• سه‌شنبه / ۲۶ مهر ۱۳۸۴ / ۱۶:۰۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8407-12575
  • خبرنگار : 71132

انتخابات بسيج دانشجويي تهران فردا برگزار مي‌شود * گزارشي از نحوه‌ي انتخابات و آيين‌نامه‌ي بسيج دانشجويي *

انتخابات شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي تهران، فردا(چهارشنبه») برگزار مي‌شود.

« عليرضا نادعلي » عضو اين شورا در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: از امسال قاعده‌اي كه طبق آن شش نفر از برادران و سه نفر از خواهران در شوراي تبيين حضور داشتند برداشته شد و امكان حضور بيشتر خواهران فراهم شده است. در صورتي كه از دانشگاه مختلطي برادري رأي بياورد، مي‌تواند جانشين خواهر خود را به جلسات شورا بياورد. در حقيقت با توافق اين دو نفر رأي آنها در شورا تقسيم مي‌شود و به صورت حقوقي درمي‌آيد.

« مهدي اقراريان » ديگر عضو اين شورا در گفت‌وگو با خبرنگار سياسي ايسنا اظهار داشت: شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران متشكل از نه عضو اصلي و سه عضو علي‌البدل است كه معمولا در ابتداي سال تحصيلي توسط مسؤولان بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران به نمايندگي از اعضايشان انتخاب مي‌شود. مسؤولان بسيج دانشجويي دانشگاه‌هاي استان تهران و يا جانشين خواهر آنها مي‌توانند كانديداي عضويت در شورا شوند، از نه نفر اعضاي اصلي شش نفر برادر و سه نفر خواهر هستند. بعد از رأي‌گيري نه نفر اول را به عنوان اعضاي شوراي تبيين معرفي مي‌كنند.

وي همچنين اضافه كرد: شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان‌ها من‌جمله استان تهران، بالاترين نهاد تصميم‌سازي و تصميم‌گيري در بسيج دانشجويي آن استان است. معمولا نظرات و پيشنهادات دانشجويان در شورا مطرح مي‌شود و اگر به تصويب شوراي تبيين مواضع رسيد، در دستور كار شورا قرار مي‌گيرد. اعضاي شورا پس از انتخاب يك نفر را به عنوان دبير و يك نفر را به عنوان مسؤول دبيرخانه كه پيگير مصوبات شوراست، تعيين مي‌كنند. معمولا اعلام نظر در مورد مسائل سياسي از ناحيه‌ي اعضاي شوراي تبيين صورت مي‌گيرد و برنامه‌هايي مثل تجمع يا حضور در كنفرانس‌ها با حضور اين اعضاء انجام مي‌شود. افراد منتخب شورا مسؤول مشخص كردن خط مشي و اولويت‌هاي شورا هستند. به عنوان مثال مسأله‌ي انرژي هسته‌يي هم سال قبل از اولويت‌هاي شوراي تبيين بسيج دانشجويي استان تهران بوده و هم امسال در دستور كار شورا قرار گرفته است.

مسؤول بسيج دانشجويي دانشگاه آزاد (واحد تهران مركز) يادآور شد: شوراي تبيين عضوهاي غيررسمي ديگري هم دارد كه به عنوان مشاور يا كارشناس در جلسات حضور دارند اما تصميم‌گيري در شورا منوط به آراي اعضاي شوراي تبيين است و ساير افراد حق رأي در شورا ندارند. همچنين سه نفر به عنوان رييس شورا، جانشين و مسؤول دبيرخانه از طرف سازمان بسيج دانشجويي منصوب مي‌شوند كه از اعضاي غيردانشجويي شورا هستند، يعني دانشجو بودن آنها ملاك نيست.


به گزارش ايسنا، اعضاي شوراي تبيين مواضع بسيج دانشجويي استان تهران تاكنون «روح‌الامين» از دانشگاه تهران، «مخبريان» از دانشگاه اميركبير، خانم «تهرانچي» از دانشگاه علامه، «اقراريان» از دانشگاه آزاد، «عليرضا نادعلي» (مسؤول دبيرخانه)، «مهدي دلدار» از دانشگاه پيام‌نور ورامين و «سيدكميل باقرزاده» از دانشگاه شهيد مطهري، اعضاي اصلي و «سليماني» از دانشگاه پيام نور، «اعتماديان» از دانشگاه علم و صنعت و خانم «سبحاني» از دانشگاه شهيد بهشتي، اعضاي علي‌البدل را تشكيل مي‌دادند. دبير شوراي تبيين بسيج دانشجويي استان تهران، «عبدالله گنجي» بود كه جانشين رييس شورا هم بود. رييس شورا نيز تا چندي پيش «ابراهيم متوليان» بود كه از چند روز پيش «زرگر» جايگزين وي شده است.


به گزارش ايسنا، « آيين نامه‌ي اجرايي قانون تشكيل، تقويت و توسعه‌ي بسيج دانشجويي » مصوب چهارصد و هفتاد و دومين جلسه‌ي شوراي عالي انقلاب فرهنگي در تاريخ 13 دي‌ماه 1379 به اين شرح است:

مقدمه :

در اجراي تبصره‌ي ‌4 قانون تشكيل، تقويت و توسعه‌ي بسيج دانشجويي (مصوب جلسه‌ي مورخ ‌77/09/22 مجلس شوراي اسلامي) و اختيارات تفويضي مقام معظم رهبري ( نامه‌ي شماره‌ي ‌47355 - ‌1 / م مورخ ‌77/12/03)، آيين نامه‌ي اجرايي قانون مزبور به شرح ذيل به تصويب رسيد.

  • فصل اول : كليات

ماده‌ي ‌1- در اين آيين نامه عناوين زير، جايگزين تعاريف كامل آنها مي‏گردد:

‌1/1- فرهنگ و تفكر بسيجي: مجموعه‌ي رفتار، گفتار، روش و انديشه را شامل مي گردد كه منبعث از مباني انقلاب اسلامي و تعاليم حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري است. ايثار ، شهادت، عدالت خواهي، حسن سلوك، عشق به ولايت، حضور در صحنه‌ها، خيرخواهي، خلوص، تعبد و معنويت از شاخصه‌هاي اين فرهنگ غني است.

‌1/2- دانشگاه، مؤسسه يا مركز آموزش عالي: كليه‌ي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي اعم از دولتي يا غيردولتي كه امر آموزش بالاتر از مقطع تحصيلي متوسطه را برعهده دارند.

تبصره: هر واحد دانشگاهي وابسته به دانشگاههاي دولتي در ديگر شهرها و نيز هر واحد دانشگاه غيردولتي، يك مركز يا واحد آموزش عالي مستقل محسوب مي شود.

‌1/3- محدوده‌ي دانشگاهها: عبارت است از كليه‌ي فضاهاي دانشگاهي؛ شامل فضاهاي آموزشي، پژوهشي، خوابگاهها و محوطه دانشگاه يا دانشكده.

تبصره : مراكز پژوهشي محض كه فاقد دانشجو هستند مشمول اين بند نمي‌شوند.

‌1/4- جذب : ايجاد شرايط و بستر مناسب براي همياري، مشاركت و عضويت داوطلبانه‌ي دانشجويان در بسيج دانشجويي.

تبصره : شرايط عضويت شامل عموم دانشجويان شاغل به تحصيل در آن دانشگاه مي‌باشد كه به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران و اهداف انقلاب اسلامي اعتقاد دارند.

‌1/5 - آموزش: برگزاري دوره‌هاي آموزشي حول محورهاي فرهنگي، علمي و دفاعي.

‌1/6- سازماندهي: برقراري ارتباط منسجم، منظم و تعيين وظايف مشخص بين اعضا، متناسب با عرصه‌هاي مختلف فرهنگي، علمي و دفاعي.

ماده‌ي ‌2- اهداف بسيج دانشجويي عبارتند از:

‌2/1- تحقق فرامين و رهنمودهاي حضرت امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري.

‌2/2- تقويت روحيه‌ي همياري و مسؤوليت پذيري.

‌2/3- بسط فرهنگ و تفكر بسيجي.

‌2/4- ايجاد آمادگي دفاع همه جانبه از دستاوردهاي انقلاب اسلامي در عرصه‌هاي گوناگون فرهنگي، علمي و دفاعي.

  • فصل دوم: وظايف

ماده‌ي ‌3- بسيج دانشجويي براي نيل به اهداف مذكور از شيوه‌هاي زير استفاده خواهد كرد:

‌3/1: جذب، آموزش و سازماندهي دانشجويان داوطلب.

‌3/2: آشنا ساختن دانشجويان با فرهنگ ايثار و شهادت و معرفي اسوه‌هاي انقلاب اسلامي و دفاع مقدس.

‌3/3: همكاري در توسعه‌ي تحقيقات و پژوهشهاي فرهنگي علمي و دفاعي در راستاي پيشرفت و سازندگي كشور.

‌3/4: حفظ و ارتقاي روحيه‌ي استكبار ستيزي در دانشجويان.

‌3/5: برگزاري يادواره‌ها، همايش‌ها، جشنواره‌ها و مسابقات مورد نياز.

‌3/6: برگزاري دوره‌ها، اردوها و كلاسهاي فرهنگي، علمي و دفاعي.

تبصره: دوره‌هاي علمي دفاعي در خارج از دانشگاه برگزار مي‌شود.

‌3/7: انتشار جزوات و نشريات بسيج دانشجويي مطابق ضوابط مصوب شوراي عالي انقلاب فرهنگي و دستورالعمل‌هاي ذيربط.

‌3/8: همكاري با مسؤولان دانشگاه و تشكلهاي دانشگاهي طبق ضوابط و دستورالعمل هاي نيروي مقاومت بسيج.

  • فصل سوم: اجرا

ماده‌ي ‌4- بسيج دانشجويي نيروي مقاومت موظف است با همكاري و هماهنگي با رؤساي دانشگاهها براي نيل به اهداف ياد شده در قانون و اين آيين نامه نسبت به ايجاد و توسعه‌ي بسيج دانشجويي در دانشگاهها اقدام نمايد.

ماده‌ي ‌5- دانشگاهها و مراكز آموزش عالي دولتي و غيردولتي موظفند علاوه بر حمايت هاي معنوي و قانوني، امكانات مورد نياز بسيج دانشجويي از قبيل مكان و ... را در حد مقدورات و متناسب با توان دانشگاهها تأمين نمايند.

ماده‌ي ‌6- مسؤول سازمان بسيج دانشجويي با نظرخواهي از دانشجويان بسيجي هر دانشگاه، سه نفر را كتبا به رياست دانشگاه معرفي مي نمايد و با توافق طرفين، يكي از آنها با حكم مسؤول سازمان بسيج دانشجويي به عنوان مسؤول بسيج دانشجويي دانشگاه منصوب مي‏شود.

تبصره: نحوه‌ي نظرخواهي از اعضاي بسيج دانشجويي مطابق شيوه نامه‌اي است كه به تصويب نيروي مقاومت بسيج خواهد رسيد.

ماده‌ي ‌7- بودجه و امكانات مورد نياز براي فعاليت هاي بسيج دانشجويي از محل اعتباراتي كه مي بايست در بودجه‌ي سالانه‌ي وزارتخانه‌هاي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، علوم، تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي پيش بيني شود تأمين خواهد شد.

ماده‌ي ‌8- وزارتخانه‌هاي دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، علوم، تحقيقات و فناوري، بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد اسلامي براي تقويت بنيه علمي و حمايت از فعاليت هسته هاي علمي دانشجويان بسيجي از محل اعبتارات پژوهشي در حد توان حمايت لازم را به عمل خواهند آورد.

ماده‌ي ‌9- بسيج دانشجويي، فعاليت هاي فرهنگي و علمي خود را با رياست دانشگاه هماهنگ خواهد نمود و در مواردي كه فعاليت هاي بسيج دانشجويي با حمايت مالي دانشگاه انجام مي پذيرد اخذ مجوز از شوراي فرهنگي دانشگاه ضروري است.

ماده‌ي ‌10- بسيج دانشجويي ضمن پرهيز از ورود به جناح بندي هاي حزبي و سياسي، با حفظ شأن و منزلت بسيج درخصوص راهپيمايي و تجمعات دانشجويي از هيات نظارت دانشگاه مجوز خواهد گرفت.

آيين نامه‌ي فوق در ‌10 ماده و ‌5 تبصره، در جلسات ‌468، ‌470، ‌471 و ‌472 مورخ ‌79/07/05، ‌79/08/17، ‌79/09/15 و ‌79/10/13 به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha