• جمعه / ۱۱ آذر ۱۳۸۴ / ۱۱:۱۳
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8409-04690
  • خبرنگار : 71021

امامزاده‌هاي استان تهران (1) امامزاده داوود در ميان دره‌اي سرسبز در 6 كيلومتري توچال واقع شده است

امامزاده‌هاي استان تهران (1)
امامزاده داوود در ميان دره‌اي سرسبز در 6 كيلومتري توچال واقع شده است

استان تهران جدا از جاذبه‌هاي تاريخي، طبيعي و موزه‌هاي فراواني كه به عنوان پايتخت در دل خود جا داده، در حوزه توريسم زيارتي نيز حايز اهميت فراوان است كه متاسفانه تاكنون پتانسيل اين حوزه مغفول واقع شده است.

اين در حاليست كه بيشتر كارشناسان گردشگري بر اين باورند كه با ساماندهي و تغييران جزوي در فضاهاي پيراموني مي توان امامزاده‌هاي كشور را بهيكي از پرجاذبه‌ترين مكان‌هاي گردشگري تبديل كرد.

سرويس حج و زيارت خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در همين راستا امامزاده‌هاي استان تهران را معرفي مي‌كند.

امامزاده داوود

اين آرامگاه در ميان دره‌هاي سبز در شش كيلومتري توچال و 15 كيلومتري فرحزاد قرار گرفته است. در گذشته بقعه امامزاده داوود از بناي سنگي مشتمل بر صحن و طاق نماهاي كم عمق در اطراف و حرم و ايوان كوچكي در جنوب آن تشكيل مي‌شد و گنبدي سبز رنگ داشت.

به گزارش ايسنا وجود درختان بيد بسيار كهن حكايت از بناهاي بسيار قديمي‌صفويه دارد، بناي اوليه اين امامزاده سال‌ها پيش بر اثر سيلي بنيان كن از بين رفت و بناي فعلي كه ساقه گنبد بلند و گنبدي نوك تيز با دو گلدسته تشكيل شده است ، بعدها جايگزين بناي اوليه شد .

حرم هشت ضلعي كنوني و سرداب زير آن در زمان فتعحلي شاه قاجار به جاي بناي قديمي‌ كه يقينا برج ساده سنگي بود، ساخته شد.

درهاي شمال و شرق حرم نيز به زمان فتحعلي شاه بر مي‌گردد . در وسط حركت ضريحي به رنگ چوب وجود دارد ، وجود مرقد در داخل سرداب تنها به منحصر به همين امامزاده است.

نسبت امامزاده بر اساس زيارت‌نامه بقعه به امام زين العابدين (ع) مي‌رسد.

امامزاده اسماعيل

امامزاده اسماعيل در خيابان شهيد مصطفي خميني، نزديك ميدان سيد اسماعيل قرار دارد ومنسوب به اسماعيل از اعقاب امام علي النقي (ع) است.

به گزارش ايسنا يك سوي اين بقعه به واسطه‌ي بازار سرپوشيده به ميدان آب انبار ،‌مسجد و مدرسه فيلسوف الدوله و بازار سيد اسماعيل است.

ورودي شرقي كه مدخل اصلي بناي نيز هست فاقد تزيينات بوده است. اين ورودي مقابل سر در آب انبار ساخته شده و به معبر شمالي، جنوب شرقي امامزاده و خود امامزاده به ميدان اسماعيل راه دارد . دو ورودي ديگر اطراقف صحن نيز يكي در شمال و ديگري در جنوب به معابر فرعه راه دارند .

جبهه غربي بنا داراي ايواني رفيع و خوش منظر است كه در طرفين آن دو منار طويل ديده مي‌شود . در طرفين ايوان سه ايوانجه در لبه‌ي صحن واقع شده است .

بدنه ايوان غربي پوشيده از كاشي و نيم گنبد آن مزين به مقرنس زيبا و پركار است .

در محل پاكارقوس پوشش ايوان ، بر كتيبه‌اي با زمينه‌ي لاجوردي در سه سوي ورودي كاشي‌هاي خشتي ، عباراتي به خط سفيد نقش بسته است.

طبق كتيبه‌ي موجود ، قدمت در چوبي بقعه به سال 886 ه.ق يعني دوره آق قويونلو مي‌رسد و ظاهرا قديمي‌ترين سند بر جاي مانده براي قدمت شهر تهران است.

كاشي‌هاي زرين فام مرقد متعلق به قرون 7 و 8 ه .ق و منارهاي موجود در اين بقعه از قرن سيزدهم ه .ق باقي مانده است 

 امامزاده احمد و محمود

در حوزه ماهدشت كرج ، خياباني خاكي وجود دارد ، كه به تپه‌اي باستاني و بناي آرمگاهي خشتي منتهي مي‌شود بناي امامزاده احمد و محمود بر تپه‌اي با ارتفاع حدود سه متر بنا شده است و از فاصله‌ي دور در ميان دشت مسطح نمايان است.

مصالح به كار رفته در اين بنا فقط خشت و گل است و بنا با پلان چند ضلعي و گنبد ضربي برپا شده است .گرچه بنا بسيار تخريب شده ولي چنين به نظر مي‌رسد كه بناي امامزاده دو طبقه بوده و طبقه‌ي هم كف به آرمگاه و طبقه‌ي دوم به سرداب اختصاص داشت.

سبك معماري بنا از دوره‌ي صفويه تبعيت مي‌كند و مي‌توان قدمت آن را نيز به اين دوره نسبت داد.

اطراف امامزاده چندين قبر بسيار جديدتر ، به چشم مي‌خورد و به نظر مي‌رسد كه امكان قبلا گورستان يك آبادي بود . در كنار امامزاده دو تپه‌ي باستاني وجود دارد كه تنوع و فراواني سفال‌هاي پراكنده در آن جا حكايت از اهميت آن‌ها دارد.

امامزاده ام‌كبري و ام‌صغري

اين بنا كه اكنون در داخل شهر اشتهارد با گنبد بلند كاشي كاري شده نمايان است. ساقه‌ي گنبد از دو قسمت تشكيل شده است. قسمت زيرين گنبد با كاشي به اشكال لوزي مزين شده ، و بقيه ساقه‌ي آن ، كه قاعده گنبد را تشكيل مي‌دهد آجري است.

كاشي‌كاري بغل‌هاي ايوان با تزيينات معقلي در نوع خود ممتاز است. بقعه از دو بخش تشكيل شده است و داخل بنا فاقد هر گونه تزيين و تنها با گچ سفيد شده است. اين بنا را مي‌توان را دوره‌ي صفويه نسبت داد كه بعد از آن در دوره‌هاي مختلف مورد مرمت قرار گرفته است.

امامزاده جعفر پيشوا

بناي مرتفع و مجلل اين امامزاده يادگار دوره‌ي صفويه است. گنبد كاشيكاري و صحن وسيع اين امامزاده در داخل شهر پيشوا خودنمايي مي‌كند. كتبيه‌ي ايوان حكايت از تعمير و الحاق آن به دستور فتحعلي شاه قاجار دارد.

امام‌زاده جعفر هشتگرد

اين بنا در داخل شهر هشتگرد واقع شده و گرداگرد آن را ديوار احاطه كرده است. قديمي‌ترين و اساسي‌ترين بخش اين بنا حرم آن است. داخل بقعه فاقد هر گونه تزيين يا نوشته و يا كتيبه است.

امامزاده حسن

اين بقعه در داخل شهر كرج واقع شده و بناي آن از داخل به صورت چهار گوش وسيع است كه در وسط هر ضلع آن طاق نمايي برپا شده است. نماي خارج نيز به صورت چهارگوش در نهايت سادگي است .

پوشش خارجي سقف از كاه گل است و به راحتي مي‌توان نحوه‌ي طاق بندي آن را مشاهده كرد.

بر اساس كتيبه‌اي كه در داخل ايوان ورودي بنا قرار دارد ، ساختمان امامزاده در ربيع الاول سال 906 ه.ق و به فرمان ابوالمظفر شاه تهماسب اول صفوي انجام شده است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha