• یکشنبه / ۳ اردیبهشت ۱۳۸۵ / ۱۱:۳۴
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 8502-01601

معاون دادستان تهران در گفت‌وگو با ايسنا: *ارائه تعريف جامع ازحجاب ضروري است *نبايد عرصه بر افراد محــجبه تنگ شود *در مقوله بدحجابي قصد برخورد تند نداريم

معاون دادستان تهران در گفت‌وگو با ايسنا:
*ارائه تعريف جامع ازحجاب ضروري است
*نبايد عرصه بر افراد محــجبه تنگ شود
*در مقوله بدحجابي قصد برخورد تند نداريم

معاون دادستان تهران از آموزش تعداد زيادي از افراد نيروي انتظامي براي برخورد با پديده‌ي بدحجابي خبر داد و در عين حال تاكيد كرد كه نه نيروي انتظامي و نه دادسرا به هيچ وجه در اين موضوع قصد برخورد تند و بي‌رويه را ندارند.

محمود سالاركيا ،معاون امور نظارت بر ضابطان دادستان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره‌ي نحوه‌ي برخورد ضابطان با پديده بدحجابي اظهار داشت: حجاب از جمله هنجارهاي اجتماعي است و رعايت آن در جامعه اسلامي نشان‌دهنده حفظ شووناتي است كه وجود دارد و قطعا اگر كسي بخواهد اين شوونات را بشكند خلاف آب شنا كرده كه قابل پذيرش نيست و قطعا بايد با اين افراد برخورد شود.

وي با بيان اين‌كه امر به معروف و نهي از منكر يكي از فروعات دين اسلام است كه بايد از جانب همه مردم رعايت شود، خاطرنشان كرد: امر به معروف و نهي از منكر شرايط خاصي دارد و اصولا كسي مي‌تواند آمر به معروف باشد كه خود عامل به معروف باشد و اين وظيفه همه آحاد يك جامعه اسلامي است اما از آنجايي كه واگذار كردن يك امر عمومي به مردم ممكن است ايجاد تنش كند و شايد برخي ظرفيت لازم و برخي پذيرش لازم را نداشته باشند اين مساله به تعدادي افراد آموزش ديده واگذار مي‌شود.

سالاركيا ادامه داد: از آنجايي كه نيروهاي خوبي در اختيار نيروي انتظامي قرار دارند آموزش لازم به آنها داده مي‌شود تا در جامعه با روي گشاده اقدام به امر معروف و نهي از منكر كنند و با ارشاد لازم جلوي خيلي از مفاسد را بگيرند.

معاون نظارت بر ضابطان دادستان تهران در پاسخ به اين سوال كه كساني كه در نيروي انتظامي براي برخورد با بدحجابي در نظر گرفته شده‌اند چه آموزش‌هايي را ديده‌اند، با تأكيد بر اين‌كه اين افراد آموزش لازم را براي برخورد صحيح ديده‌اند، اظهار داشت: آنچه در آموزش به ضابطان مورد تأكيد است اين‌كه برخورد نظامي و قضايي مطرح نباشد و گام اول از ارشاد و تذكر شروع شود كه البته اميدواريم در همين گام اول مسأله حل شود.

وي با بيان اين‌كه نمايش حجاب اسلامي از جمله ديگر راهكارهاي پيش‌گيري در اين زمينه است، عنوان كرد: در اين زمينه بايد دستگاه‌هاي ذيربط مانند وزارت ارشاد با نظارت بر اماكن تفريحي مانند سينما و پارك ها همكاري داشته باشند.

معاون دادستان تهران خاطرنشان كرد: يكي از معضلاتي كه در حال حاضر وجود دارد اين است كه در مراكز اداري و دولتي استخدام‌ها بدون توجه انجام مي‌شود كه مي‌توان مبارزه غيرمستقيم را از چنين مواردي شروع كرد و ادارات دولتي نظام اسلامي تأكيد كنند كه از پذيرش افراد بدحجاب معذورند.

وي تأكيد كرد: بايد فضاي جامعه اسلامي به گونه‌اي باشد كه عرصه بر افراد محجبه تنگ نشود و افراد احساس كنند در رعايت حجاب آزادند.

سالاركيا خاطرنشان كرد: ما معتقد نيستيم كه همه كساني كه به نوعي بدحجاب‌اند عناد و قصد بر هم زدن شوونات جامعه را دارند بلكه كساني كه عناد دارند عده قليلي هستند.

وي افزود: در صحبتي كه با نيروي انتظامي داشتيم آنها نيز تأكيد كردند كه به خاطر حساسيت‌هايي كه در جامعه وجود دارد به هيچ‌وجه قصد برخورد تخريبي ندارند بلكه قصدشان اصلاحي است.

وي تأكيد كرد كه نيروهاي آموزش‌ديده در نيروي انتظامي با اين نگرش برخورد مي‌كنند كه سازنده باشد نه تخريبي.

سالاركيا در عين‌حال خاطرنشان كرد: بحث رعايت شوونات اعم از خانم و آقاست و ممكن است خيلي از آقايان وجود داشته باشند كه به گونه‌اي برخورد كنند كه در شأن نظام و حكومت اسلامي نباشد و طبيعي است كه اين هنجارشكني است و بايد با آن برخورد شود.

وي همچنين با اشاره به طرح ساماندهي مد و لباس در مجلس و تأكيد بر تصويب هرچه سريع‌تر اين طرح، اظهار داشت: براي اين‌كه از خيلي از مشكلات جلوگيري شود بايد تعريف جامعي از حجاب توسط مسوولان امر ارائه شود كه آيا صرف چادر مد نظر است يا مانتو و مقنعه.

سالاركيا همچنين تأكيد كرد كه در برخورد با بدحجابي نه افراط را قبول داريم و نه تفريط را چراكه دين‌مان تأكيد دارد كه به دور از افراط و تفريط عمل كنيم لذا در برخورد با اين پديده رعايت قانون را مي‌كنيم كه چارچوب را مشخص كرده است.

معاون دادستان تهران افزود: ضابطان كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند قطعا بايد در چارچوب قانون و اخلاق عمل كنند چراكه ما معقتديم هيچ حركت اخلاقي با اقدام غيراخلاقي اصلاح نخواهد شد.

وي در پاسخ به اين سوال كه نحوه برخورد با ضابطاني كه در اين باره سليقه‌اي و خارج از چارچوب قانون و اخلاق عمل كنند چگونه خواهد بود، اظهار داشت: قطعا اگر در اين برخوردها اهانت از جانب ضابطان صورت گيرد قابل گزارش به مراجع انتظامي و قابل پيگيري قانوني است ما هم در حيطه وظايف خود با كسي كه قصد ايجاد تنش و سوءاستفاده دارد برخويد قضايي خواهيم كرد.

سالاركيا در پايان تأكيد كرد كه در برخورد با پديده بدحجابي نه نيروي انتظامي و نه دادسرا به هيچ‌وجه قصد برخورد تند و بي‌رويه ندارند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha