• سه‌شنبه / ۵ مهر ۱۳۸۴ / ۱۱:۰۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8407-00119

/آغاز سال تحصيلي و فرهنگ معاشرت با تلويزيون/ مديرگروه كودك‌ونوجوان شبكه سراسري صدا: روشن بودن مداوم تلويزيون يكي از اشتباهات خانواده‌ها در طول دوران تحصيل است

مدير گروه كودك و نوجوان شبكه‌ي سرسراي صدا، تنبل شدن ذهن دانش‌آموزان، بيگانه شدن آنها به مطالعه، شكل نگرفتن تخيل‌آفريني در ذهن آن‌ها را از پيامدهاي تماشاي بيش از اندازه تلويزيون از سوي دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصيلي برشمرد.

كامران كاظم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس راديو و تلويزيون ايسنا، روشن بودن مداوم تلويزيون در دوران تحصيل را يكي از اشتباهات بزرگ خانواده‌ها دانست و گفت: جاذبه تصوير از پيچيدگي ذهن دانش‌آموزان مقاطع تحصيلي مي‌كاهد و رفته‌رفته آن‌ها طالب مباحث ساده مي‌كند.

وي با ضروري خواندن وجود جنبه‌هاي آموزشي در برنامه‌هاي مقاطع دبستاني، راهنمايي و دبيرستان اظهار كرد: در مقاطع راهنمايي و دبيرستان لازم نيست كه به شكل غيرمستقيم به مسائل مختلف آموزشي پرداخت. اما در مقاطع ابتدايي و به خصوص نوآموزان و خردسالان بهتر است اين آموزش مستقيم باشد.

كاظم‌زاده در پاسخ به پرسشي مبني بر غالب بودن وجه سرگرمي در برنامه‌هاي گروه سني كودك و نوجوان خاطرنشان كرد: برنامه‌هاي سرگرمي هم بايد داراي چارچوب باشند كه متاسفانه اين نوع برنامه‌سازي هم براي كودكان و هم براي بزرگسالان دچار سردرگمي شده است.

وي با انتقاد از اين كه برنامه‌هاي تفريحي و سرگرمي در تلويزيون سطح ذوق و پسند مخاطب را به سطحي قشري و عوامانه تنزل داده است اظهار كرد: سطح سليقه و ذوق مخاطب با برنامه‌ها تعيين مي‌شود كه در طول اين سالها با آن خدشه وارد شده است.

وي در خصوص نقش خانواده در آموزش فرهنگ معاشرت با تلويزيون گفت: خانواده‌ها با سوق دادن بچه‌ها به مطالعه و معرفي كتابهاي خوب به آنها و همچنين تشويق آنها به فعاليت‌هاي ورزشي براي حفظ سلامت جسم وجان مي‌توانند از اقبال آنها به تصوير بكاهند.

وي وجود هسته مركزي تفكر و انديشه، شوراي قوي طرح و برنامه در سطح صدا و سيما و كارشناسان نخبه براي طراحي برنامه‌هاي كودك و نوجوان را لازم دانست و افزود: در اين هسته كارشناسان مي‌توانند با بحث با يكديگر و اولويت‌بندي موضوعات و ابلاغ آن به گروه‌هاي برنامه‌ساز در ارائه برنامه‌ي خوب و جذاب موثر باشند.

كاظم‌زاده با بيان اين مطلب كه برنامه‌هاي كودك و نوجوان هويت و جايگاه خود را از دست داده‌اند ابراز اميدواري كرد كه بخش عمده برنامه‌ ريزي محتويي و راهبردي 10 ساله صدا و سيما كه در اهداف و استراتژي براي كودك و نوجوان است. عملي شود.

وي با اشاره به نبود برنامه‌هاي خوب براي خردسالان و نوجوان در تلويزيون به استثناء چند برنامه محدود گفت: موضوع برنامه‌سازي براي دختران نيز در حاشيه قرار گرفته است.

وي تهراني شدن را براي برنامه‌هايي كه براي نوجوان در تلويزيون ارائه مي‌شود را وجه غالب خواند وافزود: قطعا نوجوانان شهرستان در بخشهاي دور دست هم مخاطب اين برنامه هستند.

وي در پايان با اشاره به نقش موثر خود نوجوان‌ها در برنامه‌سازي جلب بيشتر مخاطب يادآور شد: مخاطب امروز ما مخاطب متفاوتي است كه بر اساس آن بايد برنامه‌ريزي شود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha