• سه‌شنبه / ۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۱:۲۹
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 8502-12564

وزير علوم خبر داد: افزايش دسترسي به آموزش عالي صدور مجوز تاسيس 50 موسسه غيردولتي تدوين طرح نظارت بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي

وزير علوم خبر داد:
افزايش دسترسي به آموزش عالي
صدور مجوز تاسيس 50 موسسه غيردولتي
تدوين طرح نظارت بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي

وزير علوم، تحقيقات و فناوري ساماندهي شهريه دانشجويان، تسهيل نقل و انتقال دانشجويان در داخل كشور از يك سو و انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج كشور به داخل، ساماندهي نظام گزينش دانشجو، ‌تدوين طرح نظارت بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي، زمينه سازي براي كاربرد هرچه سريعتر فناوري اطلاعات در توسعه آموزش عالي، ساماندهي پايگاه اطلاعات مربوط به حوزه‌هاي آموزش عالي، تحقيقات و فناوري را برخي از اقدامات وزارت متبوع در ماه‌هاي اخير بيان كرد.

به گزارش خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمد مهدي زاهدي در پنجاه و پنجمين نشست روساي دانشگاهها در سخناني با اشاره به بحث افزايش دسترسي به آموزش عالي به عنوان وظيفه دولت در برنامه‌هاي سوم و چهارم توسعه، تصريح كرد: خوشبختانه در جايگاهي قرار گرفته‌ايم كه مي‌توانيم ادعا كنيم در پايان برنامه چهارم از هدف برنامه يعني رسيدن به جمعيت دانشجويي 750/3 ميليوني جلوتر باشيم، به خصوص كه با ظرفيت‌هاي موجود آموزش عالي امروز بيش از نيمي از داوطلبان كنكور در يكي از رشته محل‌هاي آموزش عالي، با توجه به تنوعي كه وجود دارد، پذيرفته مي‌شوند.

وي همچنين با اشاره به صدور مجوز تاسيس بيش از 50 موسسه غيردولتي ، گفت: در حال حاضر حدود 120 موسسه آموزش عالي غير دولتي غيرانتفاعي، علاوه بر دانشگاه آزاد در آموزش عالي كشور فعاليت دارند.

وي در ادامه سخنانش با بيان اينكه پيامبر بزرگوار اسلام، پيام آور علم، حكمت، نور بصيرت ودانايي است، تصريح كرد: در چارچوب يك مكتب علم مدار و آگاهي محور است كه انديشه توحيدي امكان رشد و تجلي مي‌يابد و اين به تعبير حكما، اول علم و باطن آگاهي‌هاست.

وي خطاب به روساي دانشگاهها اظهار كرد: خوشحاليم كه در مسند و جايگاه و موقعيتي قرار گرفته‌ايم و از موهبتي برخورداريم كه به موجب آن مي‌توانيم نزديكترين ارتباط را با مقوله علم و آگاهي داشته باشيم و آن بودن در محيط دانشگاه و آموزش عالي است.

وي با بيان اينكه چنين رويكردي، بدون نياز به واسطه‌اي بيروني، دانشگاه را محلي اسلامي و الهي مي‌كند كه در آن مي‌توان به باطن انديشه ديني، توحيد و معاد دست يافت، اظهار كرد: ما مسئولين و خدمتگزاران عرصه علم و دانش بايد از طريق شناخت خطير خود در راه خدمت علمي فرهنگي به جامعه، شكر اين نعمت بزرگ را بجاي آوريم. اين شكرگزاري از طريق خدمت بيشتر و خالصانه تر به جامعه علمي دانشگاهي ممكن خواهد شد كه چنين امري وظيفه اوليه و مادر تمامي وظايف بعدي ماست.

وزير علوم ضمن تبريك دستيابي دانشمندان كشورمان به چرخه سوخت هسته‌اي،‌ گفت: البته اين دستاورد را بايد دستاورد تمامي دانشگاهيان و نظام آموزش عالي، تحقيقات و فناوري كشور محسوب كرد.

به اعتقاد وي، واقعيت اين است كه نظام آموزش عالي كشور بعد از پيروزي انقلاب اسلامي تحت تاثير رهنمودهاي بنيانگذار جمهوري اسلامي حضرت امام خميني (ره) كه مرتب به خودباوري، خود اتكايي، اعتماد به نفس و پرهيز از مرعوب شدن در مقابل نيروهاي استكباري توصيه مي‌كردند، شكل گرفت، بارور شد و اين روزها نخستين ميوه‌هاي آن به بار مي‌نشيند و چشم همه جهانيان را خيره مي‌كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي خاطر نشان كرد: البته دستاوردهاي نظام علمي كشور به اين حد محدود نيست، بلكه در ساير زمينه‌هاي آموزشي، پژوهشي و علمي نيز موفقيت‌هاي چشمگيري حاصل شده است كه به نمونه‌هاي جالبي از آن مي‌توان در حوزه‌هاي زيست فناوري و ريزفناوري اشاره كرد.

در حقيقت بستر و زمينه توليد علم در كشور طي 27 سال گذشته از هر حيث فراهم آمده است و اين ديگر بر عهده ما است كه از اين بستر آماده براي حركت رو به جلو استفاده كنيم.

ظرفيت‌هاي موجود آموزش عالي پاسخگوي بيش از نيمي از داوطلبان كنكور است

وي با بيان اينكه امروز نظام آموزش عالي كشور تقريبا در همه رشته‌ها و شاخه‌هاي علمي دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و دكترا ايجاد شده است، گفت: اين از نقاط قوت نظام علمي كشور است و همين حركت است كه با اتكا به جوانان با استعداد كشور و اعضاي هيات علمي توانمند، توليد مقالات علمي و سهم كشور در توليد علم جهاني را افزايش داده است.

دكتر زاهدي با اشاره به بحث افزايش دسترسي به آموزش عالي به عنوان وظيفه دولت در برنامه‌هاي سوم و چهارم توسعه، تصريح كرد: خوشبختانه در جايگاهي قرار گرفته‌ايم كه مي‌توانيم ادعا كنيم در پايان برنامه چهارم از هدف برنامه يعني رسيدن به جمعيت دانشجويي 750/3 ميليوني جلوتر باشيم، به خصوص كه با ظرفيت‌هاي موجود آموزش عالي امروز بيش از نيمي از داوطلبان كنكور در يكي از رشته محل‌هاي آموزش عالي، با توجه به تنوعي كه وجود دارد، پذيرفته مي‌شوند.

وي افزود: بحث افزايش دسترسي امروز با هدف برقراري عدالت اجتماعي دنبال مي‌شود در نتيجه شاهديم كه موسسات آموزش عالي در اقصي نقاط كشور تاسيس شده و دسترسي به آموزش عالي را تقريبا براي تمامي اقشار داوطلب ادامه تحصيل مهيا مي‌سازند. به اين ترتيب مي‌توان ادعا كرد كه نظام آموزش عالي كشور علاوه بر توليد علم از آموزش همگاني كه مهمترين ابزار توانمندسازي جامعه و مهمترين گام در برقراري عدالت اجتماعي است غافل نمانده است.

صدور مجوز تاسيس بالغ بر 50 موسسه غير دولتي

وزير علوم با بيان اينكه مشاركت بخش غيردولتي در آموزش عالي در حال حاضر تا حد قابل ملاحظه‌اي افزايش يافته است، گفت: در حال حاضر حدود 120 موسسه آموزش عالي غير دولتي غير انتفاعي، علاوه بر دانشگاه آزاد در آموزش عالي كشور فعاليت دارند. جالب تر از آن، ورود بخش غيردولتي به عرصه پژوهشي است كه صدور مجوز تاسيس بالغ بر 50 موسسه غير دولتي و فراواني تقاضا براي تاسيس اينگونه موسسات بسيار اميدبخش است.

وي توسعه بخش غيردولتي را به دليل اينكه ظرفيتهاي آموزش عالي را بدون هيچ‌گونه تحميلي بر اعتبارات دولتي افزايش مي‌دهد، بسيار سودمند دانست و گفت: در عمل زمينه و امكان آموزش مهارتهاي فرهنگي و اجتماعي در كنار علم آموزي براي جامعه دانشجويي كشور ميسر شده است.

تدوين طرح نظارت بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي

افزايش بودجه سال 1385 دانشگاه‌ها

وي ساماندهي شهريه دانشجويان، تسهيل نقل و انتقال دانشجويان در داخل كشور از يك سو و انتقال دانشجويان ايراني شاغل به تحصيل در خارج كشور به داخل، ساماندهي نظام گزينش دانشجو، ‌تدوين طرح نظارت بر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالي، زمينه سازي براي كاربرد هرچه سريعتر فناوري اطلاعات در توسعه آموزش عالي، ساماندهي پايگاه اطلاعات مربوط به حوزه‌هاي آموزش عالي، تحقيقات و فناوري را از ديگر اقداماتي دانست كه طي ماه‌هاي اخير با جديت دنبال شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر زاهدي در ادامه تامين كسري اعتبارات دانشگاه‌ها در سال 1384 و افزايش بودجه سال 1385 دانشگاه‌ها از محل اعتبارات دولتي و مبتي بر هزينه سرانه، شكل گيري بنياد نخبگان و تشكيل شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري از ديگر اقدامات ماههاي اخير دانست كه دست دانشگاه‌ها را در پيشبرد برنامه‌هاي توسعه علمي باز مي‌گذارد.

اقتدار كشورها به جايگاه آنها در عرصه‌هاي علم و فناوري ارتباط دارد

وي افزود: امروز اقتدار كشورها به جايگاه آنها در عرصه‌هاي علم و فناوري ارتباط دارد و اين اصلي ترين مسووليت و ماموريت دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و فناوري است كه كشور را در عرصه‌هاي علمي به جايگاهي رفيع و در خور شان ملت بزرگ ايران با آن سابقه و پيشينه علمي و آموزشي برسانند.

وي با اشاره به تصويب قانون اهداف، وظايف و تشكيلات وزارت و قانون برنامه چهارم توسعه و حمايت‌هاي مجلس و دولت گفت: بر اين اساس زمينه‌هاي حقوقي، قانوني و اعتباري لازم براي انجام ماموريت‌هاي دانشگاهي فراهم شده است و اينك بر عهده ما شما مديران حوزه‌هاي ستادي و مديران دانشگاهي است كه با برنامه ريزي دقيق و سنجيده هدفهاي متعالي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را تحقق بخشيم.

فرهنگ علمي بايد بيش از پيش در دانشگاهها ترويج يابد

وي با بيان اينكه امروز بيش از يك سال از اجراي برنامه چهارم توسعه و هشت ماه از تشكيل دولت نهم مي‌گذرد، تصريح كرد: روساي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و فناوري بايد با مراجعه به اسناد برنامه چهارم توسعه و برنامه وزارت علوم، عملكرد خود را در اين مدت مورد ارزيابي قرار دهند. حداقل بايد 20 درصد اهداف برنامه چهارم و بيش از 15 درصد برنامه‌هاي وزارت را از مجموع آنچه كه انجام آنها برعهده دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و فناوري است، به اجرا درآمده باشد.

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در اين راستا استقرار نظام كيفيت، بازمهندسي و اصلاح فرايندها، اصلاح مقررات مالي،‌اداري، استخدامي و آموزشي با هدف كارايي و اثربخشي بيشتر بايد با حمايت و سرعت انجام شود و مديريت‌هاي دانشگاهي بايد درصدد باشند كه از امكانات بالقوه و موجود به گونه‌اي كارآمد و اثربخش استفاده كنند و بيش از گذشته به توليد علم، توليد آگاهي و معرفت بپردازند و فرهنگ علمي را بيش از پيش در دانشگاه‌ها رواج دهند.

به گزارش ايسنا، وزير علوم در خاتمه، تاكيد كرد: گام برداشتن در جهت تامين نيازهاي جامعه و پاسخگويي به تقاضاي اجتماعي، پرهيز از خودمحوري و تك‌روي و اعتقاد و التزام به پاسخگويي بايد درصدر توجهات روساي دانشگاه‌ها و مراكز تحقيقاتي و فناوري قرار بگيرد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha