• دوشنبه / ۱۲ دی ۱۳۸۴ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 8410-03422
  • خبرنگار : 71291

نماينده‌ي تفت وميبد: نگاه دولت به گردشگري نبايد اقتصادي صرف باشد بي‌اعتمادي سرمايه‌گذاران مهم‌ترين معضل عدم سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري است

نماينده‌ي تفت وميبد:
نگاه دولت به گردشگري نبايد اقتصادي صرف باشد
بي‌اعتمادي سرمايه‌گذاران مهم‌ترين معضل عدم سرمايه‌گذاري در بخش گردشگري است

عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، معتقد است: نگاه ما به مساله‌ي گردشگري بايد فرهنگي و اشاعه‌ي فرهنگ غني كشور باشد، نه نگاه صرف اقتصادي.

حجت‌الاسلام سيد جلال يحيي‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به مشكلات گردشگري ايران و معضلات سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي، گفت: مهم‌ترين معضل ما اين است كه سرمايه‌گذار بي‌اعتماد است يعني تاكنون اين راه را بسته بوديم. با وجود آن كه اين راه يكي از راه‌هاي توسعه بسيار مناسب در كشور است.

وي افزود: سرمايه‌گذار و كسي كه مي‌خواهد در اين بخش وارد شود چون تاكنون اعتمادسازي لازم صورت نگرفته اصلا رغبتي براي ورود به اين بخش ندارد. سرمايه‌گذار مشاهده مي‌كند در بخشي از صنعت مي‌تواند با يك سرمايه‌گذاري، به سرعت و به خوبي كل پول و سود خود را برگرداند و از سرمايه‌گذاري خيلي سريع سود متوقع را به دست آورد.

نماينده‌ي مردم تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي، تاكيد كرد: تاكنون در اين راستا چنين تجربه‌اي نداشته‌ايم و سياست‌هاي ما در بسياري از سنوات گذشته به شكلي بود كه سرمايه‌گذار را مي‌ترسانده يا طرد مي‌كرده است و هم‌اكنون نيز در اين راستا يك‌سري دوگانگي وجود دارد.

به گفته‌ي اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، به طور مثال در كميسيون فرهنگي نگاه برخي نمايندگان در اين بخش اقتصادي است. در حالي كه ما احساس مي‌كنيم اگر بتوانيم با سياست‌ها و برنامه‌ها و با سرمايه‌گذاري‌هايي، گردشگران خارجي را وارد كشور كرده و تمهيدات و مقدمات آن را فراهم كنيم، مي‌توانيم به اين وسيله و با كمترين معونه بهترين روش براي صدور فرهنگ‌مان به كشورها و ملل ديگر را داشته باشيم.

يحيي‌زاده معتقد است كه اگر اين نگاه باشد يعني از اين راه بخواهيم به نحوي فرهنگ غني خود را به مردم دنيا ارايه كنيم، ديگر نبايد نگاه‌مان اقتصادي باشد و يا دنبال اين باشيم كه ببينيم بعد از بيست سال چقدر سود از اين بخش به دست آورده‌ايم.

وي با تاكيد بر ضرورت سرمايه‌گذاري و حمايت از سرمايه‌گذاران، گفت: در واقع سرمايه‌گذاري كه مي‌خواهد وارد كشور ما شود بايد براي وي يارانه بدهيم و كاري كنيم كه وقتي وي وارد اين مقوله مي‌شود، ما زمينه‌ي اقتصادي را برايش ايجاد كرده باشيم.

نماينده‌ي مردم تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي، اظهار داشت: هنوز در بين دست‌اندركاران ما حتي در مجلس و به ويژه در كميسيون فرهنگي نگاه به اين موضوع متفاوت است. نگاه سرمايه‌گذار بايد اقتصادي باشد، ولي دولت نبايد نگاه اقتصادي داشته باشد. دولت در اين مقوله بايد ديد فرهنگي داشته باشد.

به اعتقاد عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي، دولت بايد از نظر تسيهلاتي و يارانه سرمايه‌گذاران را مورد حمايت قرار دهد تا وي كاملا احساس كند كه در اين مسير مي‌تواند به سود خوبي برسد لذا وارد اين مسير شود.

يحيي‌زاده تصريح كرد: ما در خيلي موارد قانون جامع و خوبي داريم. در همين موضوع گردشگري نيز از طريق برنامه چهارم توسعه و بودجه و برخي قوانين و مقرراتي داريم، منتهي متاسفانه قانون ما نيز بعضا تفسير به راي مي‌شود و هر كس سليقه‌اي، آن گونه كه مي‌پسندد مي‌خواهد تفسير كند، لذا گاهي دچار يك سري نوساناتي در اين قضيه مي‌شويم.

يحيي‌زاده گفت: هر كس وارد اين موضوع شده با يك رويكرد خاص و جديدي آمده است. رييس جمهور نيز در سخناني عنوان كرد كه نگاه به گردشگري نگاه اقتصادي نيست اين مساله مي‌تواند يك اصل كلي باشد كه قضيه را نجات دهد. مشكل مهمي كه در اين راستا وجود دارد را حل كند به شرطي كه اين سياست درست اعمال شود. اگر درست اعمال نشود وضع تغييري نمي‌كند و به نتيجه هم نمي‌رسيم.

نماينده‌ي تفت و ميبد در پايان اين مشكلات را شامل بخش گردشگري استان يزد نيز دانست و افزود: در استان يزد زمينه براي گردشگري بسيار فراهم است و بسياري از شهرستان‌هاي يزد داراي بافت سنتي، ديدني و ويژگي‌هاي ميراث فرهنگي و گردشگري است، اما معضل گردشگري مخصوص يزد نيست و به نحوي سراسري است كه بايد در اين راستا سياست‌هاي روشن‌تري اتخاذ شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha