• یکشنبه / ۱۷ مهر ۱۳۸۴ / ۱۶:۵۹
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8407-08596
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

لاريجاني/كامل/: برخي ازموارد قطعنامه براي ايران قابل اجراست تدوين دكترين امنيت ملي از پروژه‌هاي‌مان است با آنارشيسم حقوقي هر روز براي ايران مشكل پيش مي‌آورند

لاريجاني/كامل/:
برخي ازموارد قطعنامه براي ايران قابل اجراست
تدوين دكترين امنيت ملي از پروژه‌هاي‌مان است
با آنارشيسم حقوقي هر روز براي ايران مشكل پيش مي‌آورند

لاريجاني در جمع خبرنگاران با بيان اين‌كه "كار مدوني براي امنيت ملي نداريم"، گفت: يكي از پروژه‌هايي كه دنبال مي‌كنيم، مدون كردن دكترين امنيت ملي كشور است.

خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان پس از سخنراني بعدازظهر امروزش (يكشنبه) در جمع دانشجويان در دانشگاه شريف، افزود: هر كشور بايد دكتريني از نظر امنيت ملي داشته باشد و به مرور زمان آن را بازسازي كند و جلو برود.

وي تصريح كرد: از دانشگاهيان خواهش مي‌كنم در اين قضيه پيشقدم شوند و مجموعه‌ي اين كار را به عهده بگيرند و ما فقط كمك‌كننده باشيم.

لاريجاني با بيان اين‌كه "اگر بخواهند با ما به زبان تهديد صحبت كنند، مقاومت مي‌كنيم"، گفت: از NPT خارج نمي‌شويم‏، اما پروتكل الحاقي را نمي‌پذيريم.

وي درخصوص رفتار هند نيز ابراز داشت: آنها رفتار خوبي انجام ندادند،‏ اما نبايد به خاطر اين يك مورد، پاسخ شديدي به آنها بدهيم. البته در درون هم انتقادهاي بسياري به آنها شد؛ چرا كه اين كشور با ما دوستي و سابقه‌ي تاريخي ديرينه و ارتباطات نزديك فرهنگي دارد.

* برخورد با هند
وي با اشاره به برخورد ديپلماتيك ايران با هند در آينده گفت: در حال حاضر مشغول انجام مذاكراتي با هند هستيم. ما از كار آنها راضي نيستيم ولي اين مذاكرات ادامه مي‌يابد.

لاريجاني ادامه داد: ايران در تصميم خود مبني بر صادرات گاز به هند تجديدنظر نكرده است.

وي در ادامه گفت: اين‌طور القا نشود كه پرونده‌ي ايران به شوراي امنيت مي‌رود. در قطعنامه مواردي آمده كه برخي از آنها براي ايران قابل اجراست و برخي ديگر نيست. مذاكرات ما نيز در كنار كاري كه با آژانس مي‌كنيم مي‌تواند تسهيل‌كننده باشد.

*ابزارهاي ديپلماسي
لاريجاني ابزارهاي دفاع از حق ايران در مجامع بين‌المللي را ديپلماسي، كارهاي رسانه‌يي، حضور مردم و اظهارنظر نخبگان خواند و افزود: ما گفتيم كه برنامه‌هايي براي فعاليت غني‌سازي داريم و اين‌طور نيست كه اگر آنها هزينه‌ي فعاليت UCF اصفهان را بالا ببرند، از تصميم خود منصرف شويم. آنها مي‌دانند كه ايران جدي است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه افزود: ما برنامه‌ي خاصي داريم كه در حال حاضر نمي‌خواهم به جزئيات آن اشاره كنم، اما اين برنامه زمان‌بندي خاصي دارد.

* نيروگاه بوشهر درگير بازي سياسي نيست
لاريجاني با اشاره به اين‌كه فعاليت ساخت نيروگاه بوشهر تحت تاثير مسايل پرونده‌ي هسته‌يي ايران نيست، گفت: تاكنون نشانه‌اي مبني بر اين‌كه با ساخت نيروگاه بوشهر بازي سياسي صورت بگيرد، نديده‌ايم.

*آنارشيسم حقوقي حاكم بر جهان
لاريجاني امروز در سخنراني كه در برابر دانشجويان در دانشگاه صنعتي شريف است، اظهار داشت: آنارشيسم حقوقي در حال حاكم شدن بر دنياست. در بحث انرژي اتمي، كره‌ي شمالي كه از نظر فن‌آوري هسته‌يي و غني‌سازي از ما جلوتر است، مشكلي در آژانس ندارد؛ اما بايد هر روز براي ايران يك مساله‌اي پيش بياورند.

به گزارش ايسنا، وي اظهار داشت: در دنيايي كه چنين فاشيسمي حاكم است فقط دو راه وجود دارد؛ كه يكي از آن دو راه اين است ‌كه قبول كنيم ملتي درجه‌ي دو هستيم و وارد دنياي تكنولوژي برتر نشويم، اما تنها راه خروج ما از اين وضعيت اين است كه محافل علمي حساسيت ويژه‌اي براي اين امر قائل شوند تا آنها بفهمند كه اين يك خصوصيت ملي است كه انشاءالله با پايداري تحقق پيدا مي‌كند.

وي ضمن ابراز خرسندي از حساسيت دانشجويان نسبت به مساله‌ي انرژي هسته‌يي اظهار داشت: طبيعي است كه نخبگان و دانشجويان توجه و دغدغه‌ي بيشتري نسبت به ترقي ايران و رسيدن آن به تكنولوژي داشته باشند.

وي گفت: مساله‌ي اتمي تنها چيزي نيست كه بايد ذهن شما را به خود معطوف كند. حوادث بسياري در خاورميانه در حال رخ دادن است. مساله‌ي فلسطين در شرايط فعلي حادثه‌ي مهمي است يا حادثه‌اي كه در عراق در حال رخ دادن است از جهاتي قابل توجه است.

لاريجاني با بيان اين‌كه «شما در زمانه‌اي زندگي مي‌كنيد كه فاشيسم آمريكايي وجود دارد»، گفت: پرده‌هاي مختلف فاشيسم آمريكايي در دنيا پهن شده كه به راحتي مي‌توانيد لايه‌هايي از آن را ببينيد. مهم‌ترين خصوصيت آن اين است كه همه‌ي حيثيت بشر در كشورهاي مختلف بايد به وسيله‌ي آمريكا تامين شود. يعني مشروعيت و اعمال و رفتار سياسي به تاييد آنهاست.

وي ادامه داد: در تئوري فاشيسم آمريكايي آنها معتقدند كه هر چيز را فقط آنها بايد مشروع بدانند. وزير خارجه‌ي آمريكا نيز وقتي راجع به مساله‌ي هسته‌يي ايران صحبت مي‌كرد، همين نگاه را داشت. آنها مي‌دانند كه حق ايران است چرخه‌ي سوخت هسته‌يي داشته باشد، ولي مي‌گويند «ما نمي‌گذاريم».

دكتر لاريجاني در ادامه اظهار كرد: NPT دو ماموريت مهم دارد؛ يكي محدود كردن تسليحات كشورهايي كه سلاح هسته‌يي دارند و ديگري كمك به دستيابي كشورهايي است كه فن‌آوري هسته‌يي ندارند. يك خصوصيت بارز فاشيسم آمريكايي همين است كه به نظام حقوقي قائل نيست و يكجانبه‌گراست و خصوصيات ستيزه‌جويانه دارد.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: آنارشيسم حقوقي در حال حاكم شدن بر دنياست. در بحث انرژي اتمي، كره‌ي شمالي كه از نظر فن‌آوري هسته‌يي و غني‌سازي از ما جلوتر است، مشكلي در آژانس ندارد؛ اما بايد هر روز براي ايران يك مساله‌اي پيش بياورند. بعد از بسته شدن قرارداد پاريس و ارجاع نتيجه‌ي آن به شوراي حكام، توافقي در اين مساله حاصل شده بود اما به محض اين‌كه تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان راه‌اندازي شد، مشكلات آغاز شد؛ در حالي كه اين تاسيسات زير نظر آژانس بين‌المللي انرژي اتمي است.

وي افزود: NPT كه قرار است به داشتن انرژي هسته‌يي كمك كند، جز مانع‌تراشي براي ما كاري نكرده است. 40 سال پيش كه انرژي هسته‌يي وارد شد و آمريكايي‌ها رآكتور تحقيقاتي را وارد ايران كردند، بنا بود ايران داراي انرژي اتمي شود و نيروگاه‌هاي مختلفي داشته باشد، آمريكا هم توافق كرد، اما چرا منطق را عوض كردند؟ به محض وقوع انقلاب اسلامي، آمريكايي‌ها توافق‌نامه و قرارداد را فسخ كردند.

وي در ادامه با بيان اين‌كه «جريان نخبگان ايران مي‌فهمد» گفت: آنها مي‌خواهند حالت نسياني در ملت ايجاد كنند. تنها راه خروج ما از اين وضعيت اين است كه محافل علمي حساسيت ويژه‌اي براي اين امر قائل شوند تا آنها بفهمند كه اين يك خصوصيت ملي است كه انشاءالله با پايداري شما تحقق پيدا مي‌كند.

*آدرس غلط به دشمن ندهيم
لاريجاني پس از سخنان خود به پرسش‌هاي دانشجويان پاسخ داد.

علي لاريجاني در پاسخ به پرسشي درباره‌ي راه خروج ايران از وضعيت فعلي گفت: در عالم سياست راه‌هاي بسياري وجود دارد.

به گزارش ايسنا، دبير شوراي عالي امنيت ملي در ادامه‌ي جلسه‌ي بسيج دانشجويي دانشگاه صنعتي شريف، در پاسخ به پرسش دانشجويان افزود: يكي از راه‌هاي ايران اين است كه البرادعي و كشورهاي اروپايي مي‌گويند و آن ادامه‌ي مذاكرات است. راه ديگر آن است كه بقيه‌ي كشورها مثل آفريقاي جنوبي گفته‌اند.

وي در ادامه تصريح كرد: اما يادمان باشد كه نبايد آدرس غلط به دشمن بدهيم، آنها نبايد فكر كنند ملت ايران از ارجاع پرونده‌ي هسته‌يي به شوراي امنيت مي‌ترسد. كساني كه ورودي به علم ديپلماسي دارند مي‌دانند كه راهي هست.

وي در پاسخ به پرسش ديگري گفت: سلاح هسته‌يي قابل قياس با توپخانه نيست؛ چرا كه محدود به ميدان جنگ نيست. البته ما به دنبال آن نيستيم، اما اين‌كه برخي كشورها سلاح هسته‌يي دارند، بقيه نيز بايد راهي براي دفاع در قبال آنها داشته باشند.

لاريجاني گفت: پيشرفت كشور ما در نقطه‌اي هست كه بتوانيم بين صنعت و دانشگاه پل ارتباطي درستي بزنيم. ما از گذشته تا به حال گام‌هاي خوبي برداشته‌ايم. درست است با كشورهايي فاصله داريم، اما اگر مهم نبوديم روي ما حساسيت نشان نمي‌دادند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان افزود: برحسب مسايل ظاهري، جنگي در پيش نخواهيم داشت. شرايط آمريكا ايجاب نمي‌كند كه جبهه‌ي جديد ايجاد شود. آنها مي‌خواهند ما را بترسانند كه از ترس مرگ خودكشي كنيم. جنگ با ايران براي آنها سخت است.

* تيم جديد هسته‌يي
وي در ادامه در پاسخ به پرسشي درباره‌ي احتمال تغيير در تيم مذاكره‌كننده اظهار داشت: محمد سعيدي، دكتراي هسته‌يي ندارد، اما معاون حقوقي سازمان انرژي اتمي است و حضور او در اين تيم مفيد است. افرادي كه در تيم هستند ديپلمات و سابقه‌ي كار سياسي دارند؛ هم ديد امنيتي دارند و هم فني. سيروس ناصري نيز خدماتي كرده است، اما فعلا در تيم نيست.

لاريجاني در ادامه خاطرنشان كرد: شوراي عالي امنيت ملي فقط مساله‌ي هسته‌يي را پيش رو ندارد، بايد امنيت اقتصادي نيز براي ما مهم باشد. ما بايد شرايطي به وجود آوريم كه اگر كشور بحراني شود، بتوانيم آن را اداره كنيم.

وي در پايان با تاكيد بر تامين مالي و ارزش دادن به اساتيد و محققان علمي گفت: اگر ارتباطي درست ميان صنعت و آموزش برقرار كنيم و تعريف دقيقي از آنها ارايه دهيم، آن‌گاه مي‌توانيم نخبگان را جذب كنيم.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha