• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ / ۰۸:۳۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8503-15130
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«ضرورت استفاده از راهنمايان حرفه‌اي» /3/ ساختار تورهاي داخلي مانع حضور راهنمايان حرفه‌اي شده است دستمزد كم دليل اصلي فعاليت نكردن راهنماي حرفه‌اي در تورهاست

«ضرورت استفاده از راهنمايان حرفه‌اي» /3/
ساختار تورهاي داخلي مانع حضور راهنمايان حرفه‌اي شده است 
دستمزد كم دليل اصلي فعاليت نكردن راهنماي حرفه‌اي در تورهاست

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان تور:

ساختار تورهاي داخلي مانع حضور راهنمايان حرفه‌اي شده است

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گفت: ساختار تورهاي داخلي و نبود تعريفي مناسب براي ايرانگردي مانع حضور راهنمايان حرفه‌اي در اين تورها مي‌شود.

"احمد سبط حسيني" در گفت وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا، افزود: استفاده نكردن از راهنماي حرفه‌اي در تورهاي داخلي به ساختار اين تورها و نبود تعريفي از ايرانگردي و گردشگري مربوط مي‌شود.

وي خاطرنشان كرد: عليرغم ظرفيت بالاي گردشگري و شروع فعاليت در اين بخش طي سال‌هاي گذشته، ولي اين صنعت هنوز در ايران نهادينه و تعريف درستي براي آن ارايه نشده است.

دبير كميسيون فرهنگ و آموزش جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي، حضور راهنماي حرفه‌اي ومتخصص را در تورهاي گردشگري وايرانگردي ضروري دانست و اظهار كرد: گاهي راهنماهاي تور كم تجربه و يا تازه فارغ التحصيل شده، اطلاعات كافي درباره‌ي سايت‌هاي تاريخي و جاذبه‌هاي طبيعي كشور ندارند و حضور اين افراد در دوره‌هاي آموزشي تئوري و عملي ضرورت دارد.

وي راه اندازي تورهاي عملي براي راهنماي كم تجربه را لازم دانست و تصريح كرد: راهنما، مدير تور است و بايد بر تمام امور و جزييات تور، ضمن ارايه‌ي اطلاعات به گردشگران، مسلط باشد بنابر اين راه اندازي دوره‌هاي آموزشي ضرورت دارد.

سبط حسيني گفت: به تورهاي داخلي در كشور اهميت چنداني داده نمي‌شود و سيستم موجود نيز تعريف مشخصي ارايه نكرده بنابراين برخي از آژانس‌هاي توريستي بدون توجه به بهينه سازي وضعيت اين تورها، دنبال تجارت و كسب سود هستند.

وي تاكيد كرد: كنترلي از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بر آژانس‌هاي توريستي كه بايد از راهنمايان تور حرفه‌اي و داراي كارت استفاده كنند، صورت بگيرد.

دبير كميسيون فرهنگ و آموزش جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و و جهانگردي افزود: بسياري از آژانس‌هاي توريستي از راهنماي كم تجربه يا كارمندان خود استفاده مي‌كنند كه كيفيت تور را كاهش مي دهدو ما از برگزاري اين تورها خوشحال هستيم.

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان تور ابراز كرد: راهنماي حرفه‌اي اگر تور را هدفمند اجرا كند در هر مسيري حتي سفرهاي تفريحي همچون نمك آبرود مي‌تواند، اطلاعات فرهنگي ارايه دهد و فرهنگ سفر گروهي را القا كند.

وي تصريح كرد: نهادينه كردن فرهنگ تور به برنامه ريزي،‌ سياست‌گذاري، كنترل و نظارت نياز دارد و آژانس‌هاي توريستي نيز تنها به دنبال كسب درآمد و سود نباشند.

سبط حسيني گفت: كنترل و نظارت بر تورهاي داخلي نبايد در جهت لغو فعاليت و مسدود كردن آژانس‌هاي توريستي و يا رها كردن اين بخش باشد تا اين وضعيت در تورهاي داخلي پيش آيد.

عضو هيات مديره‌ي جامعه راهنمايان:

كمبود دستمزد دليل اصلي فعاليت نكردن راهنماي حرفه‌اي در تورهاي داخلي است

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گفت: كمبود دستمزد دليل اصلي فعاليت نكردن راهنماي حرفه‌اي در تورهاي داخلي است.

"سهراب گودرزي" افزود: تورليدر حرفه‌اي به تمام اطلاعات و نكته‌هاي مربوط به آثار تاريخي مسلط است، ولي اگر آژانس توريستي از اين افراد استفاده نمي‌كند، به دليل پرداخت دستمزد اندك به راهنماي حرفه‌اي است.

وي تصريح كرد: مديران آژانس‌هاي توريستي فكر مي‌كنند با هزينه‌ي اندك مي‌توانند تور راه اندازي كنند، در حالي كه وجود راهنماي حرفه‌اي در تورهاي داخلي براي تور و آژانس‌ها ، تبليغي محسوب مي‌شود و تاثير مطلوبي دارد.

اين راهنماي تور اذعان كرد: برخي از آژانس‌هاي توريستي مي‌خواهند باهزينه‌ي كمتر، درآمد و مسافر بيشتري به دست آورند.

وي اظهار كرد: دفاتر خدمات مسافرتي با استفاده از راهنماي حرفه‌اي با تجربه كه به آثار كشور نيزمسلط است علاوه بر ارتقاي شخصيت كاري خود، مردم را با ايرانگردي آشنا مي‌كند.

گودرزي درا دامه به ذكر مثالي پرداخت و افزود: بسياري از ايراني‌ها بدون هدف اطراف جاذبه‌هاي تاريخي و در سايت‌هاي گردشگري حضور دارند و در پايان سفر هيچ چيزي به دست نمي‌آورند در حالي كه بااستخدام يك راهنما كه اندك اطلاعاتي دارد، از شنيدن داستان هويت و فرهنگ سرزمين خود لذت برده و سيراب مي‌شوند.

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي با اشاره به وضعيت تورليدرهاي حرفه‌اي كشور،‌ ادامه داد: اين راهنماها تمام زندگي خودرا بر آثار و مطالعه‌ي كتاب‌هاي مرتبط صرف كرده اند و اكنون انتظار دارند با دريافت مبلغ مناسبي اطلاعات به دست آورده را منتقل كنند در حالي كه آژانس‌هاي توريستي براي كم هزينه تر شدن تور از راهنماي كم تجربه استفاده مي‌كند.

عضو هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي با بيان اينكه گردشگري از اواخر دهه‌ي 60 در ايران شروع شد، گفت: در اين مدت و به دليل شرايط خاص كشور بسياري از راهنماهاي تور در تهران ،تمام كشور را شناختند و حتي تا چند سال پيش در مشهد و يزد راهنما وجود نداشت، ولي در حال حاضر اين تعداد بيشتر شده است.

وي افزود: در صورتي كه راهنما و راهنماي محلي مسلط به همراه مدير يا ناظر در تور باشد، وضعيت تورهاي داخلي بهتر و تخصصي‌تر مي‌شود.

اين راهنماي ايرانگردي و جهانگردي اظهار كرد: آژانس‌هاي توريستي بايد بدون الزام سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري از راهنماهاي حرفه‌اي در تورهاي داخلي استفاده كنند.

گودرزي تصريح كرد: استفاده از تورليدر حرفه‌اي در سفرهاي ايرانگردي درصد مشتري و كيفيت كار را افزايش و ارتقا مي‌دهد و مديران آژانس‌هاي توريستي فعال در تورهاي داخلي بدون اجبار بايد به اين موضوع توجه كنند.

نايب رييس جامعه‌ي راهنمايان تور:

در صورت نظارت بر عملكرد تورها، تاكنون بسياي از آژانس‌هاي توريستي تعطيل شده بودند

نايب رييس جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي تصريح كرد: نظارتي بر نحوه‌ي برگزاري يا وضعيت تورهاي داخلي كشور صورت نمي‌گيرد.

" محمود بنكدار نيا " وضعيت تورهاي داخلي ايران را بسيار نامطلوب دانست و افزود: تورهاي داخلي بايد زير ذره بين قرار گيرد تا مشخص شود چه افرادي،گروه‌هاي گردشگر ايراني را همراه مي‌كنند و يا چه مسائلي در اين تورها پيش مي‌آيد كه گاه گردشگر را معترض و شاكي مي‌كند.

وي تصريح كرد: تورهاي داخلي مسائل بسياري دارد كه اين موضوع سبب خودداري از سفرهاي گروهي و برگزاري سفرهاي خانوادگي مي‌شود.

اين راهنماي تور با بيان اين كه دربرنامه‌هاي تورهاي داخلي آژانس‌هاي توريستي، كنترلي صورت نمي گيرد، اظهار كرد: اگر نظارتي بر عملكرد اين تورها صورت مي‌گرفت، تاكنون بسياي از آژانس‌هاي توريستي تعطيل شده بودند.

وي افزود: بسياري از دفاتر خدمات مسافرتي از اين شرايط سوء استفاده مي‌كنند و با صرف هزينه‌هاي كمتر و استخدام راهنمايان تور كم تجربه كه معمولا اطلاعات دقيق و موثقي نيز ندارند،‌ در نهايت امنيت و آرامش به كار خود ادامه مي‌دهند.

بنكدارنيا، ابراز كرد: راهنماي حرفه‌اي در اين شرايط و سطح استاندارد كه دستمزد چنداني نيز دريافت نمي‌كند، به كار كردن در تور داخلي حاضر نيست.

وي گفت: راهنماي حرفه‌اي اگر دستمزد و شرايط مناسبي در تور داشته باشد و مسافران همراه تورها نيز بر حسب نياز، گزينش شوند، در تورهاي داخلي به راحتي كار مي‌كند.

نايب رييس جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي اظهار كرد: معضلات تورها‌ي داخلي به اين زودي رفع نمي‌شود ولي در صورت برخورد واقعي، بسياري از آژانس‌هاي توريستي مسدود مي‌شود كه رسيدگي به آن عزم جدي نياز دارد تا از برخي سود جويي‌ها جلوگيري شود در غير اين صورت، فرهنگ سفرهاي گروهي در ايران از ميان مي‌رود.

وي حضور راهنماي حرفه‌اي را در تورهاي داخلي تاثيرگذار دانست و تصريح كرد: گاهي وضعيت نابسامان تورهاي داخلي بر گردشگران ورودي تاثير نامطلوب مي‌گذارد در حالي كه حضور راهنماي حرفه‌اي در اين تورها كه به شرايط نيز مسلط است، سبب كنترل گروه مي‌شود واز بروز هر گونه صحنه‌ي متغاير با فرهنگ و هويت ايران جلوگيري مي‌كند.

اين راهنماي تور ادامه د اد: تقاضاي گردشگران ايراني براي شركت در تورهاي شاد به راهنما مربوط نيست كه البته پيش از برگزاري تور نياز سنجي و گزينش گردشگران ضرورت دارد ولي راهنما اگر به كار خود مسلط بوده و درباره‌ي هر منطقه‌اي طي بازديد، اطلاعات كافي داشته باشد تور را به راحتي هدايت مي‌كند.

وي افزود: هر كسي نمي‌تواند فرهنگ را فرابگيرد ولي يادگيري طنز فكاهي به راحتي امكان پذير است و متاسفانه بسياري از راهنماهاي كم تجربه در تورهاي داخلي بر طنز فكاهي كاملا مسلط بوده اما از آثار تاريخي و هويت كشور هم سطح و يا كمتر از گردشگر اطلاع دارند.

بنكدار تصريح كرد: يك راهنماي حرفه‌اي در اين قالب استاندارد، كه عملكرد راهنماي كم تجربه نيز بر ذهن گردشگر ايراني تاثير گذاشته، حاضر به فعاليت نيست.

رييس هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان تور:

استفاده از راهنمايان حرفه‌اي وضعيت تورهاي داخلي را بهتر مي‌كند

رييس هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي تصريح كرد: استفاده از راهنمايان تور حرفه‌اي و داراي كارت در آژانس‌هاي توريستي، وضعيت تورهاي داخلي را بهتر مي‌كند.

" سعيد حاجي‌هادي " درباره‌ي استفاده نكردن از راهنمايان حرفه‌اي و محلي در تورهاي داخلي اظهار كرد: آژانس‌هاي توريستي براي پرداخت دستمزد كمتر ترجيح مي‌دهند از راهنمايان تور بدون كارت عضويت درجامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي و يا كارمندان خود استفاده كنند.

وي افزود: بسياري از راهنمايان با تجربه با اين دستمزدهاي اندك به همكاري با اژانس‌هاي برگزار كننده‌ي تورهاي داخلي نيستند، بنابراين دفاتر خدمات مسافرتي از راهنمايان كم تجربه يا كارمندان خود در تورها استفاده مي‌كنند.

اين راهنماي تور ابزار مي‌كند: راهنمايان تور كم تجربه معمولا به دليل آگاهي و اشنايي اندك از مسائل تور، مشكلاتي را ايجاد مي‌كنند كه سبب مي‌شود گردشگر احساس كند،‌ خدمات مناسبي دريافت نكرده است.

وي تصريح كرد: اگر آژانس‌هاي توريستي به استفاده از راهنمايان حرفه‌اي و محلي در تورهاي داخلي موظف شوند، شرايط بهتر مي‌شود.

حاجي‌هادي با بيان اين كه راهنمايان تور با تجربه و حرفه‌اي براي فعاليت در تورهاي داخلي كمتري دارند‌، گفت: آژانس‌هاي توريستي معمولا تورها را بدون رعايت مسائل مختلف، تفهيم و توجيه برنامه‌ي سفر برگزار مي‌كنند، كه مشكلاتي را به همراه دارد راهنماي تور تنها مسوول شناخته مي‌شود.

وي افزود: راهنمايان در تورهاي داخلي، امنيت شغلي ندارد و پي در پي با مشكلات مواجه مي‌شوند كه راهنمايان حرفه‌اي را از فعاليت در تورهاي داخلي دور مي‌كند.

رييس هيات مديره‌ي جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي درباره‌ي تاثير دوره‌هاي آموزش در عملكرد راهنمايان تور، اظهار كرد: دوره‌هاي آموزشي مسير را را به دانشجويان نشان مي‌دهد، ولي مطالب ارايه شده براي راهنماي تور كافي نيست، و برگزاري دوره‌هاي عملي نيز در كنار آن ضرورت دارد.

حاجي‌هادي مشاركت آژانس‌هاي توريستي را در اين دوره‌هاي آموزشي براي راهنمايان تور الزامي‌دانست و افزود: راهنماي تور با تجربه علاوه بر جذب و و حفظ مشتري، هزينه‌هاي زائد آژانس توريستي را كاهش مي‌دهد.

عضو شوراي عالي آموزش گردشگري:

آموزش نيروي انساني فعال در گردشگري موضوعي ملي است

دولت بودجه‌هاي ‌آموزش نيروي انساني در بخش گردشگري را سريع اختصاص دهد

عضو شوراي عالي آموزش گردشگري گفت: آموزش نيروي انساني فعال در بخش گردشگري موضوع ملي است كه بخش دولتي بايد به آن رسيدگي كند.

" احمد سبط حسيني " افزود: ضعف آموزش ونيروي انساني در چهار چوب مسائل ملي مي‌گنجد كه بخش خصوصي درباره‌ي رفع آن موظف نيست.

وي با اشاره به تشكيل شوراي عالي آموزش گردشگري اظها ركرد: موضوع نيروي انساني و ضعف آموزش در بخش گردشگري مستمر با حضور مسوولان ومديران سازماني پيگيري مي‌شود.

عضو شوراي عالي آموزش گردشگري تصريح كرد: براي نهادينه شدن آ‌موزش بايد تمام كاركنان در حمل و نقل هتل، رستوران و آژانس‌هاي توريستي تحت آموزش‌هاي استاندارد قرار گيرند.

وي آموزش را از زنجيره‌ي توريسم جهاني مجزا ندانست و اظهار كرد: شوراي عالي آموزش گردشگري بايد با دور انديشي، آموزش نيروي انساني در بخش گردشگري را با كشورهاي ديگر هماهنگ كند.

سبط حسيني با اشاره به اين كه قرارداد آموزشي بخش خصوصي با شركت آلماني INWENT گفت: مسائل سياسي ايران، اين قرارداد را معلق كرد، اما از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اين موضوع صحه گذاشته نشد تا اجراي آن پيگيري شود.

وي تصريح كرد: بخش دولتي براي ترغيب بخش خصوصي بايد هماهنگي و سرمايه‌گذاري كند و تسهيلات لازم را در اختيار فعالان حوزه‌ي گردشگري قرار دهد.

عضو شوراي عالي آموزش سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري با بيان اين كه تعداد محدودي راهنماي تور حرفه‌اي در ايران فعاليت مي‌كنند، افزود: مسوولان با اين تعداد محود راهنماي تور ادعاي ورود 20 ميليون توريست را در چشم انداز بيست ساله دارند در حالي كه اين تعداد جوابگوي سازمان‌هاي تخصصي و صنعت گردشگري كشورمان نيست.

سبط حسيني تاكيد كرد: دولت بودجه‌هاي مربوط به ‌آموزش نيروي انساني در بخش گردشگري راسريع اختصاص دهد، مراكز آموزشي را ايجاد كند تا بخش خصوصي به عنوان متولي، موضوع را پيگيري كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha