• چهارشنبه / ۲ آذر ۱۳۸۴ / ۱۵:۵۹
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8409-01238
  • خبرنگار : 71132

عبدالله مومني: به رسميت شناختن تكثر، راه ماندگاري جريان دانشجويي است نگاه جريان دانشجويي بايد مبتني بر فعاليت صنفي – سياسي باشد

عبدالله مومني:
به رسميت شناختن تكثر، راه ماندگاري جريان دانشجويي است
نگاه جريان دانشجويي بايد مبتني بر فعاليت صنفي – سياسي باشد
دبير تشكيلات سابق دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) معتقد است: راه‌حل پويايي و ماندگاري جريان اصيل دانشجويي به رسميت شناختن تنوع و تكثري است كه از جمع متكثر دانشجويان در دانشگاه حاصل مي‌شود. «عبدالله مومني» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا گفت: خط مشي‌اي كه بتواند مبناي فعاليت دانشجويان به ويژه دفتر تحكيم و انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان باشد كه بيشترين پايگاه دانشجويي را دارند و مدعي نمايندگي جريان دانشجويي هستند، به تعريف جايگاه و كاركرد انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان و دفتر تحكيم بستگي دارد و اگر درباره‌ي جايگاه و كاركرد آن به توفق برسيم مشخص مي‌شود كه چه چشم‌انداز و آينده‌اي براي آن متصور هستيم. وي افزود: با در نظر گرفتن وضعيت كشور و اين واقعيت كه جريان دانشجويي بخش مهمي از جريان تحول‌طلب را در جامعه تشكيل مي‌دهد و به واسطه‌ي حضور اين جريان در حركت‌هاي اصلاحي كاركردي كه براي جريان دانشجويي قائليم فراتر از كاركرد صنفي آن است كه برخي صاحب‌نظران براي آن قائل مي‌شوند، آنها اصولا كاركرد سياسي را براي جريان دانشجويي در نظر نمي‌گيرند و معتقدند فعاليت‌هاي سياسي تنها بايد ذيل شاخه‌ي دانشجويي احزاب فعال باشد. وي با بيان اين‌كه «ممكن است رويكرد صرفا صنفي براي جريان دانشجويي در كشورهايي كه ساختار حزبي توسعه‌يافته و نظام كاملا دموكراتيكي دارند منطقي باشد»، اظهار كرد: در كشورهايي مثل كشور ما كه مطبوعات، احزاب، سنديكاها و گروه‌هاي مستقل شكل نگرفته است، محروم كردن جامعه از يكي از مهم‌ترين كانون‌هاي تحول‌طلبي يعني دانشگاه منطقي نيست. لذا نوع نگاه جريان دانشجويي بايد مبتني بر فعاليت صنفي – سياسي باشد. اين فعال دانشجويي ادامه داد: جريان دانشجويي بايد هم به طرح مطالبات دانشجويي بپردارد و در كنار مطرح كردن خواسته‌ها و مطالبات جامعه‌ي دانشگاهي با روشنگري درباره‌ي مسايل سياسي كلان ايفاي نقش كند. دانشجو و دانشگاه بايد به نقد رفتار حكومت بپردازد و منتقد احزاب و گروه‌هاي سياسي چه در قامت پوزيسيون و چه اپوزيسيون باشد و از منظر داوري كه تنها به منفعت ملي و مسايل كلان مي‌انديشد، خود را در عرصه‌ي عمومي جست و جو كند. مومني هم‌چنين تاكيد كرد: آن‌چه براي دانشجو مهم است اين است كه ساختار قدرت دموكراتيك و پاسخگو باشد و فرصت‌هاي برابري براي شهروندان قائل باشد. مهم نيست چه فرد يا جرياني در راس قدرت است بلكه مهم نهادينه شدن ساختار دموكراتيك در جامعه است. وي در ادامه گفت: در شرايطي كه فاصله‌اي بين مردم و حاكميت وجود داشته باشد، مردم نسبت به حاكميت بي‌اعتماد مي‌شوند و آنها نيز به مطالبات مردم بي‌توجهي خواهند كرد، لذا تمام نگاه‌ها به دانشگاه معطوف مي‌شود و اين جز در سايه‌ي دانشگاهي كه آزادي‌هاي سياسي، مدني و آكادميك را پذيرفته باشد امكان‌پذير نيست، فعاليت‌هاي دانشجويي در اين وضعيت در حال گذار مي‌تواند تاثيرگذار باشد. دبير تشكيلات سابق دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) ابراز كرد: تشكل‌هاي دانشجويي و انجمن‌هاي اسلامي دنشجويان بايد با همراهي بدنه‌ي دانشجويي در برابر مشكلات، مدني حركت كنند و مانع از وارد آمدن فشارها شوند. هم‌چنين آنها بايد خواسته‌هاي صنفي را در برنامه‌ها پي‌گيري كنند و دانشجويان را از حقوق خود آگاه كنند؛ چرا كه اين امر باعث ايجاد حساسيت و احساس مسووليت در دانشجويان مي‌شود و مي‌تواند زمينه‌ساز همكاري و عامل انسجام بخش آنها باشد. وي اظهار داشت: بر مبناي اين نگاه بايستي جريان دانشجويي، تنها محل فعاليت‌هاي دانشجويي در دانشگاه كه برگرفته از خواست دانشجويان است اين امكان را فراهم كند كه همه‌ي سليقه‌ها و تفكرات حق انتخاب داشته باشند و بتوانند در تصميم‌گيري‌ها و مناسبات جريان دانشجويي تاثيرگذار باشند. مومني سپس درباره‌ي طرح دفتر تحكيم واحد، به خبرنگار خبرگزاري دانشجوين ايران گفت: ايده‌اي كه در صدد ايجاد محدوديت و نفي انديشه‌هاي متكثر در دانشگاه باشد در راستاي تضعيف جريان دانشجويي خواهد بود. طرح تحكيم واحد هم به دليل همزماني برگزاري نشست انتخاباتي دفتر تحكيم، از آن برداشت مثبتي وجود نداشت و هنوز هم ندارد. فضاي جامعه‌ي دانشگاهي بايد به نحوي باشد كه همه بدون ترس و واهمه آزادانه ايده‌هاي خود را مطرح كنند، اگر هدف طراحان تحكيم واحد ايجاد فضايي است كه منجر به رسميت شناختن انديشه‌ها و گرايشات مختلف در دفتر تحكيم است كه زير يك چتر واحد فعاليت كنند و مبتني بر حق اكثريت و رعايت حقوق اقليت باشد، طرح مطلوبي است اما آن‌چه تا كنون از عملكرد آنها به نظر مي‌رسد اين است كه رويكردشان در تناقض با ايده‌ي تحكيم واحد است. وي ادامه داد: تحكيم واحدي كه همه‌ي سليقه‌ها و انديشه‌ها را داخل دانشگاه به رسميت بشناسد و زمينه‌ساز شكل‌گيري تشكل‌هاي دگرانديش باشد، تحكيمي است كه قطعا تقويت‌كننده‌ي جريان اصيل دانشجويي در دانشگاه است. شيوه و منش تحكيم علامه نيز به گونه‌اي است كه به دنبال به رسميت شناختن انواع ايده‌هاست و معتقد است كه تشكل‌هاي مستقل بايد شكل گيرد. اين فعال دانشجويي در ادامه درباره‌ي رويكرد آتي طيف علامه‌ي دفتر تحكيم وحدت اظهار داشت: آن‌چه در نقد و بازخورد عملكرد تحكيم گذشته تاكيد شده اين است كه تحكيم اين دوره در صدد مستحكم‌تر كردن پيوند خود با جامعه‌ي دانشگاهي است و هم‌چنان استراتژي دوري از قدرت را به رسميت مي‌شناسد و معتقد است كه تحكيم بايد در جامعه به گونه‌اي عمل كند كه نقد همه‌جانبه‌اي به حكومت و احزاب مختلف داشته باشد، بن‌بست‌هاي حقوقي را ناديده نگيرد و دايره‌ي نقدش را به موضوعات اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي بسط دهد. تقويت تشكيلات مد نظر تحكيم جديد است و معتقد است بايد به ساماندهي تشكيلات بدنه‌ي دانشجويي بپردازد تا زمينه‌ساز حركت اصلاحي مردم به واسطه‌ي دانشجويان شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha