آيا زمان مرگ برنامههاي طنز تلويزيون فرا رسيده؟ نـقد هوشنگ صدفي بر مـجموعهي مـهران مـديري
هوشنگ صدفي ـ منتقد و روزنامهنگار ـ در نقد «شبهاي برره» معتقد است: بايد پذيرفت كه طنز مهران مديري كمكم در ميان مخاطبان تلويزيوني كليشه ميشود.
او در يادداشتي كه به سرويس تلويزيون ايسنا ارسال كرده ميافزايد: كليشهاي از آن منظر كه مخاطبان عام هم حدس ميزنند كه پايان قصههاي «شبهاي برره» چه خواهد شد؟
به گزارش سرويس تلويزيون ايسنا، ادامهي مطالب اين منتقد به شرح زير است:
وقتي مخاطب با ديدن نشانههايي از مجموعه تلويزيوني احساس كند به درون مايه قصه نفوذ كرده است ناخواسته نسبت به ديدن آن برنامه دچار دافعه ميشود. اتفاقي كه كمكم گريبانگير طنازان «شبهاي برره» خواهد شد.
«شبهاي برره» اين بار با دكور جديد، طراحي صحنه روستايي، گويش ناكجاآبادي، بازيهاي تكراري، گروه بازيگران مهران مديري، به نوعي جاي خود را در ميان برنامههاي كممحتواي تلويزيون باز ميكند.
به باور برخي از مخاطبان حرفهاي، طنز كلامي يا موقتي «مهران مديريي»، ديگر اعتبار خود را در ميان بينندگان تلويزيوني از دست داده است. اگر زماني مخاطبان تلويزيوني از ديدن برنامه طنز «سال خوش» يا «ساعت خوش» لذت ميبردند اين بار در نبود برنامههاي موفق طنز در تلويزيون، بينندگان جعبه جادو رضايت دادهاند كه پاي برنامه «شبهاي برره» بنشينند، برنامهاي كه تا كنون به جز كتك كاري بازيگران، ترويج رفتار سطحي و خشونتآميز روستائيان، هجو ادبيات فارسي و كم سواد انگاشتن مخاطبان عام و خاص، چاشني جديدي نداشته است.
اين برنامه طنز تلويزيوني اگر با نام مهران مديري و سوابق مثبت او، در حوزه طنز رسانهاي گره نميخورد شايد آن چنان از مقبوليت اندك فعلي نيز برخوردار نميشد، عليرغم اين مشروعيت، اغلب بازيهاي بازيگران اين مجموعه طنز تلويزيون ضعيف است و از تنوع بازي مطلوبي برخوردار نيست، فقط در اين ميان ميتوان به گيرايي بازي مهران مديري و سيامك انصاري در قبال ساير بازيگران اشاره كرد، هر چند كه هميشه «مهران مديري» عادت دارد محور اصلي قصههاي برنامه را به دوش خود بيندازد!
ناگفته نماند كه امروزه سواد بصري مخاطبان در زمينه ارزيابي شيوه اجرايي طنز تلويزيوني بالا رفته است بنابراين تكرار رفتارها و گفتارهاي قبلي طنز، نميتواند انبساط خاطري در بينندگان مشكل پسند تلويزيون ايجاد كند. اگر زماني طرح گويش بررهاي، بازي زو، خاطرات بالا دست و پايين دست برره و حتي حركات موزون نامتعارف آنها ميتوانست به عنوان چاشني برنامههاي طنز به كار آيد، هم اكنون با تمامي خرده فرهنگها، سنن و تاريخ بررهاي نميتوان جذابيت لازم را در مجموعه تلويزيوني فعلي تزريق كرد.
شايد به تعبير بدبينانه كارشناسان رسانه، زمان مرگ برنامههاي طنز تلويزيون ايران فرا رسيده است چرا كه اغلب هنرمندان شناخته شده حوزه طنز تلويزيون، فاصلهاي براي ارزيابي و آسيبشناسي كارهاي توليدي نميگذارند، بدين ترتيب تپش آنتن تلويزيوني، اغلب هنرمندان طنز را جوان مرگ ميكند! اتفاقي كه پيش از اين براي «مهران غفوريان» رخ داد.
علاوه بر آن الگوبرداري غلط از كارهاي موفق و ماندگار نيز آفتي است كه اين روزها گريبانگير خيلي از شبكهها و برنامههاي تلويزيوني شده است، كافي است به مجموعههاي مسلسلوار «زير آسمان شهر»، «بدون شرح» و ساير مجموعههاي تلويزيوني توجه شود اغلب اين آثار تلويزيوني در بخشهاي بعدي در قالب تكرار و كليشه بيشتر مخاطبان خود را از دست ميدهند.
به باور تهيهكنندگان تلويزيون، برنامهاي ماندني خواهد بود كه در اوج جذب مخاطب تعطيل شود، نه اينكه با سبك و سياق ديگر صرفا با كسب درآمد ادامه پيدا كند.
آفتي كه اين روزها نصيب برنامههاي ماندني تلويزيون شده و همچنان اين رويه غلط ادامه دارد. اميدواريم كه مديران و دستاندركاران تلويزيوني شبكه سوم سيما، بعد از عدم توفيق در طنزهاي تلويزيوني، «كمربندها را ببنديم»، «شبكه سه ونيم» و «ارث بابام» فرصتي را براي آسيبشناسي برنامههاي طنز اختصاص دهند مطمئنا در آينده توليد و پخش برنامههايشان موجب انبساط روح خواهد شد نه انقباض خاطر!
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات