• دوشنبه / ۷ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۲:۴۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8406-11778.33517
  • خبرنگار : 71078

/مجموعه‌هاي طنز و راههاي جذب مخاطب/ مهدي مظلومي: تلويزيون نبايد به هر قيمتي بيننده جذب كند عمل به وظيفه‌ي فرهنگ‌سازي در آثار طنز دشوار است

/مجموعه‌هاي طنز و راههاي جذب مخاطب/
مهدي مظلومي: تلويزيون نبايد به هر قيمتي بيننده جذب كند
عمل به وظيفه‌ي فرهنگ‌سازي در آثار طنز دشوار است

يك كارگردان گفت: تلويزيون علاوه بر سرگرم‌ كردن مخاطب بايد فرهنگ‌سازي كند و به هر قيمتي نبايد بينندگان را جذب كرد.

مهدي مظلومي در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره‌ي راههاي جذب مخاطب در مجموعه‌هاي طنز سيما، افزود: برخي برنامه‌هاي طنز، فاقد كيفيت محتوايي و بصري هستند كه مي‌توانند مخاطب را جذب كنند. ولي كاركرد منفي نيز دارند. در صورتي كه تلويزيون علاوه بر پر كردن اوقات فراغت بينندگان بايد فرهنگساز نيز باشد.

وي در ادامه گفت:‌ عمل به اين وظيفه‌ي سنگين، به ويژه در آثار طنز، دشوار است؛ چرا كه اين مقوله، همچون لبه‌ي تيغي است كه اگر روي آن درست حركت نشود، به ابتذال كشيده مي‌شود.

كارگردان مجموعه‌ي «اكسيژن» درباره‌ي به كارگيري تكليه كلام‌هاي غير عرف در سريال‌هاي طنز، اظهار كرد: مخالف استفاده از تكيه كلام‌هاي فاقد هويت هستم؛ چرا كه ممكن است از گروه‌هاي خاص جامعه نشات گرفته باشد و با اداي آن از سوي بازيگر تلويزيون، در سطح جامعه، به كار رود؛ به ويژه اين كه بر كودكان تاثيرمنفي مي‌گذارد.

وي با نفي نكردن استفاده از تكيه كلام در برنامه‌هاي طنز تلويزيوني تصريح كرد:‌ به شرط برخورداري تكيه كلام از بار مثبت و نبود جنبه‌ي تخريبي در آن پيدا كردن و استفاده از آن ايرادي ندارد.

كارگردن سريال «كمربندها را ببنديد» با بيان اين كه در كارهاي طنز روتين فرمول‌هايي به كار مي‌رود كه شايد با هيچ استاندارد تعريف شده‌اي سازگاري نداشته باشد، گفت: به علت پخش متوالي اين سريال‌ها، مخاطب نمي‌تواند تمام قسمت‌هاي آن را تماشا كند. بنابراين نمي‌توان به قصه متكي بود به ناچار بيشتر زمان اين كارها با طنز كلامي پر مي‌شود كه ارتباط زيادي با قسمت‌هاي قبلي و بعدي سريال ندارد. هر چند كه استفاده از موقعيت‌هاي طنز مي‌تواند بهتر و موثرتر باشد.

مظلومي درباره‌ي محدوديت‌هاي موجود براي ساخت سريال‌هاي طنز 90 قسمتي، اظهار كرد: سه يا چهار ماه بايد صرف پيش توليد چنين آثاري شود. در اين شرايط فيلمنامه به درستي شكل مي‌گيرد و بازيگران، يك ماه قبل از شروع كار مي‌توانند با يكديگر تمرين كنند. كه تحقق اين امر براي سازمان هزينه‌اي در پي دارد.

وي گفت: ‌نبود امكان تامين اين هزينه براي سازمان، بر عملكرد تهيه‌كننده و كارگردان تاثير مي‌گذارد. در نتيجه پيش توليد آثارطنز در مدت زمان كوتاهي انجام مي‌شود و بسياري مواقع، توليد و پيش توليد همزمان صورت مي‌گيرد بطوري كه با وجود شروع تصويربرداري، كارگردان برخي بازيگرها خود را هنوز انتخاب نكرده است.

مظلومي در پايان با بيان اين كه برنامه‌هاي طنز به مرور زمان تحول مي‌يابد، گفت:‌ اين آثار متناسب با شرايط دچار تحول مي‌شوند واكنون نيز در شكل ارايه‌ي برنامه‌هاي طنز، دگرگوني‌هايي به وجود آمده است و سازمان بنا به ضرورت بايد به اين نتيجه‌گيري برسد كه در حال رسيدن است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha