دبير سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان: _ بسيج دانشجويي بايد آسيب شناسي شود _ بسيج يكي از عزيزترين ميراث انقلاب است
دبير سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان با تاكيد بر اهميت مفهوم واقعي بسيج گفت: البته نبايد زحمات و رنجهايي كه بسيجيان به ويژه بسيج دانشجويي در اين سالها متحمل شده را فراموش كرد، اما به اين دليل كه صورت فعلي سازمان بسيج دانشجويي با فرهنگي كه شناخته ميشود در عوام به وجود نيامد و بسيج با ادبيات ديگري عرضه شد.
«احسانالله كريمخاني» در گفتوگو با خبرنگار سياسي ايسنا، افزود: با توجه به پارادايمهايي كه امام (ره) به آن اشاره كردند از جمله استكبار ستيزي و مبارزه با پول پرستي؛ ميتوان گفت بسيج متاسفانه ضعيف عمل كرد و ديديم كه بار اين جريان را جامعه به دوش كشيد، هر چند برخي از خود بسيجيان نيز به آن معترض بودند، بنابراين از نظر اصولي مشكل اصلي بسيج عدم تبيين يك استراتژي درست بسيجي براي يك محيط دانشگاهي است، چرا كه وقتي چند موج كه از عمق تئوريك خاصي هم برخوردار نبودند در دانشگاه ايجاد شد، توانست تا حدود زيادي فرهنگ بسيج و بسيجيان را به محاق ببرد وبا سرعت به يارگيري پرداخته، فضاي سياسي فرهنگي دانشگاهها را به دست گرفتند و با رانتهاي دولتي بهتر از بسيجيان عمل كردند.
وي افزود: به عقيده من يكي از مشكلاتي كه براي بسيج ميتوان برشمرد عدم تبيين يك استراتژي كلان است كه حقيقتا راهبرد باشد و بتواند آنها را از محيطي كه هستند به محيطي كه آرمان آنهاست، حركت دهد.
كريم خاني در ادامه با بيان اينكه سيستم مديريتي بسيج دانشجويي تقريبا سيستمي از بالاست، تاكيد كرد: بايد سلسله مراتب فرماندهي در بسيج دانشجويي جاي خود را به سلسله مراتب دانشگاهي و حق پذيري بدهد. سازمان بسيج دانشجويي يك جريان را براي دانشگاهها ميفرستد و دانشگاهها در آن فضا ميمانند، لذا متاسفانه رشد آنچناني در اين فضا نيست، به ويژه رشد به معناي ديني آن در اين فضا نميتوند پا بگيرد و بسيجيها نميدانند در كدام راهبرد اساسي بايد كار كنند.
دبير سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان با تاكيد بر واژهي تفكر بسيجي ادامه داد: واژهي تفكر بسيجي كه يكي از ميراث گرانقدر امام (ره) و نوع نگاه بسيجي به جريانات است كه خارج از سازمان بسيج دانشجويي هم ميتواند جريان يابد، به عقيقدهي من اگر تفكرات كلان بزرگان اين سازمان بيشتر از آنچه مدير بودن سازمان باشد، رهبري اين جريان باشد نتيجهي بهتري را مي توانيم از بسيج دانشجويي ببينيم، علي رغم اين كه در حال حاضر، بسيج يكي از عزيزترين ميراث انقلاب است.
وي همچنين گفت: سيستم بسيج هنوز درست ساخته نشده است و هنوز معلوم نيست كه واقعا بسيج دانشجويي سازمان است در معناي جامعهي مدني يا نهادي است با مباني جامعهي مهدوي.
اين فعال دانشجويي اظهار داشت: در مسايل كلان بسيج جهان بيني كاملي دارد اما در نقاطي مانند مبارزه با فساد، تبعيض، فقر، رانت خواري و آقازادهها به صورت موضعي عمل كردند و اين راهبرد كلان بسيج دانشجويي نبود. به عقيده من عملكرد بسيج دانشجوي بايد به صورت جدي آسيب شناسي شود كه چرا در دانشگاه، بسيج به اين روز افتاده و از حال و هواي آرماني اوايل انقلاب و حال و هوايي كه در جامعه الگوپذيري زيادي داشت دور شده است؟
دبير سياسي جامعهي اسلامي دانشجويان در ادامه تاكيد كرد: متاسفانه اكنون لفظ بسيج و اينكه به كسي بگوييد « بسيجي » چندان موجب نشاط فرد نشده و چندان قابليت پذيرش در اجتماع را ندارد، كه اين بايد جدي آسيب شناسي شود، كه چه بلايي بر سر بسيج آمد كه موجب شده وارد خيلي محدودهها نشوند، به هر حال اين چالش بزرگتر از اين حرفهاست كه بايد پرسيد ايدئولوژي و جهان بيني موضعي بسيج دانشجويي و نهادهاي حوزهي علميه و دانشگاهها چه كار كردند و چه كارهايي را كه ميبايد انجام ميدادند، انجام ندادند.
وي در ادامه با بيان اينكه «متاسفانه برخي از اعضاي بسيج دانشجويي جنگ فعلي را درك نكردند» افزود: مديريت تكليف مدار و مومن و شجاع بسيجي كه در دوران دفاع مقدس به دنبال تحصيل عمل صالح بود، متاسفانه گم شده و جنگ فقر و غنا، در برخي مصلحت سنجيهاي بي مورد پنهان شد و فضا به جايي رسيد كه الان بسيج دانشجويي با فقر و دشمن مواجه است، يعني با دشمن خارجي به خوبي ميتوانند بحث و مقابله كرده و مرگ بر آمريكا بگويند اما نتوانستند اين مرگ بر آمريكا را پله به پله تا مقولهي دانشگاه، شخص و مقولهي استراتژي در دانشگاه ببرند. لذا بايد بازبيني مجددي صورت بگيرد، البته نه در مفهوم بسيج بلكه در بيسجيهايي كه هستند و مقداري متفاوت عمل كردند.
كريم خاني ادامه داد:به عقيدهي من بايد به تفكر بسيجي بازگشت و براي آن بايد مديريت بسيجي را به مثابهي الگوي مديريت كار و متكي بر انديشهي اسلامي ساخت كه اگر اين جريان پا گرفته و نظم بگيرد كمكم خروجيهاي اعضاي بسيج را بيشتر شاهد خواهيم بود ولي اگر به همين روال پيش برود، خداي ناكرده شايد زماني با تحليل و استحالهي آنها مواجه شويم، چرا كه كسي كه نداند حوزهي جنگ عينياش چيست، كم كم از جنبهي فضاي بسيج دور شده و وارد واديهاي ديگر خواهد شد؛ جنگ عيني مانند انرژي هستهيي و دفاع از آن.
وي تاكيد كرد: بسيجيان در موضع كانونهاي هنري و ساير كانونهايي كه در تفكرات دانشجويان ماندگار است فعاليت آنچنان نميكنند واين برميگردد به اين كه شايد زياد در اين مورد احساس تعهد نميكنند و ديگر اين كه شايد چنين چيزي در فضاي بسيج موضوعيت نداشته است و قابل تعريف نيست.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات