• چهارشنبه / ۱۹ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۱:۰۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8405-06272
  • خبرنگار : 71154

چالش‌هاي هتلداري كشور در گفت‌وگوهاي ايسنا با مديران و دست‌اندكاران صنعت هتلداري

چالش‌هاي هتلداري كشور
در گفت‌وگوهاي ايسنا با مديران و دست‌اندكاران صنعت هتلداري
كارشناسان گردشگري و اقامتي كشور در تحليل معضلات فراروي گردشگري از معضلات و مشكلات اقامتي به عنوان مشكل لاينحل اين صنعت نام مي‌برند، به ويژه آنكه اكنون از بخش دولتي به عنوان رقيب اصلي بخش خصوص و عامل اصلي شكوفا نشدن هتلداري در ايران نام برده مي‌شود. به گزارش خبرنگار ايسنا اين در حاليست كه گزارش‌هاي ارايه شده از سوي WTO گوياي آن است كه سال ‌2004 ميلادي بهترين دوران براي گردشگري بين‌المللي طي ‌20 سال گذشته بوده و حل اين مساله از سوي دست اندركاران گردشگري ايران ناديده گرفته شده است. يكي از اركان اصلي در بخش گردشگري هتلداري است كه نبود استاندارد و پايين بودن درآمد سرانه در كشور باعث مراجعه كمتر مردم به هتل‌ها شده است. در اين راستا دولت بايستي به منظور افزايش تعداد گردشگران و مسافران در هتلها حمايتهاي لازم را از بخش هتلداري به عمل آورد تا به توسعه اين بخش كمك كند. رئيس جامعه هتلداران ايلام در اين خصوص به خبرنگار ايسنا گفت: عدم توجه مسئولين به خواسته‌هاي هتلداران از معضلات اين بخش است. وي افزود: توجه نكردن مسئولين به خواسته‌هاي هتلداران از جمله پرداخت وام بلند و كم بهره، عدم اعتناي بانكهاي عامل مخصوصا بانك رفاه كارگران از مسائل و مشكلات اين بخش است. به گفته جعفر جهاني: كمبود مسافر و نداشتن سرمايه براي تعميرات و تجهيزات واحدهايي كه شمغول كار هستند از مشكلات هتلداري در اين استان بوده و بي‌توجهي مسئولين و كمبود مسافر و زوار باعث شده كه سرمايه‌گذاران از سرمايه‌گذاري در اين استان مايوس شوند. رئيس جامعه هتلداران استان قزوين نيز بر اين باور است كه اولين معضل مساله كمبود هتل است كه با قولهايي كه داده شده اميدواريم يكي دو سال آينده تعداد زيادي هتل تتوسط بخش خصوصي و شركتهاي خارجي در ايران ساخته شود. نايب رئيس جامعه هتلداران استان همدان هم به ايسنا مي‌گويد: از جمله معضلات بخش هتلداري ناهماهنگ بودن دستگاههاي اجرايي است. حميدرضا لطفيان افزود: با توجه به شرايط بوجود آمده در همدان هيچ سرمايه‌گذاري حاضر نيست كه در ساخت هتلها و مراكز اقامتي استان سرمايه‌گذاري كند. استان همدان تا حدودي توانايي پذيرش مهمان را دارد ولي چنانچه تعداد از حد مجاز عبور كند، ما با معضل بزرگي روبرو مي‌شويم. دومين مشكل در هتداري همدان اين است كه سمينارها و همايش‌ا بيشتر در سه ماهه تابستان برگزار مي‌شود و اين امر موجب شده كه در بقيه سال هتلها خالي از مسافر شود. استان همدان در زمينه سرمايه‌گذاري بخش‌هاي خصوصي در بخش هتلداري آمادگي دارد تا تعداد اتاقها را افزايش دهد ولي در اين مورد نيازمند حمايتهاي اجرايي و دولتي است. در ادامه رئيس جامعه هتلداران استان كردستان نيز ابراز مي دارد كه دولت با ارائه يارانه مي‌تواند از وضعيت ركودي هتلها جلوگيري كند. ابراهيم صلواتي به ايسنا گفت: چنانچه دولت يارانه‌هايي را براي هتلداري در رابطه با ماليات و هزينه‌هاي جاري آنها در نظر بگيرد، مي‌توان از وضعيت ركودي كه بوجود آمده جلوگيري كرد. يكي ديگر از مشكلات هتلداري در اين استان برخوردهاي نيروي انتظامي با مسافران در زمان ورود به اين استان است. اين برخوردها در رابطه با كنترل شناسنامه و رفتارهايي است كه دور از شان يك توريست يا مسافر انجام مي‌دهند. رئيس جامعه هتلداران استان گلستان نيز با اشاره به اينكه بازسازي هتلها باعث جذب گردشگر بيشتر مي‌شود. مي گويد: چنانچه هتلهاي موجود در اين استان را احيا كنيم تا مطابق استانداردهاي روز شوند، باعث جذب گردشگران و مهمانان بيشتري مي‌شوند. محمود طهماسبي‌فر افزود: استان گلستان به دليل داشتن آب و هواي مناسب در تابستان با ازدحام جمعيت روبرو است كه در اين زمينه نيازمند حمايتهاي دولت هستيم تا بتوانيم هتلهاي قديمي را بازسازي كنيم. دست‌اندكاران هتلداري آذربايجان غربي نيز مي گويند كه نداشتن سياست واحد در زمينه‌ي هتلداري از مشكلات اين بخش است ** دبير جامعه هتلداران آذربايجان غربي بدر گفت‌وگويش با ايسنا مي افزايد: دولت يا سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد از نظر امكانات مالي يارانه در اختيار هتلداران قرار دهد. داوود ستاري گفت: طبق ماده 6 قانون سازمان توسعه گردشگري كليه‌ي عوارض ساختماني، پروانه ساخت، آب، برق و تلفن بايد با تعرفه صنعتي محاسبه شود ولي در كشور ما اصلا به اين موضوع توجه نمي‌شود. وي ادامه دادك آموزش ماموران انتظامي در زمينه برخورد با مسافران و توريست‌ها باعث مي‌شود جذب توريستها در كشور افزايش يابد. دبير اتحاديه هتلداران ايران هم كه همواره مدافع تعامل بخش خصوصي با دولت در زمينه هتلداري است تاكيد مي كند كه موظفيم از هتلداري بصورت شفاف حمايت كنيم خسرو ايرانپور گفت: با وجود مشكلات عديده در بخش هتلداري موظف هستيم بصورت شفاف از بخشهاي مربوط حمايت كنيم. دبير اتحاديه هتلداران ايرانافزود: چنانچه رويه شفافي را در قالب چارچوبهاي مشخص در زمينه استانداردهاي هتل‌سازي اختصاص دهيم مي‌توانيم سرمايه‌هاي ملي را به نتيجه برسانيم. با توجه به اينكه عمر مفيد بسياري از هتلها رو به اتمام است بايد مساله مرمت و بازسازي مورد توجه قرار گيرد. تهران از ديرباز با توجه به حجم روزافزون جمعيت و يايتخت بودنش با مشكلات زيادي در مراكز اقامتي و توسعه آنها مواجه بوده است. اين بار نيز رئيس اتحاديه هتلداران استان تهران تاكيد مي كند كه وضعيت هتل‌ها در مناطق حاشيه‌اي تهران مناسب نيست. محمدعلي فرخ‌مهر به ايسنا گفت: وضعيت هتلها به خصوص در مناطق حاشيه‌اي استان تهران چندان مطلوب نيست ولي پس از پيوستن به اتحاديه، مشمول قوانين و استانداردهايي مي‌شوند كه در ارتقاء وضعيت آنها تاثيرگذار است. در برهه كنوني كارشناسان بر اين باورند كه توسعه توريسم خارجي تنها با گسترش توريسم خارجي امكانپذير است. يعني اگر قرار است كه در چشم انداز برنامه 20 ساله 2 ميليون گردشگر وارد ايران شوند، در اين مدت حداقل بايد 40 ميليون سفر داخلي در ايران صورت بگيرد. اما آيا در شرايطي كه اكثر هتل‌هاي كشور با كمبود مخاطب مواجه هستند، اين آرمان محقق خواهد شد؟ رئيس اتحاديه‌ي هتلداران استان اصفهان در اين‌باره به ايسنا مي‌گويد: ‌نبود مشتري در طول سال، بزرگترين مشكل هتل‌هاي اين استان است كه يكي از دلايل اين امر، كمبود مسافرت‌هاي داخلي است. محسن درخشان مي‌افزايد: براي رفع اين مشكل، دولت بايد طوري برنامه‌ريزي كند كه گردشگران خارجي وارد كشور شوند؛ چراكه در صورت ورود مسافران به ايران، گردش مالي در هتل‌ها به وجود مي‌آيد و عوارض اين مكان‌ها به راحتي پرداخته مي‌شود. درخشان، با بيان اينكه سرمايه‌گذار، تنها زماني كه از بازده‌ي اقتصادي سرمايه‌ي خود اطمينان حاصل كند، اقدام به سرمايه‌گذاري مي‌كند، اظهار كرد: افراد زيادي براي سرمايه‌گذاري به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مراجعه مي‌كنند؛ ولي در هنگام ساخت با عوارضي كه به سازندگان هتل تعلق مي‌گيرد، بخش خصوصي از اينگونه ساخت و سازها منصرف مي‌شود. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha