• چهارشنبه / ۶ مهر ۱۳۸۴ / ۱۴:۳۵
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8407-03191
  • خبرنگار : 90049

/آخرين تحولات در مسايل هسته‌يي/ - مذاكرات آقازاده با همتاي روسي - استرا: حمله به ايران در دستور كار نيست -رويتر: ايران با سلاح نفت تهديد مي كند

/آخرين تحولات در مسايل هسته‌يي/
- مذاكرات آقازاده با همتاي روسي
- استرا: حمله به ايران در دستور كار نيست
-رويتر: ايران با سلاح نفت تهديد مي كند

با پايان يافتن اجلاس شوراي حكام در وين گزارش ها و اظهارنظرها در زمينه برنامه‌ي هسته‌يي كشورمان و مواضع كشورها در اين زمينه هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آنچه در پي مي‌آيد مجموعه گزارش‌ها و اظهار نظرهاي مقامات كشورها در زمينه برنامه هسته‌يي كشورمان است:

ديدار آقازاده و روميانتسف

الكساندر روميانتسف، رئيس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه در حاشيه برگزاري نشست كنفرانس عمومي آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين با رضا آقازاده، رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان ديدار و گفت‌وگو کرد.

خبرگزاري روسيه افزود، در اين ديدار مسكو تلاش کرد تا توضيحاتي را در خصوص راي ممتنع خود در پرونده هسته اي ايران به مقامات کشورمان ارائه نمايد.

خبرگزاري روسي نووستي نيز گزارش داد رييس آژانس فدرال انرژي اتمي روسيه تاكيد كرد كه پرونده‌ي هسته‌يي كشورمان نبايد به شوراي امنيت سازمان ملل متحد ارجاع شود.

روميانتسف در يک کنفرانس مطبوعاتي اعلام كرد: هر چند که در چارچوب قرارداد منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌يي، اجازه‌ي غني‌سازي در اهداف صلح آميز به ايران داده مي شود، اما ما در روابط متقابل خود با ايران به طور دايم توصيه مي کنيم که ايران به غني سازي اورانيوم مشغول نشود.

وي هم‌چنين گفت که روسيه ايران را به امتناع از ايجاد چرخه‌ي هسته‌يي‌اش، فرا مي‌خواند.

وي در اين كنفرانس خبري گفت: تا زماني که اين کشور داراي 10 نيروگاه اتمي نباشد، ايجاد چرخه‌ي سوخت هسته‌يي به خودي خود، به صلاح نيست.

روميانتسف با بيان اين‌كه معتقد است که مشکل هسته‌يي ايران، بايد از طريق ديپلماسي حل شود، تاکيد كرد: روسيه در ديدارها و ارتباطات خود با نمايندگان ايران، به اين كشور توصيه مي‌کند که مذاکرات با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و سه كشور اروپايي را ادامه دهد.

استرا:
حمله به ايران در دستور كار نيست

وزير خارجه انگليس امروز (روز چهارشنبه) اعلام كرد كه اقدام نظامي عليه ايران به دليل تقاضاهاي هسته‌يي‌اش در دستور كار اروپا يا آمريكا نيست.

رويتر نوشت: جك استرا، وزير خارجه‌ي انگليس همچنين تهران را تشويق كرد تا براي حل بن‌بست بر سر برنامه‌ هسته‌يي‌اش با غرب همكاري كند.

استرا افزود: تمايلي براي رفتن به جنگ عليه ايران نداريم، چرا؟ چون اين كار مساله را حل نمي‌كند.
اين گزارش افزود: استرا كه در كنفرانس حزب كارگر در برينگتون حضور داشت به اسكاي نيوز گفت: كسي از جنگ با ايران صحبت نمي‌كند، جنگ در دستوركار آمريكا قرار ندارد.

اين گزارش افزود: با وجود تصويب قطعنامه شوراي حكام عليه برنامه هسته‌يي ايران، استرا به بي‌بي‌سي گفت كه ايران هنوز مي‌تواند همكاري كند.

وي افزود: ما در را براي اقدامات ديپلماتيك بيشتر با ايران باز گذاشته‌ايم و اميدوارم آن ها از اين فرصت استفاده كنند.

وي با اشاره به سخنان جورج بوش كه اعلام كرد همه گزينه‌ها در برابر برنامه هسته‌يي ايران هنوز روي ميز است، افزود: همه آنچه رئيس جمهور آمريكا مي‌گويد اين است كه همه گزينه‌ها باز است؛ من باور دارم كه جنگ غيرممكن است.

رويتر:
ايران با سلاح نفت تهديد مي‌كند

خبرگزاري رويتر در گزارشي با اشاره به سخنان روز گذشته حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در جمع خبرگزاران داخلي و خارجي نوشت، ايران کشورهاي موافق قطعنامه شوراي حکام را تهديد مي‌کند.

اين خبرگزاري انگليسي افزود: کارشناسان پيش بيني مي‌کنند که ايران ممکن است از نفت به عنوان سلاحي براي تهديد کشورهاي موافق قطعنامه شوراي حکام و تغيير جو کنوني حاکم در اين شورا استفاده کند.

رويتر تهديد ايران را به عنوان دومين کشور بزرگ نفتي جهان، براي دو کشور هند و ژاپن که نيازمند به برقراري قرارداد و معاملات تجاري با ايران جهت تامين احتاجات انرژي خود مي‌باشند، جدي خواند.

اين خبرگزاري در ادامه با بيان اينکه هند هنوز عکس العملي نسبت به سخنان آصفي از خود نشان نداده است به نقل از يک مقام دولت هند نوشت: هند تاکنون با کمک در تعويق ارجاع فوري پرونده هسته‌يي ايران به شوراي امنيت، از ايران حمايت کرده است.

رويتر با اشاره به برخي از قراردادهاي تجاري ايران و کشورهاي مختلف، سه کشور اروپايي فرانسه، آلمان و انگليس را در برابر تهديدات تجاري اخير ايران مصون دانست.

سفير ايران در دهلي:
قطعنامه‌ي شوراي حكام سياسي بود

هندوستان تايمز نوشت: سفير ايران در دهلي‌نو عصر روز گذشته (سه‌شنبه) با معاون وزير خارجه هند ديدار كرد تا مراتب نااميدي كشورش را از راي هند به قطعنامه شوراي حكام اعلام كند.

اين روزنامه به نقل از سخنگوي سفارت ايران در هند افزود: يعقوبي، ‌سفير ايران در دهلي‌نو در اين ديدار درباره قطعنامه شوراي حكام ابراز نااميدي كرد و گفت كه اين قطعنامه منطقي نبوده و به واسطه برخي فشارهاي سياسي به تصويب رسيده است.

شكست دولت هند در اقناع مخالفان داخلي‌اش

نخست‌وزير هند در نشست امروز (چهارشنبه) خود با رهبران احزاب چپ اين كشور به منظور توجيه حمايت دهلي‌نو از قطعنامه عليه ايران در شوراي حكام نتوانست آن‌ها را قانع كند.

روزنامه‌ي دكن هرالد، چاپ هند با انتشار اين خبر نوشت: رهبران احزاب چپ در پاسخ به مان موهان سينگ، نخست وزير هندگفتند كه دولت هند اين حس را به وجود آورده كه هند كاملا با آمريكا در يك رديف قرار گرفته و پي‌گيري برنامه حداقلي معمولي يك سياست خارجي مستقل را نقض كرده است.

اين گزارش افزود: اين نشست يك ساعته در صبح امروز با حضور رهبران حزب كمونيست و وزير دفاع و معاون وزير خارجه هند از سوي دولت، برگزار شد.

هند لغو قرارداد همكاري گاز از سوي ايران را تكذيب كرد

وزارت امور خارجه هند امروز (چهارشنبه) در بيانيه‌اي اعلام كرد كه مقامات ايراني نشانه‌اي مبني بر بازنگري روابط دو كشور پس از حمايت دهلي از قطعنامه‌ شوراي حكام عليه برنامه هسته‌يي ايران نشان نداده‌اند.

داوجونز نيوزوار نوشت: اين در حالي است كه روزنامه هندو روز چهارشنبه گزارش داد كه ايران به مقامات هندي خبر داده كه معامله صادرات گاز مايع به هند كه در ماه ژوين امضا شد، لغو شده است.

در اين روزنامه آمده است كه شيلكنت شارما، نماينده دايم هند در وين روز 24 سپتامبر در تماس با دفتر وزير خارجه اعلام هند كرده كه همتاي ايراني‌اش وي را از لغو معامله ياد شده مطلع كرده است.

اين گزارش افزود: اين در حالي است كه در بيانيه وزارت خارجه هند اعلام شده كه ما از نكاتي كه نماينده ايران در وين به نماينده هند گفته، مطلعيم؛ همچنين از نكاتي كه توسط سخنگوي ايران درباره بازنگري همكاري اقتصادي با كشورهايي كه از قطعنامه شوراي حكام درباره برنامه هسته‌يي ايران خبر داريم.

تبادل نظر پاكستان و 3 كشور اروپايي درباره‌ي ايران

معاون وزارت خارجه پاكستان امروز (چهارشنبه) به تبادل نظر با نمايندگان سه كشور اروپايي فرانسه، آلمان و انگليس بر سر طيف گسترده‌اي از مسايل منطقه‌يي و جهاني شامل موضوع ايران، افغانستان روابط هند و پاكستان و ثبات منطقه پرداخت.

وب اينديا نوشت: رياض محمد خان، در ديدار با نمايندگان سه كشور اروپايي به عنوان بخشي از گفت‌گوهاي مداوم دو طرفه به بحث درباره مسايل منطقه‌اي و جهاني گسترده مربوط به دو طرف پرداختند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha