عبور مترو از زير خيابان چهارباغ تداعيگر جنجال و بيتدبيري ساخت جهاننما؟! «مترو پس از چهارباغ، ميدان نقش جهان را هدف گرفته است»
آيا مسؤولان مترو اصفهان ميخواهند با عبور دادن مترو از زير خيابان چهارباغ، مانند جريان ساخت برج جهاننما در حريم منظري ميدان نقش جهان، مردم و ميراث فرهنگي را در برابر عمل انجام شده قرار دهند؟
اين گماني است كه برخي از مسؤولان فعلي و پيشين سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان آنرا مطرح كردهاند و اين نگراني در ميان انجمنهاي غيردولتي دوستدار ميراث فرهنگي نيز وجود دارد.
حشمت انتخابي ـ عضو جمعيت دوستداران محيط زيست (طبيعت ياران) ـ با تاكيد بر اينكه بايد نسبت به اين مساله حساس بود، گفت: در جريان ساخت برج جهاننما، با وجود آنكه انجمنهاي دوستدار ميراث فرهنگي از چهار سال پيش اعتراض خود را اعلام كرده بودند و حتا دادگاه نيز دستور توقف ساخت برج را صادر كرده بود، سه طبقهي ديگر به بنا اضافه و اين تصور ايجاد شد كه قرار بود، مردم در برابر عمل انجام شده قرار گيرند. بههمين دليل، اين نگراني وجود دارد كه دربارهي احداث تونل متروي اصفهان نيز مانند گذشته با مردم رفتار شود.
وي ادامه داد: براساس آخرين مصوبهي شوراي عالي ترافيك، مترو بايد از زير خيابان شمسآبادي عبور كند؛ ولي مسؤولان مترو بعدها به مصوبهي مجلس كه اجازه ميداد مترو از زير اماكن خصوصي رد شود، استناد كردند. همانگونه كه شهرداريها موظفند تا طرحهاي جامع شهري را اجرا كنند و گاهي اين اتفاق نميافتد، مسؤولان مترو نيز ميتوانند مصوبهي شوراي عالي ترافيك را اجرا نكنند.
اين پژوهشگر علوم اجتماعي، احتمال داد كه با وجود گذشت يك سال از مصوبهي شوراي عالي ترافيك، مسؤولان مترو بخواهند طرحهاي جديدي را تصويب و براساس آن عمل كنند كه البته اين رخ دادن چنين اتفاقي با توجه به سخنان شهردار اصفهان مبني بر اينكه «گزينههاي ديگري [دربارهي مسير عبور مترو] در حال بررسي است كه هر چه شوراي عالي ترافيك تصميم بگيرد، همان عملي ميشود»، از ذهن دور نيست.
مرتضي سقايياننژاد ـ شهردار اصفهان ـ دربارهي عبور احتمالي مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي به خبرنگار ايسنا گفته است: در صورت عبور مترو از اين خيابان، ايستگاههاي مترو در قسمت پيادهرو احداث ميشوند و قسمت ورودي ايستگاهها در خود خيابان چهارباغ باز ميشود كه با اين وجود عبور خودروها از چهارباغ ممنوع ميشود كه هم بر آلودگي هوا تاثيرگذار است و هم براي حفظ آثار تاريخي مفيد خواهد بود.
وي دربارهي خبرهاي مربوط به عبور مترو از زير خيابان چهارباغ پايين و همچنين چهارباغ هزارجريب و عبور آن به سمت چهار باغ عباسي، گفت: خدا لعنت كند كساني را كه در شهر شيطنت ميكنند؛ در موضوع جهاننما نيز همين كارها را كردند.
البته مدير ادارهي حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري اصفهان، نيز با تاكيد بر اينكه عبور مترو از زير خيابان چهارباغ، غيرقانوني است و باتوجه به ثبت اين خيابان در فهرست آثار ملي، سازمان بايد در اينباره تصميمگيري و در صورت لزوم، شكايت كند، ديدگاه كارشناسي خود را چنين بيان كرده است كه بهجز اينكه لرزشهاي ناشي از عبور مترو بر ديگر بناهاي تاريخي مانند مدرسهي چهارباغ، تاثير ميگذارد، در صورت عبور مترو از زير خيابان چهارباغ كه متعلق به دورهي صفويه است، احياي بافت تاريخي اين خيابان امكانپذير نخواهد بود.
بحث عبور مترو از زير خيابان چهارباغ را براي نخستينبار احمد منتظر ـ عضو هيات علمي دانشگاه هنر اصفهان ـ 21 فروردينماه با استناد به شواهدي مانند بريدن درختهاي حاشيهي خيابان «چهارباغ پايين» و «چهارباغ هزار جريب»، به ايسنا اعلام كرد و گفت: مترو از زير اين خيابانها رد شده و در حال حركت به سمت «چهارباغ عباسي» است؛ چراكه در مسير چهارباغ هزارجريب، درختها را بريدهاند و سطح پيادهروها را صاف كردهاند؛ هنگامي درختها را قطع ميكنند و ديوار ميكشند كه ميخواهند ايستگاه احداث كنند و اين امر، نشاندهندهي فعاليت در زيرزمين براي عبور مترو است.
يك كارشناس مرمت آثار تاريخي اصفهان نيز با اشاره به آبرفتي و ماسهاي بودن بستر خاك اصفهان بخصوص مركز شهر، اظهار داشت: زمين منطقهي اطراف مدرسهي چهارباغ كه خاك آن مرطوب است با احداث تونلهاي مترو، يك تا دو سانتيمتر رانش خواهد كرد. به همين دليل، مسؤولان شهري اصفهان، ايستگاه اتوبوس را از مقابل مدرسهي چهارباغ به خيابان ديگري منتقل كردند تا براثر ترمزهاي اتوبوس و فشارهايي كه به زمين ميآيد، بناي مدرسه آسيب نبيند. اكنون ديگر مشخص نيست كه چگونه ميخواهند در آن محدوده حفاري كنند و مترو را عبور دهند.
محمدكريم متقي به خبرنگار ايسنا گفت: در صورت عبور مترو و ايجاد ايستگاه و هواكش در مسير آن، حفرههاي زيادي در بستر زمين ايجاد ميشود كه وجود همان فضاهاي خالي، سطح خاك منطقه را سست خواهد كرد.
وي با اشاره به اينكه مسؤولان مترو عبور آنرا از زير خيابان شمسآبادي هزينهبر ميدانند، گفت: حتا اگر تغيير مسير مترو هزينهي زيادي داشته باشد، در سالهاي آينده كه مترو بهشكل كامل راهاندازي شد، هزينهي آن جبران خواهد شد.
چند تشكل غيردولتي مانند انجمن مهندسان معمار و شهرساز اصفهان و جمعيت دوستداران محيط زيست در نظر دارند تا ارديبهشتماه همايشي تخصصي دربارهي ارزشهاي خيابان چهارباغ و آسيبهايي كه عبور مترو به آن وارد ميكند، برگزار كنند.
انتخابي، بهعنوان عضو جمعيت يادشده گفت: هر چند اين خط مترو و عبور آن از زير خيابان چهارباغ مهم است؛ ولي بيشتر بايد نگران خط دوم مترو بود كه عمود بر اين مسير از زير ميدان نقش جهان، مقابل مسجد جامع اصفهان (با فاصلهي حدود 150 متري از آن) و بافت سلجوقي خيابانهاي نشاط و هاتف ميگذرد. در صورتي كه مسير اول مترو از زير چهارباغ عبور كنند، بيتوجهي به ارزشهاي فرهنگي و تاريخي اصفهان سنت ميشود و خط دوم نيز از زير ميدان نقش جهان خواهد گذشت. البته طرح عبور خط دوم مترو از زير ميدان نقش جهان هنوز قطعي نشده است؛ ولي در طرحهاي ارايه شده چنين مسيري براي آن در نظر گرفتهاند.
شايد اگر تصور كنيم كه ميان ميراث فرهنگي و مترو نبردي درگرفته است، فتح خيابان چهارباغ زمينهساز بهدست آوردن سنگر بعدي يعني ميدان نقش جهان خواهد بود.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات