• یکشنبه / ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8503-15118
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

«ضرورت استفاده از راهنمايان حرفه‌اي» /1/ راهنماي حرفه‌اي ضريب نارضايتي را كاهش مي‌دهد سازمان گردشگري آژانس‌ها را به استفاده از راهنمايان حرفه‌يي ملزم كند

«ضرورت استفاده از راهنمايان حرفه‌اي» /1/
راهنماي حرفه‌اي ضريب نارضايتي را كاهش مي‌دهد

سازمان گردشگري آژانس‌ها را به استفاده از راهنمايان حرفه‌يي ملزم كند

شواهد موجود مويد آن است كه نظام آموزش صنعت توريسم در سال‌هاي گذشته موفق به تربيت تورگردانان و راهنمايان متخصص نشده است، گو اينكه دفاتر مسافرتي نيز به دلايل متعدد قصد بكارگيري معدود راهنمايان برجسته و متخصص فعلي را ندارند. اين امر از يك سو براي علاقمندان و گردشگراني كه از تورهاي داخلي استفاده مي كنند مشكلاتي پديد آورده و از سوي ديگر باعث بروز مشكلاتي در سيستم‌هاي آموزشي و تورگرداني شده است.

گروه گردشگري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) براي واكاوي دلايل اين امر گفت وگوهايي را با دست اندكاران دفاتر مسافرتي، كارشناسان و مديران انجام داده كه ماحصل آن در پي مي‌آيد.

رييس انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي:

هزينه‌ي تور داخلي در حدي نيست كه براي راهنماي حرفه‌اي درآمد داشته باشد

رييس هيات مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران گفت: استفاده نكردن از راهنماي حرفه‌يي در تورهاي ايرانگردي به دليل كمبودها و نياز مسافران به فضاي شادتر است.

محمد حسن كرماني در گفت وگو با خبرنگار گردشگري ايسنا خاطر نشان كرد: تمايل بيشتر راهنماي حرفه‌اي به فعاليت در تورهاي ورودي به دليل درآمد بيشتر است كه تور داخلي آن ميزان در آمد را ندارد.

وي افزود: هزينه‌ي تور داخلي در حدي نيست كه براي راهنماي حرفه‌اي درآمد داشته باشد، بنابر اين تمايل اين افراد به فعاليت در تورهاي ورودي با توجه به وضعيت اقتصاد و زندگي امروز غير منطقي نيست.

رييس هيات مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران با بيان اين كه استفاده از راهنماي حرفه‌اي در تورهاي داخلي بنا به خواست و تقاضاي گردشگر‌ان ايراني است ،تصريح كرد: بسياري از آژانس‌هاي توريستي از راهنماي حرفه‌اي استفاده مي‌كنند، ولي گردشگران دنبال اين تورها نيستند، شايد راهنماي حرفه‌اي نمي‌تواند فضاي شادي را در تور ايجاد كند.

وي در ادامه به ارايه‌ي تعريفي از راهنماي حرفه‌اي پرداخت و افزود: راهنماي حرفه‌اي به عنوان مدير تور، جمعيتي را از نقطه‌اي به مقصدي هدايت و در اين ميان براي جلب رضايت گردشگران سعي مي‌كند، گروهي از اين راهنمايان ساعات خوش ومفرحي را براي گردشگران ايجاد و عده‌اي ديگر با ارايه‌ي اطلاعات تاريخي، فرهنگي، هنري، و جغرافيايي تور را هدايت مي‌كنند كه استفاده از اين زير مجموعه‌ها به خواست گردشگر است.

كرماني گفت: گاهي ارايه‌ي اطلاعات در تورهاي داخلي بيش از حد افراطي مي‌شود و فضاي اين تورها را خشك مي‌كند، بنابر اين گردشگران از اين فضا بيزار مي‌شوند و دنبال افرادي با نشاط هستند كه تور را مفرح برگزار كند.

وي تصريح كرد: گردشگران خارجي يك بار جاذبه‌هاي ايران را مي‌بينند، بنابر اين تشنه‌ي اطلاعات هستند ولي گردشگران ايراني نمي‌توانند اين جاذبه‌ها را هر بار با همان اطلاعات نظاره كنند. بنابر اين دنبال شرايط و امكانات ديگري در تورهاي ايرانگردي هستند.

رييس هيات مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران اظهار كرد: مدير آژانس و سرمايه‌گذاري كه نادان است و نمي‌تواند تشخيص دهد چه كسي را با تور همراه كند، بهتر است ادامه ندهد و زمين بخورد !

وي افزود: سرمايه گذار واقعي همواره حساسيت دارد، بنابر اين اقدامي‌نمي‌كند كه خود زيان كند و افراد مطمئن را با گردشگران همراه مي‌كند.

كرماني استفاده از اهرم براي ضابطه مند كردن آژانس‌هاي توريستي را در به كارگيري راهنماي حرفه اي، نوعي اعمال محدويت دانست و تصريح كرد: اگر آژانسي مشكلي دارد، بايد ضوابط را تعريف و آموزش داد تا بر اين اساس رعايت كنند، در غير اين صورت استفاده از اهرم‌هاي اجباري تنها محدوديت ايجاد مي‌كند.

رييس هيات مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران با انتقاد از صدور مجوزهاي بي رويه براي راه اندازي دفاتر خدمات مسافرتي از سوي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري گفت: وقتي هر روز مجوزهاي بي شماري براي راه اندازي دفاتر خدمات مسافرتي و بكارگيري سرمايه‌ي مردم صادر مي‌شود، تورهاي گردشگري نيز با مشكل رو به رو مي‌شوند و كسي هم پاسخگوي اين ضرر‌ها و مشكلات نيست.

وي تصريح كرد: ظرفيت‌هاي كشور براي تعيين تعداد آژانس‌هاي توريستي مورد نياز، مشخص تا راه نيز براي حضور افراد آگاه و متخصص باز و شرايط بهتر شود.

كرماني ادامه داد: افراد مدعي تاكنون درباره‌ي ارايه‌ي آموزش، كتاب، فعاليت‌هاي تبليغاتي و تعيين ضوابط چقدر تلاش و فرهنگ سازي كرده‌اند؟

رييس هيات مديره‌ي انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي ايران با طرح اين سوال كه چه تعداد از مردم ايران با مفهوم و فرهنگ تور آشنا هستند؟ افزود: عده‌اي كه در سفرهاي گروهي و تورها شركت كرده اند با مفهوم آن آشنايي اندكي دارند، ولي بسياري از افراد جامعه از حقوق خود در اين بخش مطلع نيستند.

وي با اشاره به ضرورت راه اندازي شبكه‌اي تلويزيوني براي آموزش جهانگردي و ايرانگردي، تصريح كرد: تلويزيون ايران چه زماني بدون سانسور و توجه به اهداف و منافع شخصي درباره‌ي اطلاع رساني و فرهنگ سازي در بخش گردشگري برنامه‌اي پخش كرده، در حالي كه اين از وظايف رسانه است وبايد ساعت هايي را به آموزش جزييات سفر و گردشگري به مردم ايران اختصاص دهد.

كرماني اظهار كرد: بايد مردم را با حقشان در بخش گردشگري و استفاده از جاذبه‌هاي اين كشور آشنا كرد.

سازمان گردشگري بايد آژانس‌ها را به استفاده از راهنماي حرفه‌يي ملزم كند

مدير آموزش موسسه‌ي آموزشي و تحقيقات جهانگردي طبيعت گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ، آژانس‌هاي فعال در بخش ايرانگردي را به استفاده از راهنماي حرفه‌اي و داراي كارت ملزم كند.

" فخرالسادات غني " كسب در آمد بيشتر و نبود نظارت بر فعاليت آژانس‌هاي توريستي را دليل استفاده از راهنماي غيرحرفه‌اي و بي‌تجربه در تورهاي داخلي دانست و افزود: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بر فعاليت آژانس‌هاي توريستي نظارت ندارد، بنابراين دفاتر مسافرتي ترجيح مي‌دهند از تورليدر واقعي استفاده نكنند و هزينه‌ي اين بخش را در جيب خود نگاه دارند.

وي با بيان اين كه تفاوت گردشگران ايراني وخارجي، راهنماي حرفه‌اي را به فعاليت در تورهاي ورودي ترغيب مي‌كند تصريح كرد: گردشگران خارجي چرايي سفر و ارزش خدمات دريافتي در تور را مي‌دانند در حالي كه گردشگر ايراني علاوه بر نداشتن فرهنگ سفر همواره طلب كار و متوقع است.

اين راهنماي تور اظهار داشت: به مردم اين سرزمين درباره‌ي سفر، آموزش داده نمي‌شود و اين مساله با تلاش چند آژانس و رسانه رفع نخواهد شد بلكه براي فرهنگ سازي به عزم ملي نياز است.

وي تاكيد كرد: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي آژانس‌هاي توريستي جهت استفاده از تورليدر حرفه‌اي و كارت دار اجبارهايي را تعيين و با همكاري ساير ارگان‌ها همانند پليس، رعايت الزام ها را كنترل كند.

مدير آموزش موسسه آموزشي و تحقيقات جهانگردي طبيعت افزود: شايد صد در صد آژانس‌هاي توريستي اين اجبار‌ها را رعايت نكنند ولي 50 درصد اين بخش‌ها، به خط قرمزهاي تعيين شده، توجه مي‌كنند.

وي گفت: بايد تورليدرهاي داراي كارت نيز درجه بندي شوند تا تفاوت‌ها و قابليت‌هاي اين افراد نيز مشخص شود.

غني اظهار كرد: نابساماني در تورهاي داخلي و استفاده از افراد غيرحرفه‌اي و بي تجربه در اين بخش‌ها به دليل كمبود سياست‌گذاري كلان وبرنامه ريزي دقيق است كه سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به عنوان نماينده دولت مي‌تواند در اين جهت اقدامي‌تاثيرگذار انجام دهد.

عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي:

راهنماي حرفه‌اي ضريب نارضايتي را كاهش مي‌دهد

عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي گفت: استفاده از راهنماي حرفه‌اي در فرايند فعاليت‌هاي ايرانگردي، ضريب نارضايتي در تورهاي داخلي را كاهش مي‌دهد.

اسرافيل شفيع زاده با بيان اينكه راهنماي حرفه‌اي ضمن ارتقاء كيفيت تور، ضريب كار را افزايش مي‌دهد، افزود: آژانس‌هاي توريستي فعال در بخش تورهاي داخلي بايد جهت نگاه خود را تغيير دهند چون تداوم فعاليت‌هاي سازمان يافته با حضور راهنماي حرفه‌اي بيشتر تضمين مي‌شود.

وي به نمونه‌هايي از تورها‌ي ايرانگردي به خصوص در اطراف تهران اشاره كرد و گفت: در اين تورها نوعي افسار كيسختگي و بي توجهي به فاكتورها و برنامه‌هاي استاندارد سفر وجود دارد كه استفاده از افراد حرفه‌اي‌تر را مي‌طلبد.

عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي خاطر نشان كرد: راهنماي حرفه‌اي به جهت آشنايي با شرايط ميزبان و محيط زيست، برفرآيند استفاده بهينه از فرصت‌هاي ايرانگردي و اشاعه‌ي سفرهاي سازمان يافته و غني سازي سفرهايي با سرمنشاء آشنايي با جاذبه‌هاي كشور در حوزه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، قومي‌و... اثر مطلوبي دارد.

وي توسعه‌ي بدون برنامه ونامنسجم در بخش ايرانگردي را نگران كننده دانست و اظهار كرد: اين بخش به برنامه‌هاي اجرايي نياز دارد و بايد حساسيت‌هاي لازم براي تداوم و پايداري مورد توجه قرار گيرد و از بروز آسيب به جامعه‌ي ميزبان، محيط زيست،‌ فرهنگ و اقوام جلوگيري شود.

عضو انجمن صنفي دفاتر خدمات مسافرتي با اشاره به وجود مشكلاتي در حوزه‌ي ايرانگردي تصريح كرد: همكاري بخش خصوصي و دولتي به فرهنگ سازي و رفع برداشت‌هاي سطحي كمك مي‌كند و ايرانگردي را با جهش همراه مي‌سازد، همچنين زمينه ساز ايجاد روح همبستگي ملي و اوقات فراغت مي‌شود.

وي ادامه داد: ملاحظات هزينه‌اي سبب مي‌شود آژانس‌هاي فعال در بخش تورهاي ايرانگردي از راهنماي حرفه‌اي استفاده نكنند.

شفيع زاده تاكيد كرد: راهنماي داراي گواهينامه‌ي و با تجربه براي اداره‌ي تور و هدايت گردشگران داخلي و خارجي صلاحيت بيشتري دارد.

دبير جامعه‌ي راهنمايان تور:

استفاده از راهنماي بدون كارت در ميان آژانس‌ها رواج دارد

دبير جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گفت: آژانس‌هاي توريستي فعال در تور داخلي با استفاده از راهنماي حرفه‌اي سود نمي‌كنند.

امير حسين اربابان، با اشاره به تقاضاي مردم ايران براي برگزاري سفرهاي ارزان اظهار كرد: آژانس‌هاي توريستي در اين رقابت فشرده و ناسالم به منظور ارايه سرويس ارزان و متناسب با تقاضاي مشتري تور را با قيمت كمتر مي‌فروشند تا مسافر بيشتر جلب كنند و در اين جريان، دستمزد راهنماي تور كاهش مي‌يابد.

وي افزود: راهنماي حرفه‌اي در توري كه دستمزد كمي‌دارد و وقت بسياري صرف مي‌كند، حاضر به كار نيست، بنابر اين آژانس‌هاي توريستي از افراد كم تجربه استفاده مي‌كنند.

اين راهنماي تور تصريح كرد: شرايط بازار داخلي و تقاضاي مسافران، آژانس‌ها را برآن مي‌دارد تا اين گونه سرويس دهند و از راهنماي بي تجربه استفاده كنند.

دبير جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي ارايه‌ي آمار گردشگران داخلي را براي آژانس‌هاي توريستي از ارايه خدمات مطلوب مهم تر دانست و گفت: سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري لغو آژانس‌هايي كه خدمات مطلوب عرضه و تورها را كيفي اجرا نمي‌كنند پيگيري نمي‌كند، در حالي كه مجوز فعاليت اين بخش‌ها بايد لغو شود.

اربابان ادامه داد: چندين بار به سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري جهت تذكر به اژانس‌هاي توريستي براي استفاده نكردن از راهنماي بدون كارت تذكر داده شده ولي همچنان اين وضعيت تكرار مي‌شود و اين موسسه‌ها از راهنماي غيرحرفه‌اي و بدون تجربه استفاده مي‌كنند.

وي ابراز كرد: ايراني‌ها حوصله‌ي داستان‌هاي تاريخي را ندارند؛ بلكه به تفريح نياز دارند، بنابر اين آژانس‌هاي توريستي نيز تورهايي متناسب با اين تقاضا كه به راهنماي حرفه‌اي مطلع نيز احتياج ندارد، برگزار مي‌كنند.

دبير جامعه‌ي راهنمايان ايرانگردي و جهانگردي گفت: گردشگران خارجي پيش از سفر توجيه مي‌شوند. بنابر اين با تمام ضوابط و شرايط آشنا هستند و توقع چنداني نيز ندارند، در حالي كه گردشگران ايراني بدون توجيه سفر مي‌كنند و اين مساله به فرهنگ سازي نياز دارد.

عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران:

بخش خصوصي در رفع ضعف آموزش و نيروي انساني اثرگذار نيست

سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري سيستم مدرك‌گرايي را رواج داده است

عضو جامعه‌ي تورگردانان ايران گفت: بخش خصوصي تاكنون براي رفع ضعف آموزش و نيروهاي انساني حرفه‌اي در فعاليت‌هاي گردشگري اقدامي ‌اساسي نكرده، ولي سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري مي‌تواند الزام‌هايي را ايجاد كند.

"‌هادي سليماني زاده " با بيان اين كه سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري، سيستم مدرك‌گرايي را رواج داده است، افزود: تاكنون اين سازمان كلاس‌هاي آموزشي را برگزار كرده و افراد بسياري نيز در اين دوره‌ها شركت كرده‌اند، ولي چند درصد از اين افراد جذب شده‌اند؟

وي ادامه داد: بسياري از كاركنان و فروشنده‌هاي تور در آژانس‌هاي ايراني، اطلاعات زيادي درباره‌ي كشور مقصد دارند، در حالي كه هنگام فروش تور به آژانس‌هاي خارجي بايد كشورمان را كامل معرفي و برنامه‌ي سفري را جهت آشنايي تعريف كرد.

وي افزود: آژانس‌هاي توريستي براي رقابت تا مي‌توانند از سرويس‌هاي خود مي‌كاهند و افرادي را جذب مي‌كنند كه تورها را بفروشد، در حالي كه كالاي خود را لمس نكرده‌اند و در اين جا مشتري قرباني اصلي است. بنابراين آمار شكايت‌ها افزايش مي‌يابد.

سليماني‌زاده با بيان اين كه نظارت بر اين مسائل بايد به عهده‌ي بخش خصوصي باشد تصريح كرد: سازمان ميراث فرهنگي وگردشگري مي‌تواند الزام‌هايي را در قالب تدوين قانون و چهار چوب ايجاد كند ولي اين قوانين با وضعيت و اصول بازار و آژانس‌هاي توريستي هماهنگ باشد تا تضاد ايجاد نكند.

ادامه دارد...

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha