• سه‌شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۸۴ / ۱۵:۱۳
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-13054
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

*عوامل اقتدار كشور متاثر از علم است* *بايد درهاي گفت‌وگو با دانشجويان باز شود* فاضل ميبدي، عباسپور، عباس نبوي، بهروزي، ملكيان، موسوي تبريزي، اميري خامكاني..

*عوامل اقتدار كشور متاثر از علم است*
*بايد درهاي گفت‌وگو با دانشجويان باز شود*
فاضل ميبدي، عباسپور، عباس نبوي، بهروزي، ملكيان، موسوي تبريزي، اميري خامكاني..

مقام معظم رهبري در سخنان اخير خود در جمع دانشجويان، با بيان اين كه «پايه و زيربناي اقتدار ملت ايران، قدرت علمي آن است»، تاكيد كردند: به چالش كشيدن نظام سلطه‌ي جهاني علاوه بر ايستادگي، نيازمند تدبير و عقل و افزايش توانايي علمي نيز مي‌باشد. همچنين ايشان هدف از برگزار جلسات گفت و شنود با دانشجويان را، علاوه بر شنيدن نظرات و سخنان صادقانه آنان، تكريم نمادين علم، دانشجو و آرمان‌هاي بلند اين قشر فرزانه و برگزيده بيان كردند. خبرگزاري دانشجويان ايران، ايسنا، در ارتباط با اين بيانات، گفت‌وگوهايي را با تعدادي از فعالان دانشگاهي و سياسي انجام داده است.

 

سياست و عقلانيت به يكديگر گره خورده است

يك عضو شوراي مركزي مجمع محققين و مدرسين حوزه‌ي علميه قم در ارتباط با بيانات اخير مقام معظم رهبري و تأكيد ايشان بر ايجاد فضاي عقلانيت و تدبير و گسترش كانون‌هاي علمي اظهار داشت: عقلانيت پايه‌ي مهم هر تمدني است و هيچ حكومتي بدون عقلانيت به موفقيت نخواهد رسيد. سياست و عقلانيت به يكديگر گره خورده است و نمي‌توان آنها را از هم جدا كرد.

حجت‌الاسلام فاضل ميبدي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: در دين اسلام نيز به مسأله‌ي عقلانيت توجه ويژه و از مومنان خواسته شده كه در تصميم‌گيري‌هاي خود از عقلانيت استفاده كنند.

وي اظهار داشت: با عقلانيت باب گفت‌وگو ميان همه‌ي انسانها و حتي دشمنان ايجاد مي‌شود. منطق عقلانيت اقتضا مي‌كند كه هيچ انساني مشكلش را با ناسزاگويي و آشوب‌طلبي حل نكند. هركسي بخواهد مشكلاتش را با آشوب و هياهو حل كند از عقلانيت فاصله گرفته است.

ميبدي اضافه كرد: اولين دعوت در اسلام، دعوت به عقلانيت بوده و حضرت علي (ع) نيز به فرزند بزرگوار خود امام حسن (ع) توصيه مي‌كند كه از تجربيات بشري در امور خود استفاده كند.

اين پژوهشگر ديني در ارتباط با بخش ديگري از بيانات مقام معظم رهبري در ارتباط با وارد شدن به فضاي گفت‌وگو با دانشجويان، گفت: متأسفانه در اين چند سال برخورد برخي از مسوولان حكومتي با دانشگاه چندان مطلوب نبوده است. در مواقعي شاهد زنداني و محاكمه كردن دانشجويان بوديم و اين امر مطلوب يك نظام عقلاني نيست. دانشجو نيرويي جوان و آزادانديش است و بايد به او اجازه داد تا سخن خود را بيان كند. اگر يك دانشجو از راه تحقيق، خطا كند بهتر از اين است كه از راه تقليد، خطا نكند؛ اين بيانگر اهميت تحقيق است.

وي در پايان گفت: مي‌بايست درهاي گفت‌وگو را با دانشجويان باز كرد و به آنان آزادي بيان داد.

لزوم توجه به بنياد ملي نخبگان

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم توجه به قدرت علمي در دانشگاه‌ها جهت پايه‌ريزي اقتدار ملت گفت: در اين راستا بايد به آموزش و پرورش كه اساس پيشرفت كشور است، توجه كنيم و كيفيت آن را ارتقا بخشيم.

دكترعلي عباسپور تهراني‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين‌كه سيستم كنوني آموزش و پرورش اصلا قابل قبول نيست، افزود: ضروري است كه در كل به وضعيت سيستم آموزش و پرورش و به‌ويژه در بعد پرورش توجه لازم را مبذول داريم تا دانش‌آموزان ما دوران پويايي را در دوران قبل از دانشگاه داشته باشند.

به گفته‌ي وي ما در بخش دانشگاه‌ها نياز به گسترش كيفي و كمي دانشگاه‌ها داريم. دولت تا آن‌جا كه مي‌تواند به گسترش دانشگاه‌ها جهت ارتقاي سطح علم در كشور بپردازد و اگر نمي‌تواند، اين مسووليت را با تشويق بخش خصوصي انجام داده و به مقصود رساند.

نماينده مردم تهران بر لزوم ارتقاي آموزش عالي از طريق توجه به استادان، توجه به ابزار تحقيقاتي و آموزشي، فضاي آموزشي و ارتباطات محيط‌هاي دانشگاهي با خارج از دانشگاه تاكيد كرد.

عباسپور با بيان اين‌كه قطعا بايد آموزش عالي و صنعت به هم نزديك شوند، افزود: دانشگاه‌ها بايد در راستاي حل مشكلات جامعه عمل كنند. بين مراكز صنعتي كشور با دانشگاه‌ها فاصله وجود دارد، پيوند اين دو نياز به عزمي ملي دارد.

به گفته‌ي وي نبود عزم مديريتي دستگاه‌هاي اجرايي و تمايل به استفاده از علم خارج از كشور به جاي علم خودي و تحقيقات داخلي، از مشكلات اين عدم پيوند و ارتباط است.

وي در ادامه افزود: نياز است كه نقش وزارت علوم مطابق آن‌چه در قانون پيش‌بيني شده در نظر گرفته و نقش نظارتي و هماهنگي‌اي كه براي آن ديده شده به آن اختصاص دهيم و وزارت علوم بايد به طور فرادانشگاهي عمل كند و تمام مراكز تحقيقاتي در دانشگاه‌ها و غيردانشگاه‌ها را تحت نظر و نظارت و هماهنگي خود قرار دهد. هم‌چنين بايد توجه به نخبگان، ايجاد امكانات لازم براي آنها، جذب اين قشر و تلاش جهت كاهش پديده‌ي فرار مغزها شكل واقعي به خود گيرد.

رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پايان بر لزوم توجه دولت جديد به بنياد ملي نخبگان تاكيد كرد.

ورود مستقيم دانشجويان به فضاي مديريتي و عقلاني

سيدعباس نبوي با اشاره به فرمايشات اخير مقام معظم رهبري در جمع دانشجويان و دانشگاهيان و تاكيد ايشان بر عقلانيت، تدبير و علم‌آموزي، هم‌چنين تكريم فضاي دانشگاه اظهار داشت: ايشان تاكيد دارد كه دانشجويان بايد مستقيما وارد فضاي مديريتي و عقلاني كشور شوند و از همين بابت بر روي مساله‌ي گفت‌وگو با دانشجويان تاكيد دارند.

مشاور رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ادامه داد: در طول دوره‌هاي اخير از سوي دولتمردان شعارهاي مديريت عقلاني و علمي داده شده كه بر پايه‌ي تحقيقات و نتايج مطالعات ميداني و آمار دقيق داده شده است، اما متاسفانه در مواقعي مشاهده كرده‌ايم كه اين شعارها چندان عملي نشده و به چند گزارش كار فعاليت خلاصه شده است. مقام معظم رهبري در حال حاضر تاكيد دارند كه بايد فضاي مديريتي كشور به سمت عقلانيت، علم و تدبير حركت كند.

وي اظهار داشت كه از دلايل ديگر تاكيد مقام معظم رهبري استفاده از فرصتها با بهره‌گيري از حركتها مدبرانه و عقلايي است.

نبوي هم‌چنين گفت: دانشگاهيان در طول ساليان اخير شعارهاي زيادي مبتني بر عقلانيت و واقع‌گرايي شنيده‌اند كه در مواقعي تعدادي از اين شعارها محقق نشده است و اين خود باعث ايجاد دلسردي در بين آنان شده، به نحوي كه دانشجويان در رشته‌هاي علمي خود مشغول به كار و به نحوي منزوي شده‌اند، اما بايد اين فضا را شكست.

قدرت علمي بايد با عقل و تدبير همراه شود

دبير كميته‌ي سياسي جبهه‌ي پيروان خط امام و رهبري با يادآوري نقش قدرت علمي در تامين اقتدار ملي تصريح كرد: براي جلوگيري از اجراي نقشه‌هاي سوء استكبار اين قدرت علمي بايد با عقل و تدبير همراه شود.

مريم بهروزي در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) افزود: علم و آگاهي فقط درس خواندن نيست، بلكه آگاهي از مسايلي است كه در كشورها وجود دارد.

وي با اعتقاد بر اين كه غرب و آمريكا از علم به عنوان ابزاري جهت به چالش كشيدن ملت‌ها سوءاستفاده مي‌كنند، ادامه داد: بايد توجه كنيم در اين مسير آن‌چه موجب پيروزي مي‌شود، توام كردن تدبير و عقل با علم است كه اين موضوع نيز جز با تكيه بر دين محقق نمي‌شود.

وي با تاكيد بر اين‌كه آن‌چه اخيرا از سوي مسوولان عالي‌رتبه‌ي نظام مبني بر عقلانيت، تدبير و علم‌آموزي، هم‌چنين تكريم فضاي دانشگاه مطرح شده است، مورد توجه و تحليل صاحبان قلم، اساتيد حوزه، دانشگاه، احزاب و گروه‌هاي قرار گيرد، خاطرنشان كرد: مسلم است كه آمريكا و اروپا قصد دارند در مقابل اقتدار ملي و علمي ملت ايران بايستند و مانع پيشرفت ايران شوند و در اين مسير نيز به هر ابزاري متوسل مي‌شوند.

تاثير علوم بنيادي بر اقتدار ملي

رييس دانشگاه بوعلي سيناي همدان تاكيد كرد: اقتدار ملي ما زماني پويا مي‌شود كه با توكل به خدا و زير بناي ايمان، در راستاي كاربردي كردن علوم بنيادي قدم برداريم، آن موقع دشمن در مقابل ما زانو خم مي‌كند.

«دكتر خزايي» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: دانشگاه همانطور كه امام(ره) گفتند كارخانه‌ي انسان‌سازي است و اگر در اين دانشگاه تعليم و تعلم با زيربناي تذهيب اخلاق قرار گيرد، مي‌تواند به كمال برسد. يكي از مشكلات جوامع بشري اين است كه علم و تكنولوژي را در دست گرفتند اما چون تعهد و تهذيب نيست خود را مثل آمريكا قيم كشورها مي‌دانند. به عنوان مثال فناوري هسته‌يي حق مسلم هر كشوري مثل ايران است، اما اگر ما مطيع آنها نباشيم به عنوان خلاف قانون بررسي مي‌كنند.

وي افزود: معتقدم در دانشگاه‌ها اگر بتوانيم به فناوري هسته‌يي و سلول‌هاي بنيادين برسيم كه تا حدي رسيديم، و در اين راستا قدم برداريم و مصرانه به عنوان حق مسلم و فناوري بومي آن را طلب كنيم، از حق خود دفاع كرده‌ايم. اينجاست كه دانشگاه بايد نقش خود را ايفا كند، كشورهايي كه پيشرفت كرده‌اند با احساس تعهد پيش رفتند. اگر اين احساس تعهد در ما باشد و ما آن را به دانشجو منتقل كنيم، اين تعهد علم را به كيفيت بالا مي‌رساند.

خزايي در ادامه گفت: اقتدار ملي ما زماني پويا مي‌شود كه با توكل به خدا و زير بناي ايمان، در راستاي كاربردي كردن علوم بنيادي قدم برداريم، آن موقع دشمن در مقابل ما زانو خم مي‌كند، اما اگر حرف‌هاي ما صرفا شعار باشد، پيش نمي‌رويم، اگر يكپارچه باشيم اقتدار ملي با محوريت رهبري محكم و محكم‌تر خواهد بود.

وي درباره‌ي تاثيرات جلسات گفت و شنود با دانشجويان، اظهار داشت: هدف از اين ديدارها يكي رفع مشكلات و تنگناهاي موجود است، ديگر پيشنهادات و حتي ارائه‌ي طريق دانشجويان در جهت بهتر شدن وضعيت دانشگاه است، در بسياري موارد اين پيشنهادات سازنده خواهد بود. اگر اين ارتباط به شكلي يك طرفه نباشد و با نظر همه جانبه‌ي دانشجو باشد، قطعا در رفع مشكلات و چالش‌ها موثر است، در قرآن هم آمده كه مشاوره‌ي در امورات هر چه باشد كيفيت كار را بالا مي‌رود. اما گاهي اوقات چون تناقضي در مشورت‌ها هست، بايد با سعه‌ي صدر با آن برخورد كرد و احسن را انتخاب كند.

رييس دانشگاه بوعلي سيناي همدان، هم‌چنين اضافه كرد: ارج نهادن به پيشكسوتان علم و كساني كه در اين راستا قدم برداشتند باعث تشويق و دلگرمي بقيه‌ي افرادي مي‌شود كه هنوز در مراحل اوليه هستند. هر چه دانايان و متخصصان ما بيشتر مورد تكريم و احترام قرار گيرند، هم مورد رضاي خداست هم پيشرفت بيشتر جامعه را به دنبال خواهد داشت.

بايد در علم حرفي براي گفتن داشته باشيم

عليرضا ملكيان – عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي كيهان – درباره‌ي تاكيد مقام معظم رهبري بر افزايش قدرت علمي كشورمان به خبرنگار ايسنا گفت: مقام معظم رهبري قبلا هم بحث نهضت و جنبش علمي را مطرح كرده بودند و اين كه حيات يك جامعه و استقلال و آزادي يك كشور مرهون دستاوردهاي علمي آن كشور است.

وي گفت:‌ اگر بتوانيم در زمينه‌هاي علمي حرفي در دنيا داشته باشيم قطعا ديگر ما را به عنوان يك كشور عقب‌مانده و جهان سومي محسوب نخواهند كرد و ما همسطح كشورهاي قدرتمند و حتي در برخي زمينه‌ها بالاتر از آنها حرف‌هايي براي گفتن خواهيم داشت.

ملكيان گفت: من فكر مي‌كنم اين جهش علمي بعد از انقلاب شروع شده و به تدريج وسعت يافته است. هشت سال جنگ تحميلي و تحريم اقتصادي هم خود نعمت بزرگي بود كه مسوولان ما و در واقع نخبگان علمي ما را به تفكر واداشت كه در اين زمينه بايد به خودكفايي و خود اتكايي بينديشند و چنين هم شد.

وي تصريح كرد: انتظار مي‌رود با توجهي كه نظام جمهوري اسلامي و شخص مقام معظم رهبري در اين زمينه دارند در آينده نيز به پيشرفت‌هاي بهتري دست يابيم. يكي ازمباحث بحث فناوري هسته‌اي است كه خيلي‌ها انتظار چنين جهشي را نداشتند. همه‌ي اين‌ها نشان مي دهد كه در كشور ما توجه ويژه‌اي به مباحث علمي شده است و مي‌شود و در واقع دولت و تمامي مسوولان نظام هم حامي اين قضيه هستند. طبعا مردم هم مايه‌ي مباهاتشان خواهد بود كه كشور به چنين مقام‌هايي دست يابد.

عضو شوراي سردبيري روزنامه‌ي كيهان خاطرنشان كرد: اگر بخواهيم در دنيا حرفي بزنيم، روي پاي خود بايستيم و شعارهاي محوري كه در زمينه‌ي سياسي مطرح مي‌كنيم، مثل دفاع از حقوق محرومان و مستضعفان و ملت‌هاي تحت ستم و آزادي و استقلال براي همه ملت‌ها تحقق يابد، بايد حرفي براي تكنولوژي و علم داشته باشيم. اگر در زمينه‌ي علمي بتوانيم به دستاوردهاي بهتري دست يابيم در تحقق شعارهاي عدالت جهاني موفق‌تر خواهيم بود.

وي با اشاره به بحث ضرورت وجود تدبير و برنامه‌ريزي در كنار ايستادگي در مقابله با نظام سلطه جهاني گفت: بحث تدبير بايد در همه‌ي زمينه‌ها مد نظر باشد نه تنها در زمينه مسائل جهاني و پرونده‌ي هسته‌اي.

اين روزنامه‌نگار درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌اي ايران و موضع كشورمان نيز گفت: حرف ما منطقي است و چيزي هم براي مخفي كردن نداريم. ما مي خواهيم از تكنولوژي هسته‌اي به صورت صلح‌آميز استفاده كنيم و هيچ گاه به سوي نظامي‌شدن نخواهيم رفت، بنابراين مذاكره براي قانع كردن اروپايي‌ها در صلح‌آميز بودن فعاليت‌هايش مفيد است و اميدوارم بتوانيم در اين زمينه موفق باشيم.

عقل و علم و ايمان موجب سربلندي كشور

يك عضو مجلس خبرگان با تاكيد بر توام كردن عقل، تدبير و علم در مباحث سياست خارجي تصريح كرد: در مقابله با استكبار جاهلانه تصميم گرفتن خطرناك است.

محسن موسوي تبريزي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب نقش سه عامل عقل، ايمان و علم را در پيشرفت كشور مورد تاكيد قرار داد و گفت: هيچ‌كدام از اين سه مورد بدون يكديگر انسان را به پيشرفت نمي‌رساند؛ زيرا علم بدون ايمان ضرر مي‌رساند و ايمان بدون علم نيز بي‌فايده است.

وي با يادآوري مشي‌اي كه بر مبناي آن نقش عقل در تصميم‌گيري‌ها كمرنگ مي‌شود، افزود: بايد توجه داشته باشيم كه در صورت محور قرار گرفتن عقلانيت در برنامه‌ريزي‌ها به خيلي پيشرفت‌ها مي‌رسيديم و با بسياري از مشكلاتي كه امروز پيش روي ما قرار دارد مواجه نمي‌شديم.

موسوي تبريزي با نفي هرگونه برخورد حزبي، جناحي و احساسي در مسائل مربوط به سياست خارجي تصريح كرد: توام كردن عقل و درايت با علم در مباحث سياسي باعث مي‌شود كه خطرات اين عرصه براي ما به حداقل برسد.

موسوي تبريزي هم‌چنين تاكيد كرد: در عرصه‌ي سياست خارجي بايد بپذيريم كه هر كشور و آرماني مخالفاني دارد كه براي برخورد صحيح با آنها بايد با عقل درايت و علم كافي برخورد كرد.

علم ‌محوري دانشگا‌ه، راه اقتدار ملت

حسين اميري خامكاني با اشاره به تاكيدات مقام معظم رهبري مبني بر لزوم پيشرفت علمي توسط دانشگاه‌ها جهت پايه‌ريزي اقتدار ملت گفت: بايد در دانشگاه‌ها خانه‌تكاني داشته باشيم و به اين سمت برويم كه آموزش و تحقيقات، رسالت اصلي دانشگاه‌ها باشد.

عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس، در گفت‌وگو با خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه بايد دانشگاه‌هاي ما به سمتي حركت كنند كه هر فردي كه وارد محيط دانشگاه مي‌شود، اعم از استاد، دانشجو و نيروهاي خدماتي و پشتيباني، احساس كنند كه اين محيطي است كه رسالت اصلي‌اش علم‌آموزي و توليد علم است، افزود: در حال حاضر برخي كارهاي فوق برنامه و موازي در دانشگاه‌ها انجام مي‌شود كه گاه به دليل چالش‌هاي بيرون دانشگاه، دانشگاهيان را به سمتي سوق مي‌دهد كه گاه فراموش مي‌كنند رسالت اصلي‌شان چه بوده است.

نماينده‌ي مردم زرند معتقد است: بايد فضايي در دانشگاه ايجاد شود كه هر دانشجو احساس كند كه برابر و يا بيشتر از علاقه‌ي ملي، مذهبي و ارزش‌هاي خود بايد به علم اهميت دهد.

وي راهكار اين مساله را در خانه‌تكاني فضاي دانشگاه، علم‌محور كردن آن و در مراحل بعدي قرار دادن كارهاي فوق برنامه و جنبي در دانشگاه‌ها دانست و خاطرنشان كرد: بايد آرامشي را كه نياز فضاي تحقيقاتي است، در دانشگاه‌ها ايجاد كنيم.

اميري افزود: تلاطم‌هاي سياسي و امواج بيروني نبايد در داخل دانشگاه‌ها ايجاد ناامني و عدم آرامش و نبود امنيت شغلي و اجتماعي براي دانشگاهيان كند. دانشگاه شئوناتي دارد كه اگر رعايت نشود قطعا بي‌انگيزگي را در دانشجويان و اساتيد ايجاد مي‌كند.

وي در پايان گفت: قطعا نمي‌توان نظام پادگاني در دانشگاه ايجاد كرد، لذا بايد تصميم‌گيري در اين بخش از پايين به بالا باشد و نه بالعكس.

عوامل اقتدار كشور، متاثر از علم است

رييس دانشگاه تربيت معلم مبناي اقتدار تمام جوامع بشري را علم دانست و اظهار داشت: پس از پيشرفت تكنولوژي، قدرت انساني به قدرت تكنولوژي تبديل شده و در واقع اقتصاد و تكنولوژي پديده آورنده اقتدار جوامع بودند.

دكتر «برخورداري» در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اظهار داشت: بديهي است كه در قرن 21 مبناي اقتدار جوامع علم، دانايي و اطلاعات است، بنابراين با نگرش به گذشته‌ي نزديك مي‌توان به روشني دريافت كه تكنولوژي و قدرت اقتصادي كه در حكم اقتدار بود، منشاء و زاييده‌ي علم هستند. بنابراين طبيعي است كه دانش در هر نگاه مبنا و منشاء هر اقتداري باشد.

وي در ادامه با بيان اينكه «اولين قدم براي پيشرفت، بستگي به توسعه‌ي علمي كشور دارد»، خاطر نشان كرد: علم منشاء توسعه‌ي اقتصادي، تكنولوژي، صنعتي و از همه مهمتر منشاء توسعه‌ي اجتماعي، انساني و فرهنگي است. بنابراين بايد توجه داشت كه تمام عوامل اقتدار متاثر از علم و دانش هستند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha