چند تن از منتقدان مطبوعات در گفتوگوهايي كوتاه با خبرنگار سرويس تلويزين ايسنا اظهار نظرهاي متفاوتي را دربارهي سريالهاي مناسبتي رمضان ارائه كردند. يكي از منتقدان «براي آخرين بار» را براي خلق موقعيتهاي طنز موفقتر ميداند و ديگري سريال «او يك فرشته بود» را اثر مناسبتر عنوان ميكند و منتقدي ديگر «متهم گريخت» را تحسين ميكند و در نهايت سريال «مرده متحرك» را راه رفتن يك سوژه روي لبهي تيغ معرفي ميكنند.
«براي آخرين بار»
بر اساس گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، شريفزاده ـ مسوول صفحهي فرهنگ و هنر سياست روز ـ سريال «براي آخرين بار» را مشابه اثر تلويزيوني «دزدان مادر بزرگ» ميداند و توضيح ميدهد: چرا كه اين سريال از قالب طنز برخوردارست و شخصيتهاي آن آدمهاي خيلي بدي نيستند، بر اثر اتفاق فردي را ميدزدند و پس از مدتي توسط همان فرد به زندگي باز ميگردند.
در عين حال ياري ـ روزنامهنگار ـ معتقد است كه سازندگان سريال «براي آخرين بار»در خلق موقعيتهاي طنزآميز موفق بودهاند و توانستهاند طنز كلامي و تصويري را پا به پاي هم پيش ببرند. چرا كه آدمهاي ساده دلي كه به خلاف ميافتند موقعيتهاي طنزآميزي را به وجود ميآورد.
نوروزي ـ منتقد روزنامه رسالت ـ نيز سريال «براي آخرين بار» را مقداري از نظر كيفي بالاتر از آثار تلويزيوني ديگر ميداند و ميافزايد: در اين مجموعه از حادثه پردازي و آدم ربايي استفاده شده است.
وي در عين حال اعتقاد دارد كه اين نوع سريالها بدآموزيهايي براي جوانان دارد و در ادامه ميگويد: چند سال پيش سريالي به نام تب سرد پخش شد كه مشابه سرقت انجام شده در آن مجموعه، در برخي از شهرها نيز اين اتفاق افتاد.
نوروزي با انتقاد از حركات و طرز گفتار طلا ( با بازي سحر زكريا) در اين مجموعه اظهار ميكند: نوع بيان او بگونهاي است كه تاثير منفي بر رفتار جوانان ميگذارد.
«او يك فرشته بود»
در ادامه مسوول صفحهي فرهنگ و هنر روزنامه سياست روز ، سريال «او يك فرشته بود»، را اثر مناسبتري نسبت به مجموعههاي ديگر ميداند و ميافزايد: در اين اثر مفاهيمي گنجانده شده است كه موجب آشنايي بيشتر مردم با مسايل اعتقادي و در آن مباحث معنوي مطرح ميشود.
ياري نيز اين سريال را جالب توجه ميداند. چرا كه از فضايي معنوي برخوردار است.
به اعتقاد فهيم ـ مسوول صفحه ي فرهنگي كيهان ـ ويژگي مهم سريال « او يك فرشته بود»، ترسيم فضايي متفاوت توام با معنويت است كه سازندگان به خوبي توانستهاند آن راخلق كنند.
وي با اشاره به استفاده از حسن جوهرچي و ثريا قاسمي به عنوان بازيگران اين مجموعه تصريح ميكند: استفاده از اين دو هنرپيشه در كنار هم موجب برانگيختن يك نوع نوستالژي بين بينندگان ميشود چرا كه اين دو مردم را به ياد سريال در پناه تو مياندازد و به وجود آمدن چنين حسي بين بينندگان موجب جذب آنها به « او يك فرشته بود » ميشود.
منتقد روزنامهي رسالت نيز معتقد است كه « او يك فرشته بود » نسبت به سريالهاي ديگر در سطح بالاتري است.
«متهم گريخت»
به گفتهي وي سريال «متهم گريخت» بد آموزي بيشتري نسبت به آثار تلويزيوني ديگر در حال پخش دارد و ميافزايد: اين مجموعه سعي به تصوير كشيدن روابط طبقات متوسط و پايين جامعه را دارد ولي اين كار را در سطح نازلي انجام ميدهد.
در حالي كه فهيم معتقد است كه عليرغم استفاده عطاران، كارگردان سريال متهم گريخت از گروه قبلي خود، اين كار پسرفت نداشته است چرا كه او دوربين خود را ميان مردم برده است و با پرداختن به شخصيتهاي جامعه، موجب ارتقاي معنوي اين سريال شده است.
ياري نيز توجه به قشرهاي پايين جامعه را از ويژگيهعاي سريالهاي عطاران بر ميشمرد كه در مجموعههاي ديگر كمتر به آن توجه ميشود.
در عين حال شريفزاده معتقد است كه هيچ نوآوري در « متهم گريخت» به چشم نميخورد، چرا كه ادامهي سريال خانه بدوش است و در آن از همان عناصري استفاده شده است.
« مرده متحرك »
نوروزي در ادامه با بيان اين كه هيچ مفهوم عميقي در سريال «مردهي متحرك» نهفته نيست، اظهار ميكند: ساخت آثاري دربارهي مقولهي متافيزيك و روح ، راه رفتن روي لبهي تيغ است و سازندگان اين اثر انتخاب با رويكرد طنزآلود به اين قضيه آن را مسخره كردهاند و مردم را به بازي گرفتهاند.
شريف زاده در پايان راجع سريال «مرده متحرك »ميگويد: رويكرد طنزآلود به مفاهيم معناگرايانه خطرناك ست و ايجاد شبهاتي ميكند و «مرده متحرك» نتوانسته است مانند «كمكم كن» كه بدون نزديك شدن به طنز به طرح چنين مباحثي پرداخت، موفق عمل كند.
انتهاي پيام
نظرات