• جمعه / ۲۳ تیر ۱۳۸۵ / ۰۸:۴۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 8504-11650

منصور اوجي: دوره‌ي قالب‌هاي كلاسيك تمام نشده؛ چه رسد به نيمايي شاعران قالب‌ها را نمي‌شناسند و شعر سپيد مي‌گويند!

منصور اوجي:
دوره‌ي قالب‌هاي كلاسيك تمام نشده؛ چه رسد به نيمايي
شاعران قالب‌ها را نمي‌شناسند و شعر سپيد مي‌گويند!
منصور اوجي اعتقاد دارد: در شعر كلاسيك هنوز قالب‌هايي داريم كه ظرفيتشان تمام نشده؛ چه رسد به شعر نيمايي كه مدت زيادي از آن نگذشته است. اين شاعر به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: هنوز ظرفيت بعضي از قالب‌هاي كلاسيك تمام نشده است؛ هنوز غزل، مثنوي و رباعي گفته مي‌شود. شايد امروز ظرفيت قالبي چون قصيده تمام شده باشد، آن‌هم به اين دليل كه در جامعه امروز ديگر مدح جايي ندارد و بنابراين طبيعي است كه قالبي كه در آن مدح را مي‌ريختند، تمام شده باشد؛ ولي قالب‌هايي چون غزل و رباعي و.. هنوز ظرفيت دارند. او در ادامه تصريح كرد: چگونه است وقتي قالب‌هاي كلاسيك هنوز ظرفيت كار كردن دارند، قالب نيمايي كه زمان زيادي از آن نگذشته است، ظرفيتش تمام شده است؟! ضمن اين‌كه شاعراني چون يدالله رؤيايي، محمدعلي سپانلو و محمدرضا شفيعي كدكني شعرهاي نيمايي خوبي مي‌گويند؛ بنابراين نمي‌توان گفت فرمي تمام‌شده است. همه قالب‌ها هنوز خواننده دارند، ولي شاعران چون آن‌ها را نمي‌شناسند، ترجيح مي‌دهند شعر سپيد بگويند. وي افزود: اگر كسي مي‌گويد كه امروز ظرفيت قالب نيمايي تمام شده، به اين دليل است كه توانايي شعر گفتن در اين قالب را ندارد. اگر شاعري به معناي واقعي شاعر باشد، تمام سبك‌ها و قالب‌ها را مي‌شناسد و كار شعري‌اش را ابتدا با آن‌ها شروع مي‌كند و آن‌وقت سراغ قالب‌هاي ديگر مي‌رود؛ ولي شاعران امروز ما نه شعر كلاسيك را درست مي‌شناسند و نه شعر نو و نيمايي را و چون نمي‌شناسند، مي‌گويند دوره شعر نيمايي تمام شده است. اوجي معتقد است: شعر وقتي مي‌آيد، شاعر تعيين نمي‌كند كه در چه قالبي باشد؛ ممكن است شعر در قالب كلاسيك، نيمايي يا سپيد بيايد و اين خود شعر است كه تعيين مي‌كند در چه قالبي بايد باشد. وي با تاكيد بر اين‌كه ظرفيت قالب نيمايي تمام نشده و جاي كار كردن دارد، متذكر شد: شاعران ديگر از قالب نيمايي استفاده نمي‌كنند، ولي اين به‌معناي تمام شدن اين قالب نيست. اين‌كه شاعر از چه قالبي استفاده كند، به توانايي او و همچنين سليقه‌اش بستگي دارد. ممكن است شاعر قالبي را نپسندد و از آن استفاده نكند يا در قالبي شاخص‌تر باشد و شعري بهتر بسرايد. مثلا احمد شاملو مبتكر شعر سپيد بود، اما در قالب مثنوي، قطعه، قصيده و رباعي شعرهايي دارد يا فروغ فرخزاد يا مهدي اخوان‌ ثالث نيز در قالب‌هاي كلاسيك شعرهايي دارند، ولي در قالبي شاخص‌ترند و بيش‌تر كار كرده‌اند. شاعران امروز نيز بهتر است اول قالب‌ها و سبك‌ها را كاملا بشناسند، سپس بگويند دوره قالبي به‌سر آمده يا نه. اوجي همچنين در پايان يادآور شد: هنوز هم جاي كاركردن روي بسياري از قالب‌ها وجود دارد و شاعر تعيين‌كننده قالب نيست. امروز هنوز مي‌توان روي قالب نيمايي كار كرد تا ظرف آن پر شود و بعدا سراغ قالب تازه‌تري رفت. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha