مدير گروه جوان و ورزش راديو جوان معتقد است: وجود متنهاي كم محتوا و فاقد درون مايه، برنامهها را به سوي لودگي سوق ميدهد.
طنز و گردونهي برنامهسازي راديو
علي سيفي در گفتوگو با خبرنگار سرويس راديو ايسنا با اشاره به دورههاي مختلف طنز راديويي پس از انقلاب گفت: در دهه 60 مقولهي طنز به صورت جدي با حضور بزرگان عرصه نويسندگي و بازيگري آغاز شد كه نمونهي واقعي آن دو برنامه موفق و پرمخاطب «صبح جمعه با شما» و «عصرانه» بودند. اما با ورود به دهه 70 و خارج شدن طنز دورهي قبل از گردونهي برنامهسازي راديو، طنز راديويي دچار ركود شد.
وي ادامه داد: شبكه راديويي جوان در دههي 80 با ساخت برنامههايي مانند «چهار راه جواني» و«توپ» و «هفت شنبه»، فضاي طنز برنامههاي راديويي را متحول كرد.
شبكه جوان و مراقبت از لودگي
اين مدير گروه راديو، توجه به محتوا و متن را عامل موفقيت راديو جوان در ساخت برنامههاي عاري از لودگي خواند و افزود: كيفيت طنز بستگي به دو عامل محتوا و فرم دارد كه نبود يكي، سبب بروز مشكل در طنز ميشود.
وي اضافه كرد: در راديو جوان، هدف ارايهي طنز محتوا محور و فرم گرا است و برهمين اساس برنامه سازان اين شبكه بيشتر وقت خود ار صرف توليد درون مايهاي غني و پربار ميكنند تا بدين وسيله از بروز هرگونه لودگي در برنامهها جلوگيري شود.
سيفي، طنز گروه ورزش و جوان شبكهي راديويي جوان را عاري از لودگي برشمرد و اظهار كرد: ارزيابي مستمر از مخاطبان نشان داده است كه شبكه جوان در ارايهي طنز با درون مايه مخاطب پسند و عاري از لودگي موفق بوده و توانسته گوي سبقت را از برنامههاي مشابه تلويزيوني بربايد.
ادبياتي متناسب با قشر جوان تحصيل كرده
وي با اشاره به اين كه ادبيات راديو جوان، متناسب با قشر جوان تحصيل كردهي دانشگاهي يا دست كم دبيرستاني است افزود: بيشتر دستاندركاران شبكه راديويي جوان از جنس مخاطبان خود هستند كه اين برقراري ارتباط را سادهتر ميكند.
علل بروز ادبيات نادرست
سيفي در ادامه در مورد علل بروز ادبيات نادرست در برخي از برنامههاي راديو توضيح داد: متاسفانه امروزه تعداد نويسندگان حوزهي طنز در راديو بسيار كم است و از طرفي افرادي كه در حوزه طنز تخصصي ندارند در آن دخول ميكنند لذا متنهايي با درون مايهي كم توليد ميشوند كه استفاده از آنها طنز را به لودگي تنزيل ميدهد.
وي ادامه داد: حوزهي اجرا، معلول پشتوانهي فكري و محتوايي برنامه، به ويژه متن آن است و چنان چه اين پشتوانه ضعيف باشد گوينده با مشكل دچار ميشود و براي القاي طنز خود به مخاطب، به لودگي روي ميآورد.
در پايان ...
مدير گروه ورزش و جوان راديو جوان در پايان سردبير تهيهكننده، گوينده و بازيگر را چهارعامل اصلي طنز موفق دانست و گفت: سردبير مغز برنامه و ديگر افراد با شكل اندام آن برنامهاند كه موفقيت در كار ملزم به همكاري خوب و متناسب اين اندامهاست.
انتهاي پيام
نظرات