نماينده معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: براي شمارهگذاري مجدد وانتپيكان منتظر ارسال گواهينامه عدم آلايندگي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست هستيم.
به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران، سرهنگ نظمي در جلسه كميته كاهش آلودگي هواي تهران با اشاره به اين كه اعمال محدويت براي شمارهگذاري يك خودرو از محصولات بزرگترين شركت خودروسازي كشور ، تبعاتي به همراه دارد، افزود: انتظار داشتيم يك توافق قبلي از سوي سازمان حفاظت محيط زيست با راهنمايي و رانندگي انجام ميشد.
وي تاكيد كرد: منطقي نيست كه 20 روز قبل ممنوعيت شمارهگذاري يك خودرو به علت آلايندگي و 21 روز بعد شمارهگذاري مجدد آن را اعلام كنيم.
نماينده معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي گفت: اگر قرار است شمارهگذاري خودرو متوقف شود، بايد با يك رابطه منطقي و اصولي و اطلاعرساني لازم به مردم صورت گيرد.
وي همچنين بر برنامهريزي جامع كاربردي براي خروج خودروهاي فرسوده تاكيد كرد و گفت: امسال 250 هزار دستگاه خودروي فرسوده بايد بر اساس مصوبه دولت از رده خارج شود كه در اين راستا نيازمند سه نقشه براي كلانشهرها، شهرهاي بزرگ و شهرهاي كوچك هستيم و يك چكليست نيز كه ضوابط را پيشبيني كرده است براي دادن مجوز به سرمايهگذاران خصوصي در اين زمينه است.
به گزارش ايسنا، دكتر فتحالله امي، مشاور رييس سازمان حفاظت محيط زيست و مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران نيز در اين جلسه در خصوص شمارهگذاري وانتپيكان گفت: به دنبال اعلام سازمان حفاظت محيط زيست در نامهاي به معاونت راهنمايي و رانندگي نيروي انتظامي مبني بر ممنوعيت شمارهگذاري وانتپيكان از فروردين ماه سال جاري، با توجه به آلايندگي اين خودرو و عدم توانايي در كسب استاندارد آلايندگي يورو 2 ، سرانجام در پي درخواست تست مجدد «وانت پيكان» از سوي ايرانخودرو، با اين درخواست موافقت شد.
وي افزود: بدين ترتيب، هياتي از كارشناسان سازمان حفاظت محيط زيست، 23 فروردين ماه سال جاري طي بازديدي از ايرانخودرو اقدام به نمونهبرداري از 14 دستگاه پيكان وانت براي آزمايش آلايندگي كردند و محصولات انتخاب شده 6 مورد توليد فروردين 85 ، 7 مورد توليد اسفند 84 و يك مورد نيز توليد بهمن 84 بود كه خودروهاي انتخاب شده براي تست آلايندگي به دو مركز مورد اعتماد ارجاع شدند.
مجري طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران تصريح كرد: در حاليكه بر اساس نتايج اين جلسه سازمان حفاظت محيط زيست 10 روز براي اعلام نتيجه نهايي مهلت داشت، با گذشت 5 روز از مهلت تعيين شده نتايج آزمايشات بعد از ظهر چهارشنبه استخراج و نهايي و بدين ترتيب مشخص شد كه تمامي 14 نمونه قابليت دريافت استاندارد يورو 2 را دارند.
وي تاكيد كرد: بدين ترتيب ممنوعيت شمارهگذاري وانت پيكان لغو شده و ايران خودرو ميتواند طبق روال معمول نسبت به تحويل خودروها به مالكان اقدام كند.
امي در عين حال تاكيد كرد: مجوز شمارهگذاري اعطاء شده به وانت پيكان دائمي نبوده و در صورتي كه محصولات توليدي در آينده از استاندارد خارج شوند، مشمول ممنوعيت خواهند شد.
به گزارش ايسنا، مهندس اردلاني، نماينده شركت پالايش و پخش فرآوردههاي نفتي نيز با اشاره به اين كه وزارت نفت استاندارد آلايندگي يورو4 را در سوخت توليدي خود هدفگذاري كرده است، گفت: 7 پالايشگاه در كشور تا سال 88 به سوخت استاندارد يورو4 و 2 پالايشگاه نيز تا سال 90 به اين استاندارد دست مييابند.
انتهاي پيام
نظرات