• جمعه / ۱۸ فروردین ۱۳۸۵ / ۱۰:۳۱
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8501-03438

كارشناس ستاد حوادث و سوانح پيش‌بيني نشده استان تهران: فرونشست‌ها با پيشرفت سالانه16سانتي‌متر ورامين و نظرآباد را تهديد مي‌كند فاز دوم مطالعات ‌آغاز شد

كارشناس ستاد حوادث و سوانح پيش‌بيني نشده استان تهران:
فرونشست‌ها با پيشرفت سالانه16سانتي‌متر ورامين و نظرآباد را تهديد مي‌كند
فاز دوم مطالعات ‌آغاز شد

كارشناس ستاد حوادث و سوانح پيش‌بيني نشده استان تهران با اعلام اينكه پديده فرو نشست همچنان با پيشرفت سالانه 16 سانتيمتر، دو منطقه «ورامين» و «نظرآباد» را تهديد مي‌كند، از آغاز فاز دوم مطالعات بر روي اين پديده خبر داد.

مهندس محمد تقي جاپلقي در گفت‌وگو با خبرنگار«حوادث» ايسنا، با بيان اينكه فاز اول مطالعاتي پديده فرونشست به اتمام رسيده است، گفت: با برگزاري جلساتي در اين باره پيشنهاداتي مطرح شد كه مورد بررسي قرار گرفت و بدين ترتيب فاز دوم مطالعات بر روي اين پديده با ابلاغ به تمامي ارگانها و موسسات ذيربط آغاز شد و هم اكنون در حال انجام است.

وي با اشاره به اينكه در حال حاضر اعتباراتي جهت عملياتي شدن نتيجه مطالعات در نظر گرفته شده است، افزود: كاهش بهره‌برداري از منابع آب زيرزميني در مناطقي با افت زياد، برداشت اصولي شن و ماسه در مناطق بالادست و تغيير در الگوي كشت و استفاده از روش‌هاي نوين آبياري از جمله پيشنهادات مطرح شده در جلسات بوده است.

به گفته كارشناس ستاد حوادث و سوانح پيش بيني نشده استان تهران، انجام هماهنگي و همكاري بين بخشي بويژه سازمان زمين شناسي پيرامون ارائه اطلاعات مورد نياز به دستگاههاي مربوطه و بررسي و ارزيابي اوليه و جمع‌آوري اطلاعات و آمار از تمامي سيستمهاي آب و فاضلاب، برق، گاز، مخابرات، لوله‌هاي نفت، راهها، فرودگاهها و پلها از سوي دستگاههاي مسوول از جمله مصوبات جلسات برگزار شده در اين زمينه است.

مهندس جاپلقي، تحليل رفتن آبهاي زيرزميني در پي حفر و يا وجود چاههاي زياد را تنها عامل وقوع پديده فرونشست‌ها در استان تهران و ساير استانها عنوان و تاكيد كرد: در حال حاضر در بيشتر نقاط كشور آبياري زمينهاي كشاورزي به صورت سنتي انجام مي‌شود كه اين مساله منجر به ظهور اين پديده مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه طي مطالعات انجام شده مشخص شد: دو منطقه «حسين آباد» شهرستان «ورامين» و زمينهاي كشاورزي شهرستان «نظرآباد» با اين پديده روبه‌رو هستند، تصريح كرد: خوشبختانه فرونشست‌ها در اين دو منطقه از زمان آغاز مطالعات تاكنون شدتي نيافته است.

به گفته كارشناس ستاد حوادث و سوانح پيش بيني نشده استان تهران، طي 15 سال گذشته، استان تهران با خشكسالي مواجه بوده كه در پي بارندگي‌هاي سالهاي اخير، اين مساله در حالي رفع شده كه از شدت فرونشست‌ها نيز كاسته شده است.

وي در خصوص مطالعات انجام شده طي سالهاي گذشته توضيح داد: فرونشست زمين در دشت «تهران ــ شهريار» با مساحت حدود بيش از 415 كيلومتر مربع در موقعيت جغرافيايي 35 درجه، 31 دقيقه و 21 ثانيه تا 35 درجه و 41 دقيقه و 36 درجه شمالي و 50 درجه و 58 دقيقه و 41 ثانيه تا 51 درجه و 22 دقيقه و 33 ثانيه طول شرقي در جنوب غربي تهران با محيط پهنه‌اي حدود 13/97 كيلومتر در امتداد جاده كمربندي بزرگراه آزادگان همچنين حد فاصل سه راه آذري تا تقاطع بزرگراه آزادگان كه بزرگراه آيت الله سعيدي و جاده ساوه در دربر مي‌گيرد، واقع شده است.

مهندس جاپلقي اضافه كرد: ميزان فرونشست‌ها كه به صورت «V» شكل بوده و با پيشينه نرخ فرونشست سالانه حدود 16 سانتيمتر برآورد شده، در قسمت‌هاي مختلف متفاوت بوده است.

كارشناس ستاد حوادث و سوانح پيش بيني نشده استان تهران، از رانش زمين در منطقه سد «لتيان» خبر داد و افزود: اين رانش در 16 اسفند ماه سال گذشته رخ داد كه اولين نشانه‌هاي ناپايداري آن به صورت شكاف‌هاي طولي و عرضي و شكاف يك كيلومتري شمال شرقي ديوار «سد لتيان» مشاهده شد.

مهندس جاپلقي با بيان اينكه باز شدن اين شكاف‌ها در مراحل ابتداي شكل‌گيري مختصر بوده و به تدريج افزايش يافته است، خاطرنشان كرد: اين رانش به لغزش و يا زمين‌لرزه ضعيفي كه در گذشته به وقوع پيوسته و منجر به ترك خوردگي جاده آسفالت و تخريب بخشي از ساختمانهاي منطقه و بخشي از باغها و آسيب ديدگي به خطوط انتقال برق و تلفن شده است، مربوط مي‌شود.

كارشناس ستاد حوادث و سوانح پيش بيني نشده با اشاره به اعلام نظر كارشناسان مبني بر احتمال تسريع خطر و ترك خوردگي در ديواره اين سد، عنوان كرد: بر اين اساس پايين‌ترين بخش اين ترك خوردگي‌ها مربوط به داخل درياچه است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha