• دوشنبه / ۲۳ آبان ۱۳۸۴ / ۱۱:۰۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8408-02654.34685

/تبعات خنداندن مخاطب به سطحي‌ترين عوامل/ يك فيلمنامه‌نويس: مجموعه‌هاي تلويزيوني نبايد به سمتي بروند كه ما از تماشاي كودكان احساس خطر كنيم

يك نويسنده گفت: احتياج لزوم به كارهاي سرگرم‌كننده‌اي كه نياز به فكر كردن ندارد نبايد منجر به سهل‌انگاري در توليد و نگارش برنامه‌هاي طنز هر شبي شود. سعيد رحماني در گفت و گو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، ايجاد فرهنگ گفتاري خاص و به كار بردن برخي اصطلاحات و نوعي سهل‌انگاري در برخورد و روابط طنزهاي شبانه را از دلايلي برشمرد كه عده‌اي معتقدند كه ديدن طنزهاي شبانه براي كودكان مجاز نيست. وي تاكيد كرد: ذهن آينه‌اي كودكان به قصور الگوبودن از اين روابط تبعيت مي‌كنند و اين مساله در بلندمدت اثر مطلوبي ندارد. رحماني با اشاره به كارهاي خوب ارائه شده در برنامه‌هاي نود شبي عنوان كرد: البته در برخي از طنزها هم ديده شده كه براي خنداندن مخاطب به سطحي‌ترين عوامل خنداندن متوسل مي‌شوند. به اعتقاد وي نويسنده چنين برنامه‌هايي بايد حداقل‌هايي را در كارهايش در نظر بگيرد. وي اطلاع نويسندگان مجموعه‌هاي تلويزيوني از منشا اصطلاحاتي كه در برخي متن‌ها به كار برده مي‌شود را ضروري خواند و افزود: برخي از اين اصطلاحات كه اتفاقا در مجموعه‌هاي تلويزيوني به كار برده مي‌شود معاني زشت و زننده‌اي دارد و اين امر نبايد با ندانستن مخاطب توجيه شود. رحماني با بيان اين مطلب كه قطعا استاندارد اين برنامه‌ها از استاندارد برنامه‌هاي هفتگي تلويزيون پايين‌تر است گفت: اين مطلب به معناي بي‌استاندارد بودن اين مجموعه‌ها نيست و اين كه هرآن چه دوست دارند را مي‌توان در آنها بيان كرد. وي تاكيد كرد: مجموعه‌هاي تلويزيوني نبايد به سمتي برود كه ما از تماشاي كودكان درخصوص آن‌ها احساس خطر كنيم. رحماني با اشاره به سرعت گرفتن برنامه‌هاي هر شبي و اهميت كارگرداني در چنين مجموعه‌هاي يادآور شد: در برنامه هر شبي طبيعي است كه فرصت نوشتن متن‌هاي فاخر و ضخيم و دقيق وجود ندارد. وي تصريح كرد: توانايي‌هاي بازيگر و لحظات كميك و بداهه دراين گونه كارها حائز اهميت است. وي شناخت انواع كمدي و طنز را براي يك نويسنده وكارگردان مجموعه‌هاي طنز شبانه ضروري خواند و افزود: متاسفانه در برخي مواقع اين شناخت وجود ندارد و حرافي و پريدن در حرف يكديگر كمدي تعريف شده است. رحماني فشار برگروه توليد نويسنده، كارگردان و بازيگر دركارهاي هر شبي را يكي از معضلات اصلي اين برنامه‌ها برشمرد و افزود: مسلما هر شب 45 دقيقه برنامه به روي آنتن بردن به كيفيت كار لطمه وارد مي‌كند. وي در پايان درباره نگارش توسط گروهي از نويسندگان در مجموعه‌هاي هرشبي گفت: در صورتي كه گروه نويسندگان با تعامل با يكديگر به ساختار مشترك و تعاريف واحدي از شخصيت‌ها و بيوگرافي ثابت برسند موثر است چرا كه مسلما يك نفر نمي‌تواند 90 شب ، 90 قسمت برنامه بنويسد. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha