• سه‌شنبه / ۱ شهریور ۱۳۸۴ / ۱۴:۵۵
  • دسته‌بندی: انرژی هسته‎‌ای
  • کد خبر: 8406-00394

/گزارشي از اذعان غرب به صحت اظهارنامه‌هاي هسته‌يي ايران/ آيا مشخص شدن خارجي بودن منشا آلودگي‌هاي هسته‌يي ايران فشار غيرحقوقي غرب را خواهد كاست؟

/گزارشي از اذعان غرب به صحت اظهارنامه‌هاي هسته‌يي ايران/
آيا مشخص شدن خارجي بودن منشا آلودگي‌هاي هسته‌يي ايران فشار غيرحقوقي غرب را خواهد كاست؟

از اخبار منتشر شده از سوي منابع غربي چنين برمي‌آيد كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در جلسه‌ي ماه سپتامبرش (شهريورماه) مجبور به اذعان به خارجي بودن منشا آلودگي‌هاي هسته‌يي در ايران خواهد شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين امر به تقويت موضع ايران در تاكيد بر صلح‌آميز بودن فعاليت هسته‌يي‌اش خواهد انجاميد، چرا كه مهم‌ترين اهرم اتهام‌زني آمريكا عليه سابقه‌ي فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي كشورمان بدين ترتيب از دستش خارج خواهد شد.

حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت خارجه‌ي كشورمان در جلسه‌ي اخيرش با خبرنگاران داخلي و خارجي در پاسخ به ايسنا درباره‌ي اخباري در خصوص آن كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار است تاييد كند منشا آلودگي اورانيوم يافت شده در تجهيزات هسته‌يي ايران خارجي بوده است، گفت: ما هم خودمان اعلام كرده‌ايم كه منشا آلودگي‌ها ربطي به ايران ندارد؛ البته آژانس هنوز اين گزارش را اعلام نكرده است، اما هيچ جاي شبهه‌اي در اين خصوص نيست و گزارش آژانس ترديدها را برطرف خواهد كرد. در حال حاضر ديپلمات‌ها به چنين گزارشي اشاره مي‌كنند.

خبرگزاري فرانسه در اوايل همين هفته اولين منبع خبري غربي بود كه اعلام كرد:‌ آژانس بين‌المللي انرژي اتمي منشا آلودگي اورانيوم در ايران را خارجي دانسته است.

خبرگزاري فرانسه بار ديگر به نقل از ديپلمات‌هايي كه نامي از آنها نبرد، تاكيد كرد، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به اين نتيجه رسيده است كه ذرات اورانيوم بسيار غني شده‌اي كه بازرسان اين سازمان در ايران كشف كرده بودند، از تجهيزات وارداتي ناشي شده و توسط تجهيزات ايران توليد نشده است.

اين خبرگزاري فرانسوي ادامه داده بود: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از فوريه 2003 ميلادي تاكنون در حال تحقيق در خصوص اتهامات آمريكا عليه جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص مي‌باشد كه اين كشور به طور پنهاني سلاح هسته‌يي مي‌سازد.

يك ديپلمات نزديك به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي گفته بود: يافته‌هاي اخير به نفع ايران و تاييد ديگر در ستون اظهارات مطرح شده از سوي تهران است كه از تكذيب اتهامات آمريكا عليه ايران، حمايت مي‌كند.

خبرگزاري فرانسه در ادامه با گزارش اين كه مساله‌اي كه در معرض خطر قرار دارد، اين است كه آيا اتحاديه اروپا قصد دارد گفت‌وگو با ايران را درباره‌ي دريافت تضمين از جمهوري اسلامي مبني بر عدم تلاش براي توليد سلاح هسته‌يي از سر بگيرد يا خير، در ادامه ادعا كرد: در صورت شكست اين مذاكرات، اتحاديه اروپا مي‌تواند از آژانس بخواهد پرونده‌ ايران را براي اعمال تحريم‌هاي احتمالي عليه اين كشور به شوراي امنيت ارجاع كند.

اين گزارش حاكي است، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چندين ماه است در حال نمونه‌برداري از ذرات اورانيوم قطعات سانتريفيوژ‌هايي است كه پاكستان در اختيار اين نهاد بين‌المللي قرار داده است تا آنها را با قطعاتي كه ايران از بازار سياه به دست آورده، مقايسه كند.

اين گزارش در ادامه به نقل از ديپلمات ياد شده ادامه داده بود: نتايج نشان مي‌دهد ظاهرا اورانيوم بسيار غني شده از تجهيزات هسته‌يي پاكستان ناشي شده است.

وي همچنين مدعي شده بود، نتايج آزمايشات در خصوص‌ آلودگي اورانيوم كمتر غني شده كه سطح غني‌سازي آن پايين‌تر از مقدار لازم براي توليد سلاح هسته‌يي است و در آژانس مورد بررسي قرار گرفته، مبهم است و احتمالا اين مساله هرگز حل نخواهد شد.

بر اساس اين گزارش، نمونه‌برداري و بررسي اطلاعات مربوط به آلودگي‌ها به طور مستقل به وسيله‌ي كارشناسان مستقل انجام مي‌گيرد تا نتايج آژانس را تاييد كند. ديپلمات اول اين امر را آخرين گام كنترل كيفيت دانسته است.

اين داستان با همين خبر به انتها نرسيد و مارك گوازدكي، سخنگوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره‌ي آن بي‌آنكه جزيياتش را فاش كند، گفت: اميدواريم مساله‌ي منشا آلودگي‌ها را در گزارش سپتامبر لحاظ كنيم.

خبرگزاري فرانسه باز هم در گزارشي ديگر به نقل از فردي كه وي را يك منبع پاكستاني ناميد، نوشت: بازرسان هسته‌يي سازمان ملل و تكنسين‌هاي پاكستاني يافته‌هايشان را درباره‌ي اينكه ذرات اورانيوم بسيار غني‌شده‌ي يافت شده در ايران ناشي از قطعات وارداتي پاكستاني بوده‌اند، مورد بررسي قرار دادند.

اين خبرگزاري ادامه داد: يافته‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از اظهارات ايران كه گفته بود به فعاليت غني‌سازي نپرداخته است، حمايت مي‌كند.

منبع ياد شده گفت: بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و پاكستان در خصوص موضوعات مربوط به مساله‌ي آلودگي ايران مذاكره مي‌كنند.

وي كه به علت حساسيت موضوع خواست نامش فاش نشود، گفت: كارشناسان جزييات داده‌ها را بررسي مي‌كنند.

وي گفت: اين مذاكرات بخشي از بررسي يافته‌هاي آژانس است كه سپس كارشناسان مستقل را نيز در بر خواهد گرفت و به ارايه‌ي گزارشي منجر مي‌شود كه قرار است در تاريخ سوم سپتامبردر شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي ثبت شود.

اين منبع پاكستاني گفت: اميدواريم اين مساله تا آنجاييكه به پاكستان مربوط مي‌شود پايان يابد.

خبرگزاري روسي نووستي نيز به نقل از يك منبع موثق در آژانس گزارش كرده بود: منشاء آلودگي‌ اورانيوم در ايران خارجي است و اين نتايج رسما در نشست سپتامبر منتشر خواهد شد.

اين منبع موثق در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي كه نامي از وي برده نشد، گفت كه منشاء آلودگي‌هاي اورانيوم غني شده‌اي كه در اجزاي سانتريفيوژهاي ايران يافت شده بود، وارداتي است و نتيجه‌ي فعاليت‌هاي متخصصين ايراني نمي‌باشد.

به گفته‌ي وي بازرسان اين آژانس كه در ايران مشغول به كار بوده‌اند، به اين نتيجه رسيدند.

وي هم‌چنين اظهار داشت: اين نتيجه گيري‌ها در گزارش آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در رابطه با برنامه‌هاي هسته‌يي ايران كه 12 شهريور ماه در وين منتشر خواهد شد، درج مي شوند.

سرانجام امروز (سه‌شنبه) روزنامه‌ي آمريكايي واشنگتن پست گزارشي جامع و كامل را در اين خصوص منتشر كرد كه مهر تاييدي بر تمام گزارش‌هاي پيشين و تاكيد بر صداقت ايران در انجام شفاف‌سازي با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بود.

روزنامه‌ي واشنگتن‌پست در مطلبي با عنوان "هيچ مدركي دال بر وجود برنامه‌ي تسليحاتي در ايران يافت نشده است" نوشت: يك گروه از كارشناسان دولتي آمريكا و ديگر دانشمندان بين‌المللي محاسبه كرده‌اند كه ذرات اورانيوم قابل استفاده در توليد بمب هسته‌يي كه دو سال قبل در ايران پيدا شد، ناشي از تجهيزات پاكستاني بوده است و اين دليلي بر برنامه‌ي پنهاني سلاح‌هاي هسته‌يي در اين كشور نيست.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين روزنامه‌ي آمريكايي به نقل از يك مقام عالي‌رتبه‌ي آمريكا كه به شرط فاش نشدن نامش درباره‌ي يافته‌هاي محرمانه صحبت كرد، افزود: با اين نتايج، بزرگ‌ترين مدرك جرم كه همه به آن اشاره مي‌كردند، از بين رفته است.

اين گزارش به نقل از مقامات آمريكايي و خارجي كه نامي از آنها نبرد، افزود: دانشمنداني از آمريكا، فرانسه، ژاپن، انگليس و روسيه طي 9 ماه گذشته به منظور بررسي داده‌هاي جمع‌آوري شده توسط بازرسان آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به طور مخفيانه با يكديگر ديدار داشته‌اند.

اين گزارش تاكيد كرد: اين گروه كه وجود آن پيش‌تر گزارش نشده بود، اخيرا قاطعانه نمونه‌هاي اورانيوم بسيار غني شده را با تجهيزات سانتريفوژي كه دولت پاكستان (به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي) تحويل داده بود، مقايسه كردند و شباهت آن را تاييد كردند.

واشنگتن پست افزود: ايران مدت‌ها عنوان مي‌كرد كه اين ذرات اورانيوم نتيجه‌ي تجهيزات آلوده‌اي بوده است كه سال‌ها قبل آن‌ها را از پاكستان وارد كرده بوده است، اما دولت بوش به اين اطلاعات به عنوان نشانه‌اي مبني بر اين كه ايران تركيبات قابل استفاده در سلاح‌ هسته‌يي را ساخته است، اشاره مي‌كرد.

اين گزارش با خاطرنشان كردن اين كه مقامات آمريكايي و اروپايي كه به شرط فاش نشدن نام‌شان درباره‌ي جزييات اين تحقيقات صحبت كردند، افزود: اين نتايج در گزارشي كه قرار است هفته‌ي اول سپتامبر منتشر شود، در اختيار اعضاي شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار داده مي‌شود.

اين گزارش تصريح كرد، مقامات آمريكايي ماه‌هاست به طور محرمانه اذعان كرده‌اند كه اطمينان‌شان را نسبت به آن كه اين ذرات اورانيوم ممكن است نشانه‌ي يك برنامه‌ي تسليحاتي هسته‌يي باشد، از دست داده‌اند. يك برآورد اطلاعات جاسوسي آمريكا نيز اخيرا اعلام كرد كه ايران با توليد اورانيوم قابل استفاده در توليد سلاح‌هاي هسته‌يي نسبت به آن چه پيشتر گمان آن مي‌رفت، فاصله‌ي زيادي دارد.

واشنگتن پست ادامه داد: يافته‌هاي آژانس در حالي مطرح مي‌شود كه تلاش‌هاي اروپا براي مذاكره با ايران در خصوص آينده‌ي برنامه‌ي هسته‌يي‌اش متزلزل شده است و مي‌تواند اعمال فشار دولت بوش براي افزايش فشار عليه تهران را پيچيده سازد.

اين روزنامه افزود: مقامات آمريكايي كه مشتاق هستند مساله‌ي ايران را به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع دهند، دور جديدي از جلسات اطلاع رساني را براي متحدان‌شان برگزار مي‌كنند كه به منظور متقاعد ساختن آنها به اين كه قصد واقعي ايران استفاده از برنامه‌ي انرژي به عنوان پوششي براي توليد بمب است، طراحي شده. به گفته‌ي دو مقام آمريكايي اين جلسات بر اين باور كاخ سفيد متمركز خواهد بود كه كشوري غني از منابع نفتي مانند ايران به برنامه‌ي انرژي در مقياسي كه تهران در نظر دارد، نياز ندارد.

اين گزارش به نقل از مقامات آمريكايي و اروپايي افزود: مقامات اروپايي دو هفته‌ي قبل براي بررسي اقدامات ايران جلسه‌اي در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تشكيل دادند و گزارش جديد را براي ارايه در اين هفته خواستار شدند، اما ارايه‌ي اين گزارش به سوم سپتامبر موكول شد تا اين گروه دانشمندان كه مقامات سازمان انرژي آمريكا را شامل مي‌شود، بتوانند براي آخرين بار جهت تدوين ارزيابي يافته‌هاي‌شان با يكديگر ديدار كنند.

اين گزارش به نقل از مقامات افزود: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بايد گروه كارشناسان را در تلاش براي تسريع همكاري گردهم مي‌آورد، اما در عين حال امكان آن كه يافته‌هايش چالشي براي كاخ سفيد مي‌بود را از بين مي‌برد.

اين گزارش در پايان نوشت: كاخ سفيد پيش از حمله به عراق در مارس 2003 يافته‌هاي آژانس را كه نسبت به ارزيابي آمريكا درباره‌ي سلاح‌هاي كشتار جمعي صدام ابراز ترديد مي‌كرد، نپذيرفت؛ اما مشخص شد يافته‌هاي آژانس صحيح بوده است و هيچ گونه سلاح كشتار جمعي در عراق يافت نشد.

حال با تمام انتقادي كه به غرب و بدبيني اين طرف نسبت به برنامه‌ي صلح‌آميز هسته‌يي ايران مطرح است، اين پرسش‌ها مطرح شود كه در صورت وجود چنين گزارشي، ايران مي‌تواند چگونه از آن به بهترين شكل ممكن بهره‌برداري كند؟ آيا اين گزارش كه به حل يكي از مهم‌ترين موضوعات باقي‌مانده ميان ايران و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي خواهد انجاميد، باعث خواهد شد غرب از اعمال فشار غيرقانوني خود بر ايران بكاهد يا همچنان تلاش مي‌كند تا با پافشاري بر مواضع غيرمنطقي و سياسي خود، مقاومت كشورمان را در سطح ملي شاهد باشد؟

گزارش از خبرنگار ايسنا: علي كربلائي حسيني

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha