• سه‌شنبه / ۲۲ آذر ۱۳۸۴ / ۱۵:۰۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 8409-12402

نشست خبري نمايشگاه جنبش هنر مدرن ايران برگزار شد

نشست خبري نمايشگاه جنبش هنر مدرن ايران برگزار شد
تا ساعتي ديگر نمايشگاه مجموعه آثار ايراني گنجينه هنرهاي مدرن موزه هنرهاي معاصر آماده نمايش مي‌شود. به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) ساعت 11:45 امروز در حالي نشست خبري نمايشگاه مجموعه آثار ايراني گنجينه موزه هنرهاي معاصر برگزار شد كه تداركات برپايي نمايشگاه ادامه داشت و پالت آبرنگ پليكان و رنگ روغن ويندوز در كنار آثار تازه روي ديوار رفته، حاكي از ترميم و بازسازي‌هاي نهايي آثار بود. نمايشگاه با بهشت‌ و جهنم بهجت صدر و خراشيدگي‌هاي زمين محسن وزيري ‌مقدم آغاز مي‌شود؛ شاعر و قفس بلبل پرويز تناولي، زنانه‌هاي سالياني بر پايه و سنگ‌هاي احمد نادعليان چيده شده بر زمين در ميانه‌ي گالري‌ها جا گرفته‌اند. در نشست خبري امروز، عبدالمجيد حسيني راد - سرپرست موزه هنرهاي معاصر-، ايرج اسكندري - دبير نمايشگاه -، حميد سوري - دبير همايش -، غلامحسين نامي - دبير اجرايي - و كاظم چليپا - يكي از دو نفر انتخاب‌كنندگان آثار - و نيز جمعي از نمايندگان رسانه‌هاي خبري حضور داشتند. اين نشست نخستين نشست رسانه‌يي رييس مركز هنرهاي تجسمي با خبرنگاران در محل موزه به‌شمار مي‌رفت، اما به‌دليل تعجيل كاظم چليپا براي رفتن به جلسه ديگري، با گفته‌هاي وي آغاز شد. چليپا از احترام خاص‌اش به خبرنگاران گفت و به پي‌گيري آگاهانه مسائل از سوي آنان تاكيد داشت و از ديوار موزه هنرهاي معاصر تهران به عنوان جايگاه هنر معاصر و حفظ اين جايگاه سخن گفت. وي سپس به آثار نمايشگاه اشاره كرد كه به زعم وي چهار نسل را در بر مي‌گيرد. چليپا نسل اول را جوادي‌پور، ضياپور و اسفندياري و ...، و نسل دوم را آيت‌اللهي، مهدي حسيني و غلامرضا نامي و... معرفي كرد؛ اما از نسل سوم و چهارم هيچ نگفت. وي پس از اين گفته‌ها سالن كتابخانه موزه را ترك كرد. حسيني راد هم به نقش خبرنگاران اشاره كرد و اهميتي كه مي‌توانند براي جلب توجه مسوولان كشور نسبت به مسائل هنري داشته باشند. به گزارش ايسنا او تاكيد كرد كه سعي كرده‌ است تا همه آثار مورد توجه و قابل نمايش را از گنجينه خارج كنند تا بازخواني نسبتا درستي از هنر تجسمي ايران باشد. وي گفت: هنرمنداني كه آثارشان در گنجينه وجود نداشته، از دايره نمايشگاه خارج مانده‌اند و بلافاصله تاكيد كرد كه اين به معناي آن نيست كه آنها در جريان هنر معاصر ايران بي تاثير بوده‌اند. حسيني راد گفت: اين آثار قبل از انقلاب جمع آوري شده‌آند و كم كم به آن‌ها اضافه شده؛ به طوري كه تا همين چند ماه پيش را در بر مي‌گيرند و اكنون تحولات هنر معاصر ايران را در غالب نمايشگاه عرضه مي‌كنند. او متذكر شد: در گنجينه‌، آثاري به جز نقاشي هم داشته‌ايم؛ اما نمايشگاه، اول نقاشي، بعد مسجمه‌سازي را شامل مي‌شود؛ چراكه گنجينه‌ي موزه در بخش مجسمه‌سازي غني نبوده و نگاه بسنده و كافي را نمي‌توان به اين شاخه داشت. در ميان گفته‌هاي حسيني راد و ديگران، منصور ملكي - مدير روابط عمومي موزه - به شرح گفته‌ها و اظهاراتي مي‌پرداخت و چنان‌چه پرسشي مبني بر تاريخ يا زمان همايش يا ميهمانان نمايشگاه و... مطرح مي‌شد، با بيان اين جمله‌ها كه "حالا نمي‌تواند خبر را منتشر كند"، "خبر سوخت مي‌شود"، "بعدا برايتان ارسال مي‌شود" جلسه را ادامه مي‌داد. ملكي گفت كه شهبازي - مسوول گنجينه - يكي از مخالفان سرسخت برپايي دو نمايشگاه جنبش هنر مدرن بوده است؛ چراكه شرايط گنجينه براي نگهداري اين آثار استاندارد است. او از خبرنگاران براي استفاده از واژه‌ي "انبار" در انعكاس اخبار مربوط به گنجينه خارجي موزه‌ي هنرهاي معاصر تهران، گلايه كرد. در اين نشست، ايرج اسكندري نگاه آماري‌تري به جريان نمايشگاه داشت. اسكندري اعلام كرد: آثار 163 هنرمند با 268 اثر به نمايشگاه راه يافته كه از ميان آنها 20 مجسمه است. او اذعان داشت كه موزه در خريد مجسمه فقير بوده و طي اين سال‌ها كوتاهي كرده است. در بروشوري كه در جريان اين نشست در اختيار خبرنگاران قرار گرفت، اسكندري سوال‌هايي را مطرح كرده بود. وي گفت: اين سوالات را نوشته‌ام تا خبرنگاران در طول برگزاري همايش از منتقدان بپرسند. اسكندري سپس از تاريخ هنر ايران پس از مشروطه، دوران صفوي، زند و قاجار سخن گفت و به گروه‌هاي سقاخانه، تالار قندريز و حوزه هنري اشاره كرد. حميد سوري - دبير همايش - هم با تاكيد بر ضرورت پرداختن به مباحث تئوريك و علمي عنوان كرد: ديگر تماس حسي با آثار هنري كفايت نمي‌كند. او گفت: حسيني راد قول داده است مجموعه‌ي سخنراني‌ها را به صورت مدون چاپ كند تا به عنوان سند تاريخي بماند. اما غلامحسين نامي در سخنان كوتاهي تنها به هم‌خواني و سايز كارهاي چهار نسل بر ديوارهاي موزه‌ اشاره كرد و گفت: فكر اصلي نمايشگاه براساس سير تاريخي بوده است. حسيني راد برنامه آينده موزه را هم اعلام كرد. به گفته‌ي وي برنامه‌ريزي نمايشگاهي موزه تا پايان سال در تقويم 85 بسته شده است. نمايشگاه عكاسي معاصر ايران پس از نمايشگاه جنبش هنر مدرن ايران، برپا مي‌شود، پس از آن نيز نمايشگاه هنر معاصر چين تدارك ديده شده است. او تاكيد كرد كه احتمال تمديد نمايشگاه وجود ندارد و تا هفته دوم بهمن ماه آثار به گنيجنه زيرزمين موزه باز مي‌گردد. حسيني راد گفت كه برنامه‌ريزي و تدارك نمايشگاه گنجينه ايراني را بعد از پذيرش مسووليتش در موزه و مركز هنرهاي تجسمي تدارك ديده است و سياست‌هاي گذشته ادامه پيدا مي‌كند. به گزارش ايسنا از جمله موارد مورد اشاره وي، نمايشگاه‌هاي خارجي و معرفي پيشگامان هنر معاصر ايران بود. حسيني راد خبر داد كه از اين پس موزه هنرهاي معاصر آثارش را از طريق شوراي كارشناسي جمع آوري خواهد كرد. اين مورد درباره‌ي موزه كرمان، يزد و اصفهان نيز صادق است. اسكندري هم عنوان كرد كه عليرضا سميع‌آذر براي حسن ختام كارش نمايشگاه جنبش هنر مدرن اروپا را برپا كرده است، براي آن‌كه به سر و صداي ژورناليستي درباره‌ي به يغما رفتن و فروختن آثار هنري پاسخي بدهد. او قصد داشت با سر و صداها تسويه حساب كند و كاتالوگ ارزشمندي را به رييس بعدي تحويل دهد. مهدي حسيني ديگر انتخاب كننده آثار نمايشگاه بوده است. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha