• شنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۳:۳۴
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-06632
  • خبرنگار : 71132

معاون سياسي نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها/2 نهاد در تشكل‌ها دخالت نمي‌كند اگر خلاءها پرشود، نياز به نهاد نيست اميدواريم بچه‌هاي تحكيم از اين وضعيت درآيند

معاون سياسي نهاد نمايندگي رهبري در دانشگاه‌ها/2
نهاد در تشكل‌ها دخالت نمي‌كند
اگر خلاءها پرشود، نياز به نهاد نيست
اميدواريم بچه‌هاي تحكيم از اين وضعيت درآيند

خبرنگار ايسنا: نظرتان درباره‌ي برخورد دو گانه در بررسي تخلفات سياسي دانشجويي چيست؟ و چرا مصوبه‌ي شوراي عالي امنيت ملي مبني بر رسيدگي به تخلفات دانشجويي در دانشگاه‌ها اجرا نمي‌شود؟

حجت الاسلام والمسلمين « محمداسحاق مسعودي »: ريشه‌ي اصلي اين مشكل اين است كه در بخش‌هايي قوانين درست اجرا نشده است كه اگر اجرا مي‌شد احتياجي به مصوبه‌ي شوراي عالي امنيت ملي نبود. هم‌چنين هيات‌هاي نظارت با تخلفات دانشجويي دو گانه عمل كردند، بعضي دانشگاه‌ها سريع برخورد مي‌كردند و برخي ذائقه‌ي ديگري داشتند، برخورد نمي‌شد و موجب مي‌شد تا قوه‌ي قضاييه واكنش نشان دهد كه آن هم به دليل اعتراضات متعدد به قوه‌ي قضاييه بود. بعد از تصويب مصوبه‌ي شوراي عالي امنيت ملي توجه بيشتري به اين تخلفات شد و باز در بعضي موارد برخورد مي‌شد و در برخي ديگر بي‌توجهي؛ لذا قوه‌ي قضاييه ورود خود را به اين حوزه اعلام كرد.

البته من معتقدم مشكلات دانشگاه بايد در درون آن حل شود، ولي جرايمي مثل قتل از بررسي در كميته‌ي انضباطي خارج است و وارد دادگاه مي‌شود.

ايسنا: برخي از طيف‌هاي مختلف دفتر تحكيم وحدت در چند سال اخير به سمت غير رسمي شدن حركت كرده، قبلا بيشتر در انتخابات از ليست‌ها حمايت مي‌كردند و با مسوولان بيشتر تعامل داشتند، نظرتان در مورد اين رويكرد چيست؟

مسعودي: قبل از انشعابات درون تحكيم وحدت، يك تا دو سه سال اخير آنها با رهبري ديدار داشتند و بعد از انشعابات نيز برخي طيف‌ها ديدار مي‌كردند و هنوز قطع نشده، يعني هر كس كه مايل بوده ديدار مي‌كرده است. در اين انتخابات هم به نظر من بياينه‌ي غير رسمي ندادند، طيف شيراز فعاليت مي‌كرد و حضور داشت، طيف علامه هم گرچه با فراز و نشيب بسياري همراه بود ولي در آن هم اختلاف نظر بود، حتي در همين طيف دو سه گرايش بود، موضع يكي از آنها حضور و حمايت از دكتر معين بود، گرايشي كه كمتر بود به طور غير رسمي از كروبي حمايت مي‌كرد و اقليت بسيار كمي معتقد به تحريم انتخابات بودند و شركت نكردند ولي اينكه چطور شده كه به اينجا رسيده‌اند، به انشقاق و چند پارگي و علل و عوامل آن باز مي‌گردد.

ايسنا: درباره‌ي دفتر تحكيم و مسائل داخلي آن چه نظري داريد؟ نهاد چه موضعي در قبال وضعيت فعلي تحكيم وحدت دارد؟

مسعودي: اولا بايد روشن شود كه نهاد رهبري و دفاتر نهاد نه تنها در دفتر تحكيم كه در كارهاي هيچ تشكلي دخالت نمي‌كنند و اين وظيفه‌ي آنها نيست. اين دو طيف شدند يا چند طيف مربوط به تشكيلات داخلي تشكل است اما نهاد از اين وضعيت فعلي تحكيم وحدت مانند اعضاي آن ناخرسند است و رنج مي‌برد و دوست نداريم تشكلي كه سال‌ها سابقه‌ي خوب فعاليت داشته است به اين روز بيفتد. ما آرزو مي‌كنيم بچه‌هاي تحكيم كه دوست دارند در چارچوب‌ها فعاليت كنند ساز و كارهايي تعريف كنند كه از اين وضعيت درآيند.

ايسنا: نظرتان درباره‌ي بسيج دانشجويي و فعاليت‌هاي آن چيست؟ به نظرتان بسيج نهاد است يا تشكل؟ دكتر ظريفيان معتقد بود به دليل انتخابي نبودن آن وجه نهادي بسيج بيشتر است. نظر شما چيست؟

مسعودي: بايد تعاريف را بررسي كرد، اگر نهاد را از بالا به پايين و تشكل را از پايين به بالا بدانيم ما هم همين نظر را داريم، ولي اگر معتقد باشيم محور تشكل دانشجوست و اگر دانشجو نباشد تشكل صورت نمي‌گيرد – هر چند كه از بيرون كمك‌هاي مالي داشته باشد – مجموعه‌ي دانشجويي نيز مي‌تواند با هدف مشخص كاركرد تشكل را داشته باشد.

ايسنا: آيا با افزايش تعداد تشكل‌هاي سياسي در دانشگاه موافق هستيد؟ حتي عده‌اي معتقد به لزوم فراهم شده زمينه‌ي تشكيل تشكل‌هايي با زمينه‌ي فعاليت غير اسلامي يا افكار مختلف هستند تا اگر كسي خواست بتواند در آن قالب‌ها متشكل شود، نظر شما چيست؟

مسعودي: اگر منظور از تشكل‌هاي غير اسلامي اين است كه كارهايي با وجهه‌ي ديني انجام نمي‌دهند، اين را در دانشگاه داريم، مثل كانون ادبيات كه كار اسلامي نمي‌كنند. اما اگر در حوزه‌ي فعاليت‌هاي سياسي تشكل‌هاي جديدي بخواهد ايجاد شود، بايد ساز و كار قانوني آن بررسي شود، ولي فعلا آيين‌نامه‌ي موجود، آيين‌نامه‌ي تشكل‌هاي اسلامي است و اگر تشكل‌ها بخواهند فعاليت‌هاي سياسي صرف كنند بايد ساز و كار آن طرح شود و مجلس يا شوراي عالي انقلاب فرهنگي اين را پيشنهاد كنند و اگر ايجاد شود مشكلي نيست.

ايسنا: برخي بر ضرورت انقلاب فرهنگي در حال حاضر تاكيد كردند؟ شما فكر مي‌كنيد در اين مقطع آيا به آن نيازي هست يا نه؟

مسعودي: با توجه به تحولاتي كه در بخش سياسي رخ داده و برنامه و شعارهايي كه رييس جمهور منتخب داده است، اگر بتواند آنها را عملياتي كند نيازي به انقلاب فرهنگي نيست.

گفت‌وگو از خبرنگار ايسنا «الهه حميدي‌كيا»، دبير خبر «علي‌اصغر شفيعيان»

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha