تلويزيون ، سالهاست كه وارد كشورمان شده و در بين خانوادهها جايگاه ويژهاي پيدا كرده است اما با اين وجود، فرهنگ استفاده از اين رسانه، هنوز نهادينه نشده است و تماشاي بيش از اندازه تلويزيون خصوصا از سوي دانشآموزان كه قشر عظيمي از مخاطبان تلويزيون را تشكيل ميدهند يكي از معضلات خانوادهها در طول دوران تحصيل تبديل شده است.
در همين راستا سرويس تلويزيون ايسنا با تعدادي از متخصصان حوزههاي مختلف روانشناسي و اجتماعي و همچنين برنامهسازان اين قشر دربارهي تلويزيون و خانوادههاي در طول دوران تحصيل گفتوگو كرده است.
به گزارش خبرنگار سرويس «تلويزيون» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر قاسم قاضي، روانشناس برنامهريزي ، برنامههاي محصلان را از سوي متخصصان تعليم و تربيت ، مديريت آموزشي و روانشناسان را ضروري ميخواند و اظهار ميكند: برنامههاي تلويزيون و راديو بايد به گونهاي باشد كه حتي مدارس از صدا و سيما الگو بگيرند و در تعليم و تربيت دانشآموزان مؤثر باشند.
اين روانشناس درباره فرهنگ معاشرت با تلويزيون پيشنهاد ميدهد: از تلويزيون مثل هر وسيله ديگري بايد به درستي استفاده كرد. تلويزيون وسيله سرگرم كننده و اطلاع رساني است كه روشن بودن مداوم آن به روابط افراد خدشه وارد ميكند.
دكتر مهدي فاني ـ جامعه شناس ـ اظهار ميكند: از بين رفتن قدرت خلاقيت و خود شكوفايي و افت تحصيلي از تبعات منفي تماشاي بيش از اندازه تلويزيون در طول دوران تحصيل است.
وي ميافزايد: اگر در طول دوران تحصيل ، برنامهريزي مشخصي براي استفاده از تلويزيون از طريق رسانه، خانواده ، مدرسه وجود نداشته باشد. به افت تحصيلي منجر ميشود.
فاني با ضروري خواندن وجود برنامههاي آموزشي در اين دوران تاكيد ميكند: برنامههاي آموزشي ميتواند داراي جنبههاي مختلف علمي ، بهداشتي و ورزشي باشد.
وي بر ارائه برنامههاي جذاب براي هر گروه سني و قابل استفاده بودن آن براي دانشآموزان تاكيد ميكند و ميافزايد: در اين صورت هر گروه سني علاقهمند به تماشاي برنامههاي مخصوصي گروه سني خود است.
هادي معيرينژاد، دبير سرويس تلويزيون مجله سروش، زمان بندي زمان تماشاي تلويزيون در خانوادهها در ايام سال تحصيلي را ضروري ميداند و ميگويد: رسانه بايد اين گونه اطلاعات را به طور مستقيم و يا غير مستقيم به مخاطب بدهد.
وي از اين كه خانوادهها هيچ نظارتي بر تماشاي تلويزيون كودكانشان ندارد انتقال ميكند و ميافزايد: انحرافات گفتاري و رفتاري گروههاي سني كودك و نوجوان در مدارس ناشي از تماشاي برنامههاي خاص بزرگسالان نظير پاورچين و زير آسمان شهر است.
دكتر امير حسين نوايي، يك برنامه ساز، با اشاره به تحرك ، سرعت ، انرژي به عنوان ويژگيهاي اين گروه سني اظهار ميكند: سيستم آموزشي ايران به گونهاي است كه مطالب در قالبهاي خشك به دانشآموزان منتقل ميشود. بنابراين ساخت برنامههايي كه لزوم به گنجاندن برنامههاي تفريحي در مدارس، انجام كار گروهي را ياد آور كند ضروري است.
وي معتقد است بچهها در مدرسه به اندازه كافي كار ميكنند، بنابراين برنامه تلويزيوني مربوط به آنها بايد داراي بار تفريحي باشد.
دكتر ساريپور ـ روانپزشك ـ تاكيد ميكند: از طريق صدا و سيما به انجمنهاي مدارس بايد به خانوادهها در جهت استفاده درست فرزندان از تلويزيون آموزش داد.
وي گنجاندن مطالب تفريحي در كنار نكات آموزشي را از نكات قابل توجه در ساخت برنامه براي دانشآموزان در ايام سال تحصيلي ميداند.
كامران كاظمزاده ـ مدير گروه كودك و نوجوان شبكه سراسري صدا ـ روشن بودن مداوم تلويزيون در ايام تحصيل را يكي از اشتباهات بزرگ خانوادهها ميداند و ميگويد: تنبل شدن ذهن دانشآموزان بيگانه شدن آنها با مطالعه، شكل نگرفتن تخليل آفريني در ذهن آنها از پيامدهاي تماشاي بيش از اندازه تلويزيون از سوي دانشآموزان مقاطع تحصيلي است.
وي وجود جنبههاي آموزشي در برنامههاي مقاطع دبستان، راهنمايي و دبيرستان را ضروري ميخواند و ميافزايد: در مقاطع دبستان بهتر است آموزش مستقيم و در مقطع ديگر غير مستقيم باشد.
كاظمزاده دربارهي نقش خانواده را در آموزش فرهنگ معاشرت با تلويزيون معتقد است: خانوادهها ميتوانند با سوق دادن كودكان به مطالعه و معرفي كتابهاي خوب به آنها و همچنين تشويق به فعاليتهاي ورزشي براي سلامت جسم و جان از اقبال آنها به تصوير بكاهند.
وي با لازم دانستن وجود هسته مركزي تفكر و انديشه، شوراي قوي طرح و برنامه در سطح صدا و سيما و كارشناسان نخبه براي طراحي برنامههاي اين گروه سني خاطر نشان كرد: كارشناسان ميتوانند با بحث با يكديگر والويت بندي موضوعات و ابلاغ آن به گروههاي برنامه ساز در ارائه برنامههاي خوب و جذاب مؤثر باشند.
بر اساس اين گزارش ايسنا، در گفتوگو با اين صاحبنظران همچنين تاكيد شد كه ساعتهاي 17 تا 20، بهترين ساعت تماشاي تلويزيون از سوي محصلان در طول و دوران تحصيل است و به اعتقاد يك جامعه شناس تماشاي برنامههاي ساعت پاياني شب به سستي و رخوت كودكان (بچهها)، در كلاس درس منجر ميشود.
انتهاي پيام
نظرات