• دوشنبه / ۱۹ دی ۱۳۸۴ / ۱۸:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8410-11560
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

/گزارش كامل/ *سقوط هواپيماي فالكن دراروميه* شهادت جمعي از فرماندهان نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي *چگونگي وقوع حادثه ، پيام‌هاي تسليت روساي قواو..

/گزارش كامل/
*سقوط هواپيماي فالكن دراروميه*
شهادت جمعي از فرماندهان نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي 
*چگونگي وقوع حادثه ، پيام‌هاي تسليت روساي قواو..

صبح امروز يك فروند هواپيماي نظامي(جت فالكون) حامل فرمانده‌ي نيروي زميني سپاه در حوالي اروميه، سقوط كرد و همه‌ي ‌12 سرنشين آن به شهادت رسيدند. تشييع پيكر اين شهدا، روز عيد سعيد قربان در تهران انجام مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) اين هواپيما تهران را به مقصد اروميه ترك كرده بود كه حدودا ساعت ‌9:30 دقيقه در حوالي شهر اروميه در روستاي آيدملو از بخش بكشلوچاي سقوط كرد.

‌12 نفر از اعضاي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي از جمله فرمانده اين نيرو در اين حادثه‌ي ناگوار به شهادت رسيدند.

ستاد كل نيرو‌هاي مسلح دليل سقوط اين هواپيما را نقص فني در هر دو موتور آن عنوان كرد. در اطلاعيه‌ي اين ستاد آمده است: « با نهايت تاسف و تاثر سانحه‌ي سقوط هواپيماي فالكن سپاه كه ساعت‌30 / ‌9 صبح امروز در حدود ‌10 كيلومتري فرودگاه اروميه به خاطر نقص فني در هر دو موتور آن با زمين اصابت كرده را به اطلاع عموم مي‌رساند. اين هواپيما حامل سردار كاظمي فرمانده‌ي نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و سردار سعيد مهتدي فرمانده لشكر پياده مكانيزه ‌27 محمد رسول الله(ص) و ‌9 نفر ديگر از همراهان بود كه عازم ماموريت عملياتي بودند. شهادت اين عزيزان را به محضر مقام معظم رهبري و فرماندهي معظم كل قوا، فرماندهان و مسوولان، پاسداران عزيز سپاه و خانواده‌هاي محترم‌ آن‌ها تسليت مي‌گوييم. سردار سرلشكر كاظمي در سالروز عمليات كربلاي ‌5 پس از ‌19 سال فراق به شهداي اين عمليات و همسنگر شهيدش شهيد خرازي پيوست. راه پر افتخار او و ساير شهداي دفاع مقدس همواره پر رهرو باد.»

معاون روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، جزييات حادثه‌ را تشريح كرد.

يدالله ربيعي با تسليت اين حادثه به محضر بقيه‌الله الاعظم(عج)، مقام معظم رهبري، ملت شريف ايران و خانواده‌هاي داغديده، به ايسنا گفت:« حدود ساعت ‌9:30 دقيقه صبح امروز يك فروند هواپيماي فالكن سپاه پاسداران كه براي ادامه‌ي بازديدهاي دوره‌اي فرماندهي محترم نيروي زميني سپاه پاسداران از مناطق مختلف كشور صورت مي‌گرفت و عازم منطقه‌ي غرب كشور بود در حوالي روستاي آيدانلو در مسير هوايي ميانه – خوي سقوط كرد و تمامي يازده سرنشين آن كه از فرماندهان و كاركنان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي بودند به شهادت رسيدند.»

ربيعي گفت:« در بين فرماندهان سردار احمد كاظمي فرمانده‌ي نيروي زميني سپاه و تعدادي از معاونين ايشان و هم‌چنين از خدمه‌ي پروازي نيروي هوايي سپاه نيز حضور داشتند.»

وي در خصوص علت سقوط هواپيما به خبرنگار ايسنا گفت:« بر طبق شواهد و قرائن و مكالمات خلبان در محدوده‌ي فرودگاه اروميه خلبان ابتدا بر اساس اعلام خود گزارش نقص فني در چرخ‌هاي هواپيما را مطرح مي‌كند و بعد از مدتي مجددا اعلام مي‌كند كه موتورهاي هواپيما از كار افتاده است. شواهد و قرائن نيز نشان مي‌دهد كه خلبان تلاش خود را جهت نشاندن هواپيما در سطح جاده انجام داده است، اما متاسفانه به خاطر شرايط خاص منطقه‌اي اين اتفاق نمي‌افتد و هواپيما با زمين برخورد مي‌كند و كليه‌ي سرنشينان به شهادت مي‌رسند.»

معاون روابط عمومي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در ادامه اسامي شهيدان اين حادثه را بدين ترتيب اعلام كرد:

‌1- سردار سرلشكر پاسدار احمد كاظمي فرمانده‌ي نيروي زميني سپاه

‌2- سردار سرتيپ پاسدار سعيد مهتدي جعفري فرمانده‌ي لشكر ‌27 محمد رسول‌الله

‌3- سردار سرتيپ پاسدار سعيد سليماني معاون عمليات نيروي زميني سپاه

‌4- سردار سرتيپ پاسدار نبي‌الله شاه‌مرادي معاون اطلاعات نيروي زميني سپاه

‌5- سردار سرتيپ پاسدار خلبان عباس كربندي مجرد فرمانده‌ي پايگاه هوايي قدر نيروي هوايي سپاه و خلبان يكم پرواز

‌6- سردار سرتيپ پاسدار غلامرضا يزداني فرمانده‌ي توپخانه‌ي نيروي زميني سپاه

‌7- سردار سرتيپ پاسدار صفدر رشادي معاون طرح و برنامه‌ي نيروي زميني سپاه

‌8- سردار سرتيپ پاسدار خلبان احمد الهامي‌نژاد فرمانده‌ي دانشكده‌ي پروازي نيروي هوايي سپاه و كمك خلبان

‌9- سردار سرتيپ دوم پاسدار حميد آذين‌پور رييس دفتر فرماندهي نيروي زميني سپاه

‌10- سرهنگ پاسدار مرتضي بصيري مهندس پرواز

‌11- برادر پاسدار محسن اسدي افسر همراه فرمانده‌ي شهيد نيروي زميني سپاه

ربيعي در ادامه به توصيف مختصر خدمات سردار كاظمي پرداخت و گفت: شهيد كاظمي از فرماندهان دلير، شجاع، مخلص و دلسوز سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در دوران دفاع مقدس و پس از آن بود كه كارنامه درخشان رشادت‌ها و فداكاري‌هاي او در طي ‌8 سال دفاع مقدس به ويژه در هنگام فرماندهي لشگر ‌8 نجف هرگز از ياد يادگاران آن دوران و ملت ايران نخواهد رفت.

هم‌چنين پس از دوران جنگ و در زمان وقوع سانحه‌ي غم‌انگيز و دلخراش زلزله‌ي بم كه هزاران تن از هموطنانمان جان باختند، تلاش و خدمات ارزشمند و بي‌ادعاي سردار كاظمي كه در آن روزها فرمانده‌ي نيروي هوايي سپاه بود و در طول زمان انجام عمليات امداد و نجات ساعت‌ها و روزها تلاش بي‌وقفه‌اي از خود نشان داد در خاطر ملت ايران ثبت شده است.

ربيعي در پايان گفت:« اخبار تكميلي از جزييات اين سانحه از طريق اطلاعيه‌هاي روابط عمومي سپاه پاسداران به ملت شريف ايران اعلام خواهد شد.»

ساعتي پس از وقوع حادثه رييس‌جمهور در پيامي شهادت جمعي از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در سانحه سقوط هواپيما تسليت گفت.

به گزارش ايسنا متن كامل پيام دكتر احمدي‌نژاد به اين شرح است:

« بسم الله الرحمن الرحيم

من المومنين رجال صدقوا ما عاهدوالله عليه فمنهم من قضي نحبه و منهم من ينتظر و ما بدلوا تبديلا.

حادثه تلخ و ناگوار شهادت فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي سردار سرتيپ كاظمي و فرمانده لشگر قهرمان ‌27 حضرت رسول(ص) و همراهان آنان كه همه از سربازان فداكار و خدوم اسلام و ميهن اسلامي بودند، موجب تاثر و تاسف شديد گرديد.

ضايعه فقدان اين سربازان فداكار ولي عصر(عج) را به آن حضرت فرمانده معظم كل قوا، دلاورمردان سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و همه نيروهاي مسلح، خانواده معظم شهدا و ملت شريف و عزيز ايران تسليت مي‌گويم.

آنچه كه مي‌تواند اين حادثه را قابل تحمل كند، كارنامه سراسر ايثار و فداكاري اين عزيزان است كه نقطه درخشان تاريخ كشور ماست.

پرچم استقامت و پايداري كه پيوسته در دست اين سربازان فداكار ميهن اسلامي در اهتزاز است، همچنان در دست سربازان ديگري از خيل ايثارگران برافراشته خواهد ماند. خون اين عزيزان نقطه اتصال نسل‌هاست، نسلي كه بازمانده مقاومت و تلاش دوران دفاع مقدس است و در دفاع از انقلاب و نظام مقدس جمهوري اسلامي سر از پا نمي‌شناسد.

يقين دارم كه همه نيروهاي مسلح همچون آحاد ملت، با اتكال به ذات احديت، تمسك به فرهنگ انتظار، تبعيت از ولي امر مسلمين، مظهر خواستن و توانستن، پايداري و عزت خواهند ماند. وجود چنين ملتي و سربازاني موجب افتخار است.

عزت و سربلندي نيروهاي مسلح و ملت شريف را از خداوند عزيز و قادر مسالت دارم.

محمود احمدي‌نژاد

رييس جمهوري اسلامي ايران»

همچنين پيام تسليتي از سوي دكتر غلامعلي حدادعادل رييس مجلس شوراي اسلامي منتشر شد.

به گزارش ايسنا، متن پيام بدين شرح مي‌باشد:

«انا لله و انا اليه راجعون»

خبر تلخ و تاثرانگيز شهادت جمعي از فرماندهان و نيروهاي فداكار و ارزشمند سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در حادثه‌ي سقوط هواپيما موجب تاثر و تاسف بسيار اين‌جانب و همه‌ي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي گرديد.

اين حادثه‌ي دردناك را به حضور حضرت بقيه‌الله الاعظم - عجل‌الله تعالي فرجه الشريف - و فرماندهي معظم كل قوا و همرزمان و بازماندگان اين عزيزان تسليت مي‌گويد و براي آنان علو درجات و رحمت و مغفرت الهي مسألت مي‌كند.

آيت الله سيدمحمود هاشمي شاهرودي نيز با ارسال پيامي شهادت جمعي از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران را به محضر حضرت بقيه العظم (عج)، رهبر معظم انقلاب، خانواده شهدا و مردم شهيد پرور ايران اسلامي تسليت گفت.

به گزارش ايسنا، در اين پيام از رشادت‌ها و ايثارگري‌هاي اين فرزندان برومند ايران اسلامي در سال‌هاي حماسه دفاع مقدس و خدمات صادقانه آن‌ها در راستاي حفظ كيان اسلامي قدرداني شده است.

رييس قوه‌ي قضاييه با دردناك توصيف كردن اين حادثه دلخراش اعلام كرد آنچه اين حادثه را قابل تحمل مي كند، فداكاري‌ها و جانفشاني‌هاي سرداران سرافراز سپاه اسلام است.

همچنين آيت‌الله هاشمي شاهرودي، روز دوشنبه در جلسه مسوولان عالي قضايي، تحقيق جدي در زمينه‌ي علل و عوامل سقوط هواپيماها در ايران را خواستار شد.

به گزارش ايسنا، رييس قوه‌ي قضاييه با اشاره به سقوط هواپيماي نظامي و تسليت شهادت جمعي از فرماندهان نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، با اشاره به حوادث هوايي در كشور كه موجب از دست رفتن بسياري از عزيزان نظام و كشور شد، گفت: بايد درباره اين حوادث تحقيقات و كندوكار بيشتري شود.

وي، با بيان تكرار و تعدد حوادث هوايي، از مسوولان ذيربط و مديران اجرايي خواست با اقداماتي عملي و عيني مانع از تكرار چنين حوادثي شوند.

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح نيز با انتشار پيامي شهادت فرمانده و معاونان نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را در جريان سانحه‌ي هوايي به محضر فرمانده معظم كل قوا، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، مردم شريف ايران و خانواده‌هاي داغدار ايشان تسليت گفت.

به گزارش ايسنا به نقل از اداره كل تبليغات دفاعي وزارت دفاع، سردار نجار در اين پيام با اشاره به نقش ممتاز سردار شهيد احمد كاظمي فرمانده نيروي زميني سپاه و همرزمان شهيدش در دوران دفاع مقدس از آنان به عنوان اسطوره‌هاي فداكاري، خدمت و مجاهدت در راه خدا ياد كرده است.

بنابر اين گزارش؛ «وزير دفاع در پايان اين پيام از مردم قدرشناس ايران اسلامي دعوت كرده است با حضور گسترده در مراسم تشييع و يادبود اين شهيدان والامقام موجبات تسلي خاطر بازماندگان آنان را فراهم نمايند.»

به گزارش ايسنا، استاندار آذربايجان غربي، «رحيم قرباني» در پي سانحه‌ي هوايي هواپيمايي فالكون در جمع خبرنگاران، گفت: اين سانحه حدود ساعت ‌8:45 صبح اتفاق افتاد، قرار بود كه اين هواپيما كه از تهران حركت كرده بود در فرودگاه اروميه به زمين بنشيند كه ظاهرا موفق به باز كردن چرخ‌ها نشده است.

وي اضافه كرد: بر اساس گزارش افرادي كه براي استقبال از فرماندهان سپاه در فرودگاه حضور داشته‌اند اين هواپيما پس از دو بار دور زدن بر روي فرودگاه و اعلام نقص فني به برج مراقبت، ارتباطش با فرودگاه قطع شده و حدود ساعت ‌9:30 صبح محل و موقعيت سقوط اين هواپيما كشف شد. نهادهاي ذيربط همانند بسيج، سپاه، آتش‌نشاني، امداد، حوادث غير مترقبه‌ي استانداري و غيره به موقع در محل حضور داشتند.

استاندار آذربايجان غربي همچنين گفت: با هماهنگي شوراي تامين استان فردا عزاي عمومي يك روزه اعلام خواهد شد.

به گزارش ايسنا به نقل از «حماسه» شهداي حادثه‌ي سقوط هواپيماي فالكن سپاه در روز سه‌شنبه در شهرستان اروميه تشييع و سپس به تهران منتقل مي‌شوند.

بر اساس اين گزارش هم‌چنين پيكر شهداي اين حادثه، روز عيد سعيد قربان پس از نماز عيد در تهران تشييع مي‌شود و روز پنج‌شنبه نيز پيكر فرمانده سپاه در دوران دفاع مقدس شهيد احمد كاظمي در اصفهان تشييع و خاكسپاري مي‌شود.

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) وقوع اين سانحه‌ي ناگوار را به فرماندهي معزز كل قوا، سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ملت شريف ايران تسليت مي‌گويد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۴۰۲-۰۷-۰۲ ۲۰:۳۷

سلام درود به ارواح طیبه علت سقوط مشخص نشد به ضرر بعضیا بود۰۰۰۰۰۰۰