبار براي واردات آهن قراضه شده است
صادرات قراضه براي كشور ارزش اقتصادي ندارد

وزارت صنايع از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي خواسته كه با تخصيص امتياز براي واردات آهن قراضه مورد نياز توليدكنندگان فولاد كشور موافقت كند.

رسول خليفه سلطان ـ دبير انجمن توليدكنندگان فولاد ايران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت ايسنا، با اشاره به نياز بالاي كشور به آهن قراضه اظهار كرد: كشورهاي ديگر مواد خام موردنياز خود را به راحتي صادر نمي‌كنند و در ايران نيز بايد از صادرات آهن قراضه جلوگيري شود.

وي با بيان اين كه صادرات قراضه ارزش اقتصادي براي كشور به همراه ندارد و يك فعاليت مفيد اقتصادي محسوب نمي‌شود، گفت: هم اكنون با توجه به محدوديت آهن قراضه موجود در جهان، قيمت آن بالاست و به همين دليل واردات آن براي توليدكنندگان داخلي فولاد صرفه اقتصادي ندارد.

وي با اشاره به رشد نياز سالانه كشور به آهن قراضه به دليل توسعه صنعت فولاد تصريح كرد: براي توليد فولاد بايد 20 درصد از وزن توليدي آن از آهن قراضه استفاده شود و به اين ترتيب توليد 11 ميليون تن فولاد خام نيازمند دو ميليون و 200 هزار تن آهن قراضه است.

او، ميزان تامين آهن قراضه موردنياز صنعت فولاد  از طريق آهن قراضه موجود در كشور را حدود يك ميليون تن عنوان كرد و گفت: سالانه بيش از يك ميليون تن آهن قراضه نيز از طريق واردات تامين مي‌شود.

وي با بيان اين كه هم اكنون قيمت آهن قراضه موجود در كشور پايين‌تر از قيمت‌هاي جهاني است، گفت: ارزش اين ماده تابع قيمت‌هاي محلي است؛ زيرا حمل و نقل نقش مهمي‌ در قيمت اين ماده دارد و اين مساله باعث شده قيمت داخلي قراضه حدود 20 درصد ارزان‌تر از قيمت‌هاي جهاني باشد.

خليفه سلطان در ادامه بر لزوم حمايت دولت از توليدكنندگان داخلي فولاد تاكيد كرد و گفت: صنعت فولاد كشور نيازمند دريافت تسهيلات به منظور خريد شمش فولاد موردنياز خود است تا از اين طريق با افزايش ميزان توليد داخل، قيمت تمام شده فولاد نيز كاهش يابد.

وي افزود: توليدكنندگان فولاد خواستار حمايت دولت و ارائه تسهيلات جهت واردات حدود يك ميليون تن شمش فولاد طي يك سال به كشور هستند كه ما هم اكنون در حال مذاكره براي عملي شدن اين موضوع هستيم.

وي با بيان اين كه هم اكنون سيستم بانكي به راحتي اعتبار لازم جهت واردات شمش فولاد را به توليدكنندگان ارائه نمي‌دهد گفت: به منظور برخورداري توليدكنندگان از تسهيلات دولتي پيشنهادي از سوي وزارت صنايع به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي ارائه شده تا به اين ترتيب اعتبار ويژه‌اي براي واردات آهن قراضه به توليدكنندگان اختصاص يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha