• سه‌شنبه / ۳ آبان ۱۳۸۴ / ۱۳:۳۱
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8408-00990
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

* گزارش* سريال‌هاي ماه مبارك رمضان در بوته‌ي نقد منتقدان

* گزارش* 
سريال‌هاي ماه مبارك رمضان در بوته‌ي نقد منتقدان

امسال در ماه مبارك رمضان شاهد پخش سريال‌هاي «او يك فرشته بود»، «متهم گريخت»، «براي آخرين بار» و «مرده متحرك» از شبكه‌هاي مختلف سيما هستيم .برخي از منتقدان اظهار نظرهايي را درباري ضرورت ساخت آثار مناسبتي و همچنين نقدهايي را درباره‌ي هريك از اين آثار به ايسنا ارائه كرده‌اند.

به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، رامين شريف‌زاده ـ مسوول صفحه فرهنگ و هنر روزنامه‌ي سياست روز ـ اعتقاد دارد كه بيشتر سريال‌هاي امسال شباهت زيادي به آثار توليد شده براي اين ماه در سال گذشته دارند.

محمدتقي فهيم ـ مسوول صفحه فرهنگي روزنامه‌ي كيهان ـ مي‌گويد: به علت جذب نكردن نيرو‌هاي جديد در همه‌ عرصه‌ها براي ساخت سريال‌هاي تلويزيون، حالت كهنگي در آن‌ها ديده مي‌شود كه اين امر به ويژه در سال‌هاي اخير بيشتر به چشم مي‌خورد؛ چرا كه عوامل ساخت سريال‌ها به صورت تيمي كار مي‌كنند. ولي در عين حال مزايايي را براي تيمي كار كردن برمي‌شمرد و تصريح مي‌كند: اين گروهها به علت آشنايي با نحوه‌ي كار يكديگر راحت‌تر فعاليت مي‌كنند.

فهيم در عين حال با اشاره به استفاده از سوژه‌هاي مشابه در اين نوع از سريال‌ها مي‌افزايد: ‌در سال‌هاي اخير سريال‌ها از مايه‌هاي واحدي‌تر استفاده مي‌كنند كه اين امر يكي ديگر از عوامل كاهش جذابيت سريال‌هاي تلويزيوني شده است.

اكبري صحت ـ مسوول صفحه‌ي هنري روزنامه ايران ـ نيز در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين كه گروه‌هاي سازنده‌ي سريال‌هاي مناسبتي را هيچ گروه سازنده‌اي از بيرون تهديد نمي‌كند، اظهار مي‌كند: مناسباتي كه اين گروه‌ها كنار يكديگر مي‌چينند تا به سريال‌هاي مناسبي برسند بسيار قديمي است و اين امر موجب لطمه خوردن اين آثار تلويزيوني مي‌شود كه در آن‌ها روابط و قصه‌هاي كليشه‌اي به چشم مي‌خورد.

اكبري صحت، نشان دادن مبارك بودن ماه رمضان را وظيفه‌ي اصلي تلويزيون مي‌داند و مي‌افزايد: اين وظيفه در تلويزيون فراموش شده است؛ چرا كه به غير از ايام شهادت حضرت علي‌(ع)، بقيه‌ي روز‌هاي ماه رمضان با يك ميزان نشاط براي مسلمانان همراه است.

به گزارش ايسنا، ياري ـ روزنامه‌نگار ـ نيز درباره‌ي استفاده از مضمون طنزآميز براي ساخت سريال‌هايي به منظور پخش در ماه رمضان مي‌گويد: در كشورهاي اسلامي ديگر انجام اين كار سابقه‌ي بيشتري از ايران دارد، چرا كه صدا و سيما حدود چهار سال است كه به پخش آثاري با اين مضامين در ماه رمضان مي‌پردازد.

وي معتقد است كه اين سريال‌ها با توجه به پخش در زمان افطار، مخاطب بيشتري دارند، ولي چندان تفاوتي با سريال‌هاي ديگر ندارند. چرا كه بيشتر آن‌ها پايان خوشي دارند. البته بيشتر اين آثار تلويزيوني كه حال و هواي معنوي برخوردار هستند و به رفتار انسان نظر دارند.

كامل نوروزي ـ منتقد روزنامه‌ي رسالت ـ نيز هيچ كدام از سريال‌هاي در حال پخش در ماه مبارك رمضان را منطبق با خواست دروني مردم نمي‌داند و مي‌گويد: اين آثار فقط براي سرگرمي مردم و پر كردن زمان تلويزيون توليد شده‌اند و عده‌ي خاصي از ساليان سال در حال برنامه سازي هستند و در واقع مانند اختاپوس به اين مجموعه‌ها چسبيده‌اند و ماه رمضان را مستمسكي براي ارايه‌ي برنامه‌هاي نازل خود قرار داده‌اند و فقط جيب‌هاي خود را از پول‌هاي بيت‌المال انباشته مي‌كنند.

مسوول صفحه‌ي هنر سياست روز اعتقاد دارد: اگر اين سريال‌ها از بعد سرگرم سازي مخاطب در زمان بعد از افطار بررسي شود، اين آثار كار كرد خوبي داشته‌اند و با توجه به استفاده تعداد زيادي از آنها از قالب طنز، توانسته‌اند بيننده را جذب كنند، ولي اگر از بعد برخورداري آنها از نكات آموزشي بررسي شود، اين سريال‌ها با ضعف‌هايي همراه بوده‌اند، چرا كه شبيه سريال‌هاي ساخته شده براي ماه مبارك رمضان در سال گذشته بوده‌اند.

بر اساس اين گزارش ايسنا، چند تن از منتقدان اظهار نظرهاي متفاوتي را نيز درباره‌ي سريال‌هاي مناسبتي رمضان ارائه كردند.

«براي آخرين بار»

بر اساس گزارش خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، شريف‌زاده ـ مسوول صفحه‌ي فرهنگ و هنر سياست روز ـ سريال‌ «براي آخرين بار» را مشابه اثر تلويزيوني «دزدان مادر بزرگ» مي‌داند و توضيح مي‌دهد: چرا كه اين سريال از قالب طنز برخوردارست و شخصيت‌هاي آن آدم‌هاي خيلي بدي نيستند، بر اثر اتفاق فردي را مي‌دزدند و پس از مدتي توسط همان فرد به زندگي باز مي‌گردند.

در عين حال ياري ـ روزنامه‌نگار ـ معتقد است كه سازندگان سريال «براي آخرين بار»در خلق موقعيت‌هاي طنز‌آميز موفق بوده‌اند و توانسته‌اند طنز كلامي و تصويري را پا به پاي هم پيش ببرند. چرا كه آدم‌هاي ساده دلي كه به خلاف مي‌افتند موقعيت‌هاي طنز‌آميزي را به وجود مي‌آورد.

نوروزي ـ منتقد روزنامه رسالت ـ نيز سريال «براي آخرين بار» را مقداري از نظر كيفي بالاتر از آثار تلويزيوني ديگر مي‌داند و مي‌افزايد: در اين مجموعه از حادثه پردازي و آدم ربايي استفاده شده است. وي در عين حال اعتقاد دارد كه اين نوع سريال‌ها بدآموزي‌هايي براي جوانان دارد و در ادامه مي‌گويد: چند سال پيش سريالي به نام تب سرد پخش شد كه مشابه سرقت انجام شده در آن مجموعه، در برخي از شهر‌ها نيز اين اتفاق افتاد. نوروزي با انتقاد از حركات و طرز گفتار طلا ( با بازي سحر زكريا) در اين مجموعه اظهار مي‌كند: نوع بيان او بگونه‌اي است كه تاثير منفي بر رفتار جوانان مي‌گذارد.

«او يك فرشته بود»

در ادامه مسوول صفحه‌ي فرهنگ و هنر روزنامه سياست روز ، سريال «او يك فرشته بود»، را اثر مناسبتري نسبت به مجموعه‌هاي ديگر مي‌داند و مي‌افزايد: در اين اثر مفاهيمي گنجانده شده است كه موجب آشنايي بيشتر مردم با مسايل اعتقادي و در آن مباحث معنوي مطرح مي‌شود.

ياري نيز اين سريال را جالب توجه مي‌داند. چرا كه از فضايي معنوي برخوردار است.

به اعتقاد فهيم ـ مسوول صفحه ي فرهنگي كيهان ـ ويژگي مهم سريال « او يك فرشته بود»، ترسيم فضايي متفاوت توام با معنويت است كه سازندگان به خوبي توانسته‌اند آن راخلق كنند.

وي با اشاره به استفاده از حسن جوهرچي و ثريا قاسمي به عنوان بازيگران اين مجموعه تصريح مي‌كند: استفاده از اين دو هنرپيشه در كنار هم موجب برانگيختن يك نوع نوستالژي بين بينندگان مي‌شود چرا كه اين دو مردم را به ياد سريال در پناه تو مي‌اندازد و به وجود آمدن چنين حسي بين بينندگان موجب جذب آنها به « او يك فرشته بود » مي‌شود.

منتقد روزنامه‌ي رسالت نيز معتقد است كه « او يك فرشته بود » نسبت به سريال‌هاي ديگر در سطح بالاتري است.

«متهم گريخت»

به گفته‌ي وي سريال «متهم گريخت» بد آموزي بيشتري نسبت به آثار تلويزيوني ديگر در حال پخش دارد و مي‌افزايد: اين مجموعه سعي به تصوير كشيدن روابط طبقات متوسط و پايين جامعه را دارد ولي اين كار را در سطح نازلي انجام مي‌دهد.

در حالي كه فهيم معتقد است كه عليرغم استفاده عطاران، كارگردان سريال متهم گريخت از گروه قبلي خود، اين كار پسرفت نداشته است چرا كه او دوربين خود را ميان مردم برده است و با پرداختن به شخصيت‌هاي جامعه، موجب ارتقاي معنوي اين سريال شده است.

ياري نيز توجه به قشر‌هاي پايين جامعه را از ويژگي‌هعاي سريال‌هاي عطاران بر مي‌شمرد كه در مجموعه‌هاي ديگر كمتر به آن توجه مي‌شود.

در عين حال شريف‌زاده معتقد است كه هيچ نوآوري در « متهم گريخت» به چشم نمي‌خورد، چرا كه ادامه‌ي سريال خانه بدوش است و در آن از همان عناصري استفاده شده است.

« مرده متحرك »

نوروزي در ادامه با بيان اين كه هيچ مفهوم عميقي در سريال «مرده‌ي متحرك» نهفته نيست، اظهار مي‌كند: ساخت آثاري درباره‌ي مقوله‌ي متافيزيك و روح ، راه رفتن روي لبه‌ي تيغ است و سازندگان اين اثر انتخاب با رويكرد طنزآلود به اين قضيه آن را مسخره كرده‌اند و مردم را به بازي گرفته‌اند.

شريف زاده در پايان راجع سريال «مرده متحرك »مي‌گويد: رويكرد طنز‌آلود به مفاهيم معناگرايانه خطرناك ست و ايجاد شبهاتي مي‌كند و «مرده متحرك» نتوانسته است مانند «كمكم كن» كه بدون نزديك شدن به طنز به طرح چنين مباحثي پرداخت، موفق عمل كند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha