/كامل/ * سومين شب قدر در حسينيهي ارشاد * كديور، عليجاني، سيدنژاد و شيرزاد
مراسم سومين شب قدر از سوي سازمان ادوار تحكيم وحدت و شوراي تهران دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) در حسينيهي ارشاد برگزار شد.
«رضا عليجاني» در اين مراسم گفت گام بعدي روشنفكران ديني، تبيين نسبت خود با اسلام متن است.
به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا، وي كه با موضوع «گام بعدي نوانديشان ديني» سخن ميگفت، اظهار داشت: شبهاي قدر شب تامل، نيايش و پرستش است، اين شب شب تصميمهاي بزرگ براي كارهاي بزرگ است، شب جدال با خويشتن و خصايص منفي و بازدارنده و مقاومت در برابر حق كشي و ظلم و ستمهاي بيروني در مقابل زور و تزوير.
وي افزود: معتقدم در جامعهي كلان و درون حاكميت نيروهاي منتقد و اپوزيسيون از بحران اخلاقي رنج ميبرند.
اين فعال سياسي با بيان اين كه «تفكر در فرهنگ اسلامي از بزرگترين عبادتهاست» گفت: ما منتسب به تفكري هستيم كه به عنوان ملي - مذهبي شناخته شده است، هرچند كه اين عنوان بخش كوچكي از خانوادهي بزرگ ما را تشكيل ميدهد و يك سر اين خانواده معتقد به كار فرهنگي و سر ديگر معتقد به كار سياسي است.
وي توصيه كرد: كساني كه ميخواهند قرآن را بشناسند، بايد كتب آسماني ديگر به ويژه عهد عتيق را مطالعه كنند و براي شناسايي آنها نيز بايد اساطير را مطالعه كنند چرا كه عناصر اساطيري در تمام متون مقدس به حيات خود ادامه ميدهند.
عليجاني اظهار كرد:تصور ميكنم گام بعدي روشنفكران ديني بايد اين باشد كه نسبت خود را با اسلام متن مشخص و آن را تبيين كنند.كتب مقدس با مناسبات اجتماعي زمانه برخوردي استدلالي دارند پس اين دانش و فرهنگ در متون مقدس وارد شده و اين توقع كه اين دانش زمانه را برهم بريزد تفكر عبثي است.
اين فعال سياسي گفت: به دليل اين كه نميتوان متون را ناديده گرفت پس نوانديشي ديني كه ميخواهد وفادار به متن بماند بايد ديني زندگي كند و ديني بينديشد. به نظر ميرسد نوانديشي ديني بايد در گام بعدي خود به يك رويكرد تايخي - الهامي وارد شود و بپذيرد كه متون مقدس در پارادايم خاص خود شكل گرفتهاند، اين متون از جامعه تاثير پذيرفتند و بر جامعه تاثير گذاشتند. متون ديني به ويژه قرآن از فرهنگسازترين، تمدنسازترين و انسانسازترين متون است چرا كه اين متن در يك جامعهي عقب مانده دگرگوني و شكوفايي ايجاد كرده كه منجر به ايجاد تمدن شده است.
وي افزود: ما در بستر تمدن گذشته زندگي ميكنيم، بيريشه نيستيم و متن مويدي را كه ميتواند پايهي اخلاقي زيستن و نگاه اميدوارانه به جهان و تاريخ باشد به يك مبدا معنوي و وجدان كيهاني متصل ميكنيم.
عليجاني با بيان اين كه «روشنفكران ما از برخي صداها در متن عبور كردهاند» گفت: در اين شب قدر دعا كنيم تا گنجي و برخي ديگر هم بتواند در ميان ما درد دل كند و حرف بزند، هر چند كه شايد ما با همهي گفتههاي آنها موافق نباشيم اما اميدواريم كه بتوانند حرفشان را بزنند. ما ميتوانيم با خدا عهد و پيمان ببنديم كه درون خود با اشتباهات و خطاهايي كه انجام داديم مقابله كنيم و با آن چه در بيرون ستم ميبينيم نيز مبارزه كنيم.
كديور:
نگاههاي بسياري به شيعه معطوف شده است
شيعيان علي(ع) از او آموختند كه با صراحت لهجه سخن بگويند
حجت الاسلام محسن كديور گفت: شيعيان علي(ع) از او آموختند كه با صراحت لهجه سخن بگويند و در واقع شاخص آزادي در جامعهي شيعي اين است كه منتقدين زمامداران در جامعه به سلامت به سر برند.
به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي در مراسم سومين شب قدر در حسينيهي ارشاد، ابتدا با بيان اينكه «تشيع در نيم قرن اخير به ويژه در چند سال اخير در جهان بسيار مورد توجه قرار گرفته است» سه علت را براي آن ذكر كرد: چه با انقلاب ايران موافق باشيم و چه مخالف، يكي از عدلهي اهميت نسبت به تشيع واقعهي انقلاب سال 57 ايران است، چه بسا پيش از آن تشيع از اهميت چنداني در دنيا برخوردار نبود. واقعهي دوم مسالهي عراق معاصر است، پس از حملهي آمريكا به اين كشور لمس قدرت و مرجعيت و مذهب در حيات سياسي عراق امروز بار ديگر نگاهها را به مسالهي تشيع معطوف كرد و مسالهي سوم مسالهي حزبالله لبنان است كه به عنوان يك نيروي شيعهي منضبط كه با همنام خود در ايران فاصلهي فراواني دارد باعث شد كه نگاههاي بسياري به تشييع معطوف شود و به طور كلي سه كشور شيعه مورد توجهي محققان دنيا قرار بگيرد.
كديور همچنين گفت: آنچه كه تامل فراوان براي كساني كه درد دين دارند ايجاد ميكند اين است كه اگر غرض از ايجاد حكومت اقامهي دين و رواج تدين بود امروز همه بايد به آن بينديشيم كه آيا آنچه شده است درجهت ترويج بيشتر شريعت و تعميق بيشتر ديانت انجام شده يا خير؟ به جاي سرزنش منتقدان بايد بپرسيم كه چه كردهايم كه امروز برخي به سادگي در مسلمترين مفاهيم مذهبي ترديد ميكنند. آنهايي كه زمينهي اين ترديدها را گسترده كردهاند با عملكرد سوء خود بيش از هر كسي مسوولند چرا كه هيچ گاه دهان منتقد را نميتوان بست.
وي اظهار داشت: بايد بپذيريم كه براي يك دين واحد قرائتهاي مختلفي در زمان واحد ممكن است و در دنياي جديد تكثر از برداشت يكي از شرايط اين دنياست كه گذشتگان چندان به آن اهميتي نميدادند. لذا گفته شده و نوشته شده كه ما هم قرائت خشن داريم و هم رحماني، هم قرائت مدرن داريم و هم سنتي، بنابراين گفتهاند كه تكليف نيست كه ما با ضرس قاطع بگوييم كه اسلام با دموكراسي مخالف است و بلكه بايد متقاطعانهتر سخن گفت و بگوييم اين قرائت از اسلام با كدام قسمت از دموكراسي سازگار است، اگر كسي به طور كلي بگويد اسلام با دموكراسي سازگار نيست يا هست اين سخن علمي نيست. ما برداشتهايي از اسلام داريم كه با هيچ صورتي از دموكراسي سازگار نيست، اما برخي از قرائتهاي نوانديشانه از اسلام داريم كه با برخي از مدلهاي دموكراسي امكان همنشيني دارد، امروزه در جامعهي روشنفكري ما اين موضوع دقيقتر و به صورت يك مسالهي علمي پذيرفته شده است.لذا اولين گلايه اين است كه چرا يك كاسه با اين مذهب برخورد ميكنيم، آنان كه خود موسس قرائتهاي مختلف در جامعه بودند انتظار اين هست كه متولي بودن را رعايت كنند. لذا اينكه گفته شود تشيع با اين مساله سازگار هست يا نه اينگونه نيست.
كديور ابراز عقيده كرد: امروزه با مراجعه به نهجالبلاغه به عنوان قويترين سند مذهبيمان بعد از قرآن ميبينيم بسياري از مفاهيمي كه به صورت كليدي در انديشهي سنتي ارائه شده هيچ محلي از اعراب در اين كتاب عزيز ندارد. يعني آنچه در ذهن علماي سنتي برجسته بوده در سخنان علي ابن ابيطالب برجسته نيست و يا اصلا به صراحت ذكر نشده است، البته من قصد تخريب گذشتگان خود را ندارم.
وي با بيان اينكه تشييع يعني پيرو علي(ع) بودن گفت: ما شيعه هستيم چون برداشت علي(ع) و ياران او را برداشت بهتري يافتيم، اين برداشت اگر رجحان ذاتي داشته باشد و بتوانيم خود را به شيعه بودنمان قانع كنيم در همين رويكرد ميتوان به مبناي تابناك علي(ع) تكيه كرد. اگر بتوانيم رجحان قوم علوي را در ظرف زمانهي خود اثبات كنيم حق داريم شيعه بمانيم.
كديور سه محور اصلي را براي بيان تشييع حضرت علي(ع) ذكر كرد: اولين برداشت از علي(ع) نسبت به ساير برداشتها، برداشت عقلايي است. ميزان عقلانيتي كه در سخنان و رويكردهاي علي(ع) بسيار ريشهدارتر و ژرفتر از ساير برداشتهاست. مسالهي عقلانيت مسالهاي كوچك نيست، شيعه اين ظرفيت را در علوم عقلي داشته به همين دليل است كه بيشترين فلاسفه رشد كردهاند. مسالهي عدالت دومين شاخص علي(ع) است، اين عدالت در منابع ما پذيرفته شده است يعني اگر كاري عادلانه نباشد مشروع نيست و متاسفانه برخي از علماي ما به اين اصل توجهي نكردهاند، پس اشكال از آن علماي ماست نه مذهب ما و اما شاخص سوم علي(ع) عرفان است و باطن ديانت چه بسا كه امروزه به باطن ديانت نام عرفان ميدهند.
كديور انديشهي عرفاني كه در سخنان علي(ع) موج ميزند را بالاترين ذخيرهي يك عارف در عصر جديد دانست.
وي در ادامه با بيان اينكه «در تاريخ نوشته نشده است در زمان علي (ع) حتي يكي از از منتقدان او به مرگ غير طبيعي مرده باشد» ملاك دولت شيعي را سلامت منتقدين دانست.
كديور در پايان، آزادي فعالان سياسي زنداني از جمله اكبر گنجي، ناصر زرافشان و عبدالفتاح سلطاني را خواستار شد و همچنين نامهي معصومه شفيعي دربارهي گنجي را قرائت و تاكيد كرد: بيشك مسوولان شيوهي علي(ع) را شيوهي خود ميدانند، بنابراين آيا از نحوهي مواجهه با منتقدان خود مطلع هستند؟
عضو سازمان ادوار تحكيم:
روشنفكران ديني به كمك جامعه بيايند
يك عضو سازمان ادوار تحكيم وحدت تاكيد كرد: بار ديگر نياز است كه روشنفكران ديني به كمك جامعه بيايند چرا كه امروز نيازي به نوآوري در دين احساس ميشود.
به گزارش خبرنگار سياسي ايسنا «حسين سيدنژاد» در مراسم سومين شب قدر در حسينيهي ارشاد كه از سوي سازمان ادوار تحكيم و شوراي تهران دفتر تحكيم(طيف علامه) برگزار شد، با بيان اين كه «استاداني چون مرحوم شريعتي با بازخواني متون ديني تحولي را در پاسخگويي به نياز آن روز جامعه آفريدند» اظهار داشت: امروز علاوه بر متون و معارف ديني به دليل ناكارآمدي و عدم موفقيت برخي روشهاي رايج در تعاليم ديني و معنوي، ضرورت طراحي معارف ديني و وصف تجربيات ايماني و معنوي به گونهاي كه پاسخگوي نياز امروز باشد احساس ميشود.
وي در ادامه جامعهي كنوني را تشنهي انديشهي ديني دانست و هدف از بعثت انبيا را رشد فضايل مبتني بر فضائل اخلاقي خواند.
سيدنژاد در پايان خاطرنشان كرد: از تمام انديشمندان دعوت ميكنيم كه براي دردها چارهاي بيانديشند و حسينهي ارشاد نيز با روشن نگاه داشتن چراغ روشنفكري ديني مسووليت سنگيني دارد. چرا كه هيچ نيازي از نياز به اخلاق و معنويت در جامعهي ما ضروريتر نيست.
در ادامهي مراسم يك فعال دانشجويي اظهار داشت: امروز بيش از هر روز به مظلوميت علي(ع) ميگرييم. خدايا علي(ع) امروز تنهاتر از تنهاست و غريبتر از هميشه. چه آسان برخي از علي(ع) ميگويند، حال آنكه اعمالشان با كردار علي(ع) شباهت ندارد.
به گزارش ايسنا، مهدي شيرزاد گفت: علي(ع) تا زماني كه كسي خوني بر زمين نميريخت و مالي غصب نميكرد اذن تعرض به كسي نميداد. اين علي(ع) است كه ميگويد حاكم اسلامي حتي نسبت به كسي كه با او دشمني دارد ستم نميكند.
وي افزود: كسي سراغ دارد كه علي تا پيش از اينكه اصحاب جمل دست به شمشير برده باشند برخوردي با آنان كرده باشد؟
شيرزاد گفت: اينجا حسينيهي ارشاد است و هنوز اين پژواك فرياد پرطنين معلم شهيدمان شريعتي است كه اي مردمان باورتان ميشود حتي در زمان ما علي(ع) تنها و مظلوم است. علي(ع) تنهاست، علي(ع) تنهاترين تنهاست.
به گزارش خبرنگار ايسنا در اين مراسم قرار بود «احمد قابل» با موضوع «حق محوري» سخنراني كند كه سخنراني وي به دلايلي لغو شد؛ البته در اين مراسم اعلام شد كه متن سخنان وي منتشر ميشود.
در اين مراسم، «جلال حجتي» يك فعال دانشجويي به بيان سخناني از دكتر علي شريعتي پرداخت.
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات