• دوشنبه / ۵ تیر ۱۳۸۵ / ۱۴:۳۸
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 8504-02342
  • خبرنگار : 90062

رييس انجمن ژنتيك ايران: بررسي‌هاي بي‌طرفانه علمي حاكي از ايمني كامل برنج تراريخته است كشت برنج تراريخته ازمصرف حجم عظيمي سموم آلاينده كشاورزي جلوگيري مي‌كند‌

رييس انجمن ژنتيك ايران:
بررسي‌هاي بي‌طرفانه علمي حاكي از ايمني كامل برنج تراريخته است
كشت برنج تراريخته ازمصرف حجم عظيمي سموم آلاينده كشاورزي جلوگيري مي‌كند‌

رييس انجمن ژنتيك ايران با اشاره به مطالعات گسترده صورت گرفته در زمينه محصولات كشاورزي تراريخته در كشورهاي مختلف و مطالعات بي‌طرفانه كميته‌اي از كارشناسان انجمن‌هاي علمي كشور كه حاكي از بي‌خطر بودن برنج تراريخته توليدي پژوهشگران ايراني بوده است، اظهار داشت: هرگونه اظهار نظر درباره ايمني برنج تراريخته و كشت آن بايد از سوي كارشناسان و متخصصان اين رشته و برمبناي اسناد و مدارك علمي باشد.

دكتر سيروس زينلي در گفت‌و‌گو با خبرنگار «فن‌آوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، خاطرنشان كرد: در پي مباحث مطرح شده درخصوص مخاطرات احتمالي رهاسازي برنج تراريخته مقاوم به آفات، كارگروهي از سه انجمن علمي مرتبط - ژنتيك، بيوتكنولوژي و ايمني زيستي - به عنوان كميته حقيقت ياب براي بررسي مخاطرات احتمالي اين محصول از لحاظ زراعي، زيست محيطي و بهداشتي تشكيل شد.

اين كميته با بررسي اسناد و اطلاعات جمع‌آوري و مكاتباتي كه با سازمان محيط زيست و وزارت جهاد كشاورزي انجام داد، پس از هشت ماه بررسي كه نتايج آن در كتابچه‌اي منتشر شد، تاكيد كرد كه برنج تراريخته طارم مولايي با گونه برنج غير تراريخت طارم مولايي كاملا مشابهت داشته و هيچ شاهدي مبني بر اثبات نگراني‌هاي احتمالي مطرح شده به دست نيامده است و بنابراين هيچ نوع مشكلي را براي مصرف‌كنندگان ايجاد نخواهد كرد.

وي درباره مزاياي كشت اين برنج، گفت: ساليانه ميليون‌ها تومان صرف خريد سم جهت از بين بردن حشراتي مانند كرم ساقه‌خوار برنج مي‌شود. حسن عمده كشت برج تراريخته آن است كه با توجه به اين كه اين محصول در برابر آفات مقاوم است نيازي به سمي ندارد. از طرف ديگر سمي كه در مزارع استفاده مي‌شود مخاطرات زيست محيطي داشته و حشرات و حيوانات متعدد ديگر را هم از بين مي‌برد. در حالي كه با كشت گونه برنج تراريخته مقاوم به آفت تمامي اين مخاطرات و مشكلات بر طرف مي‌شود.

دكتر زينلي درباره خطرات احتمالي ناشي از ژن منتقل شده به برنج تراريخته به ايسنا گفت: ژن Cry 1ab و ژن همراه آن تنها در قسمت سبزينه گياه بوده و به هيچ عنوان در خود برنج مصرفي وجود دارد. از طرف ديگر تاكنون هيچ اثر سوئي براي آنها گزارش نشده است.

رييس انجمن ژنتيك ايران با اذعان به اين كه گونه برنج تراريخته طارم مولايي در هيچ كشور خارجي توليد نشده است، اظهار كرد: با اين حال، ميليون‌ها هكتار از اراضي زراعي جهان به زير كشت گياهان تراريخته ديگر از قبيل سويا، پنبه و ذرت رفته‌اند و كشورهاي آژرانتين، كانادا، آمريكا و بسياري از كشورها در اين زمينه فعاليت بسيار خوبي داشته‌اند و ايران در مقايسه با آنها در رده بسيار پايين‌تري قرار دارد كه متاسفانه همچنان با توليد اين محصولات در كشور مخالفت مي‌شود.

رييس انجمن ژنتيك ايران در ادامه پيشگامي ايران در توليد برنج تراريخته مقاوم به افت را افتخاري ملي عنوان و ابراز مخالفت برخي مسئولان با كشت برنج تراريخته را نااميد كننده و ناشي از اطلاعات غلط در اين خصوص خواند و ابراز عقيده كرد: هيچ دليل علمي بر عدم كشت گياهان تراريخته كه در كشورهاي مختلف دنيا تجربه شده و بررسي‌هاي مختلف علمي بي‌خطر بودن آنها را تاييد كرده است، وجود ندارد و بايد از اظهار نظرهاي غير كارشناسي كه نگراني‌ها و ديد منفي نسبت به اين دستاورد علمي در جامعه ايجاد مي‌كند، خودداري كرد.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا تصريح كرد: چنانچه برخي مسئولان معتقدند كه در كشت اين برنج اشكالاتي وجود دارد بايد بر اساس دليل و مدرك باشد. هم چنان كه در زمينه سلول‌هاي بنيادي هم اين نگراني وجود داشت اما مشاهده مي‌كنيم كه تجربه سلول‌هاي بنيادي در كشور بسيار افتخار آميز است. اگر برخي مسئولان نظر انجمن‌هاي تخصصي علمي را قبول ندارند به جاي اظهارنظرهاي نگران كننده، يك تيم حقيقت ياب تشكيل دهند تا مساله ايمني برنج تراريخته به صورت كارشناسانه و علمي مورد بررسي قرار گيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha