• دوشنبه / ۱۷ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۰:۳۶
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 8405-07296
  • منبع : خبرگزاری دانشجویان ایران

در پي اعلام هشدار مسؤولان بهداشتي نسبت به احتمال همه‌گيري وبا: وبا را بيشتر بشناسيم

وباي التور يك بيماري حاد اسهالي است كه عامل آن ويبريوكلرا يا التور است كه منحصرا انسان را مبتلا مي‌كند.

به گزارش سرويس «بهداشت و درمان‌»‌ خبرگزاري دانشجويان ايران،‌ اين بيماري به شدت مسري است. ويژگي مشخص وبا آغاز ناگهاني اسهال جهنده بدون فشار و آبكي است كه به دنبال آن استفراغ، كم آب شدن سريع، گرفتگي ماهيچه‌ها و كم شدن ادرار فرا مي‌رسد. ميزان كشندگي بيماري در صورت عدم جايگزيني سريع مايعات و الكترونيت بدن 30 تا 40 درصد است.

علايم:

دوره پنهاني وبا از چند ساعت تا 5 روز بوده و بطور معمول 1 تا 2 روز است . شدت علائم بيماري به سرعت و مدت از دست رفتن مايعات بستگي دارد.

وبا داراي سه مرحله است:

الف: مرحله تخليه‌اي: بيمار ناگهان دچار اسهال شديد، بدون درد و آبكي مي‌شود كه به دنبال آن استفراغ روي داده و مدفوع نماي آب برنجي دارد.

ب: مرحله كلاپس: به دليل كم آبي بدن بيمار به مرحله كلاپس وارد مي شود و بصورت پايين افتادن فشار خون، نبض خيلي ضعيف، شكم فرو رفته، دست و پاي خيلي سرد، قطع ادرار و ... نمايان مي‌شود.

ج: مرحله بهبودي: اگر مايعات بدن بيمار جبران شود فشار خون بيمار رو به افزايش مي‌رود و علائم حياتي نرمال شده و بيمار از مرگ حتمي نجات مي‌بايد.

راه انتقال:

انتقال وبا از انسان به انسان از راههاي زير صورت مي گيرد:

آب آلوده به مدفوع ( منابع آب بدون نظارت ) شامل: استخرها و ...، آشاميدني و خوراكي آلوده.

شايان ذكر است خوردني و آشاميدني آلوده با همه گيري وبا رابطه مستقيم دارد شيردادن كودكان با بطري يك عامل خطر چشمگير براي خورندگان آن است.

پيشگيري:

گزارش سريع موارد بيماري وبا به مراكز ذيصلاح از مهمترين عوامل پيشگيري است چراكه نتيجه آن بيماريابي زودرس در جامعه و درمان سريع در مورد بيماري خواهد بود.

تدابير بهداشت محيط :

تامين آب سالم و تصفيه شده، دفع بهداشتي فاضلاب، بهداشت خوراكي‌ها و آموزش بهداشت به عنوان مؤثرترين روش پيشگيري.

همچنين براي درمان وبا نبايد وقت را از دست داد، بيماراني كه كم آبي متوسط دارند بايد با مايع خوراكي در خانه درمان شوند. موارد كم آبي شديد مستلزم دادن مايع از راه وريدي است و بايد در صورت امكان به نزديكترين مركز درماني يا بيمارستان منتقل شوند و در راه رسيدن به بيمارستان مايعات خوراكي به آنها داده شود كه ميزان مايعات و الكتروليت‌ها توسط پزشك محاسبه و به بيمار تزريق مي‌شود.

اصل كار اين است كه دادن مايعات خوراكي بايد برابر با ميزان از دست دادن مايعات از راه دفعي باشد. به عنوان درمان كمكي آنتي بيوتيك داده مي‌شود تا دوره بيماري را كوتاه و مدت دفع از راه مدفوع كم شود.

نكات آموزشي:

قبل از غذا و پس از رفتن به دستشويي دستهاي خود را با آب و صابون بخوبي بشوييد.

از مصرف مواد غذايي، آب ميوه و نوشيدني‌هاي ارائه شده در بيرون از منزل و بخصوص غذاهاي ارائه شده توسط فروشندگان دوره گرد جدا خودداري كنيد.

قبل از مصرف ميوه‌جات و سبزيجات حتما آنها را ضد عفوني كنيد.

درصورت عدم دسترسي به آب سالم و تصفيه شده حتما آنها را بجوشانيد.

مهمترين مشكل اساسي در بيماري وبا از دست دادن شديد مايعات و الكتروليت‌هاي بدن است. بدون تجويز پزشك از مصرف قرص‌هاي ضد اسهال به هر نحو خودداري كنيد.

روش ضد عفوني كردن ميوه‌جات و سبزيجات:

يك قاشق چايخوري ( 2گرم ) پودر پركلرين را در 10 ليتر آب حل كرده و سبزي و ميوه‌ها را كه قبلا شسته‌ايد در آن قرار دهيد و پس از15 الي 20 دقيقه مجددا آب‌كشي كنيد.

ORS :

محتوي بسته‌هاي ORS را در يك ليتر آب آشاميدني حل كنيد. اين محلول بايد همه روزه به صورت تازه فراهم و در مدت 24 ساعت مصرف شود و محلول نبايد جوشانده شود .

در مكانهايي كه دسترسي به ORS مقدور نيست مخلوط ساده‌اي از نمك طعام 5 گرم و شكر 20 گرم در يك ليتر آب آشاميدني حل شده را مي توان تا بدست آوردن ORS مصرف كرد .

گفتني است كشف ORS پيشرفت عمده و علمي در مبارزه با وبا و ديگر بيماريهاي اسهالي بوده است .

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha