• دوشنبه / ۳ مرداد ۱۳۸۴ / ۱۷:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8405-01348
  • منبع : مطبوعات

/*خاتمي و دوران او از نگاه مردم*/‌10/ خاتمي عشق به خدا و مردم را جايگزين عشق به قدرت كرد

/*خاتمي و دوران او از نگاه مردم*/‌10/
خاتمي عشق به خدا و مردم را جايگزين عشق به قدرت كرد

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) چندي پيش از مخاطبان دعوت كرد به ارائه‌ي ديدگاهها و نظراتشان در مورد «آموزگار بزرگ ادب و شكيبايي» حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، بپردازند. پس از آن هر روزه ابراز احساسات فراواني را - چه در بيان لطف و چه در بيان انتقاد - از سوي قشرهاي مختلف دريافت كرده‌ايم كه بخش دهم اين ديدگاه‌ها تقديم مي‌شود. يادآوري اين نكته ضروري است كه با توجه به تكراري بودن مضامين تعدادي از پيام‌ها، نمونه‌هايي از اين ديدگاهها در اختيار خوانندگان محترم قرار مي‌گيرد.

*** خاتمي را نمي‌توان فقط در صبر و شكيبايي‌اش محدود كرد و او را فقط معلم بزرگ صبر و شكيبايي دانست. فرزند فرزانه امام راحل، پيام‌رسان اسلام رافت و مرودت، مروج اخلاق ديني و انصاف و مروت در سياست مردم‌داري، احياءكننده اسلام ناب محمدي(ص) مورد نظر امام راحل در مقابل اسلام ارتدادي آمريكايي خشونت‌طلب، اجرايي كردن شعارهاي انقلاب اسلامي ايران، تبلور "جمهوري اسلامي نه يك كلمه كم و نه يك كلمه بيش"، اعتقاد راسخ به كشور‌داري با مردم و براي مردم و نه بر مردم، كشورداري وجدان‌گرا، بيدار كردن وجدان‌هاي آگاه بشري براي با هم بودن و نه بر هم بودن، مبتكر مقابله آگاهانه با زياده‌طلبي زورمداران با جايگزيني شعار "گفت‌وگوي تمدن‌ها" بجاي "جنگ تمدن‌ها" و "شعار ائتلاف جهاني براي صلح" بجاي "ائتلاف جهاني براي جنگ".

خاتمي از پديده‌هاي نادر در دنياي سياست است، كه عشق به خدا و مردم را جايگزين عشق به قدرت كرد. او عاشق خدمت به همه مردم دنياست و نه تشنه قدرت. او ادامه‌دهنده راه اسلام امام خميني و فرزند خلف و فرزانه اوست...

خاتمي شاگرد امام متعلق به همه تاريخ بخصوص تاريخ ايران است و بلنداي درك او را تاريخ نشان خواهد داد. يك متفكر مصري گفته بود "كه هرچه شما از اهرام مصر بيشتر فاصله گرفتيد، بيشتر به عظمت به اهرام پي مي‌برديد. از نزديك فقط ابعاد كوچك آن را مي‌بينيد". ما اكنون در كنار خاتمي هستيم و فاصله زماني و مكاني كم است. و زاويه ديد دوربين وقايع‌نگار تاريخ براي درك دورنماي تمام جوانب شخصيت او محدود. اميركبير در زمان خود يك صدر اعظم مانند ديگران بود، كه مي‌توانست با ميرزاآقاخان نوري جايگزين شود. نقش افراد مقابل و گذشت زمان ميرزا تقي خان معلم ناصرالدين شاه را اميركبير ايران كرد و اما با اتكاء به ذات باريتعالي از سرنوشت ملت نگران نباشيم، بقول خاتمي برخورد منطقي با تضادها باعث ارتقاء جامعه مي‌شود. و عظمت شخصيت‌ها در مقام مقايسه بدست مي‌آيد. ارتفاع هيماليا در مقايسه با سطح دريا سنجيده مي‌شود و عمق و پستي درياها هم همينطور.

در خاتمه ضمن تمجيد از حركت ايسنا، پيشنهاد مي‌كنم همانطوريكه استقبال خوبي از خاتمي داشتيم، اكنون نيز با يك فراخوان عمومي او را بعد از گزارش به مجلس در روز 11 مرداد از خانه ملت تا خانه‌اش بدرقه مردمي كنيم تا همه دولتمندان بدانند، كه: "هركسي نغمه خود خواند و از صحنه رود. خوشتر آن صحنه، كه مردم بسپارند به ياد"

ژاله اصفهاني اژئيان

*** خاتمي بزرگ‌مردي از تبار حسين(ع) بود و هست. فضاي باز سياسي و اقتصادي و بين‌الملل را باز و هموار كرد، لكن از معيشت مردم و فقر و تورم و بي‌بندوباري‌هاي اقتصادي برخي تروريست‌هاي اقتصادي غافل ماند.

حسن

*** اي دريغ از ما اگر كامي نگيريم از بهار

ما جواناني بوديم كه از طرف آقاي خاتمي شان و جايگاه خود را يافتيم و با رسوم اسلام سازگار با جهاني شدن آشنا شديم. من با گريه‌هايم خاتمي را بدرقه مي‌كنم و افتخار مي‌كنم كه دو بار به ايشان راي دادم. اميدوارم در گفت‌وگوي تمدن‌ها نيز موفق باشند.

عادل اماني - كامياران

*** سلام آقاي خاتمي

نمي‌دانم چگونه بايد با شما خداحافظي كرد. شما فقط يك رييس جمهور نبوديد مانند يك پدر همواره مهربان و يك معلم آزاده شايد شريعتي زمان بوديد. من دانشجو هستم و خوشحالم كه بيشتر دوران دانشجويي‌ام در زمان شما سپري شد. شما به ما ياد داديد كه در مقابل ظلم بايد اعتراض كرد. همواره دوستتان داريم و در خاطر ما خواهيد ماند. واقعا خسته نباشيد، تنها رييس جمهور محبوب.

سارا ايلخان

*** بايد از وجود برخي تفكرات در بين بعضي از مسوولان دولت جناب آقاي خاتمي اظهار تاسف كرد كه براي تعطيلي صنايع و بيكاري نيروي انساني لحظه‌شماري مي‌كنند و از وقوع چنين رويدادي شادمان مي‌شوند!

علي‌اصغر عزيزيان

***‌ در دوران آقاي خاتمي كشورهاي ديگر بيشتر روي ما حساب كردند و جو انتقاد پذيري در جامعه بوجود آمد.

حاج مير صادقي

*** خاتمي كارهاي زيادي از جمله ايجاد ارتباط بين ايران با ديگر كشورها و آزادي‌هاي رسانه‌اي ايجاد كرد. ولي از نظر اقتصادي پيشرفت خوبي نداشتند. ولي در كل ادامه‌ي فعاليت‌هاي ايشان در دولت آينده به نفع كشور است.

سيدجعفر طباطبايي دانشجوي علوم پزشكي دانشگاه تهران

*** كارهاي فرهنگي دوران ايشان خوب بود. از نظر سياسي نيز ابتدا آزادي‌هايي داده شد اما در ادامه دوباره بازپس گرفته شد. از نظر علمي هم اگر آقاي خاتمي نبود كاري از پيش نمي‌برديم ولي وقتي ايشان آمد مسائلي را مطرح كرد و سطح توقع مردم را بالا برد.

**‌* آقاي خاتمي خيلي كارها مي‌خواست انجام دهد ولي نگذاشتند. من از ايشان خيلي راضي هستم. ايده‌هاي خوبي داشت ولي نمي‌دانم چرا نگذاشتند كارش را انجام دهد. در مجموع طي 8 سال گذشته تا آن‌جا كه مي‌توانست خوب عمل كرد.

نادي قمي

**‌* دولت آقاي خاتمي چه در طرح كردن شعارهايش و چه در عمل با مردم صادقانه برخورد نكرد. موضوع به رسميت شناختن مخالف تنها بهانه بود براي بعضي‌ها بيايند و روزنامه بگيرند. طي اين 8 سال براي مردم اگر نگوييم هيچ ولي واقعاً كم كاري كردند و از 100 قدمي كه مي توانستند بردارند تنها 20 قدم برداشتند.

سيد اسماعيل درجري

**‌* از نظر سياست خارجي خوب عمل كرد ولي اهداف ايشان با پي‌گيري آن‌ها در دراز مدت خود را نشان خواهد داد.

دلدار

*** معتقدم حيف بود دولتي كه با شعارهاي سياسي سر كار آمد در دوران فعاليتش تنها از دستاوردهاي اقتصادي از قبيل رشد اشتغال زايي توسط خود دفاع كند، دولت خاتمي اينگونه بود.

ايمان علي اكبري

*** دولت آقاي خاتمي همراه با ايجاد آزادي موجود در تمامي عرصه‌ها بود و معتقدم بهترين گزينه در ميان كانديداهاي زمان خود بود.

ناهيد

*** دولت خاتمي را مي‌توانيم دولت اهداف بلند و گام‌هاي ضعيف بدانيم، لذا در عرصه‌هاي توسعه سياسي عملكرد مقبولي داشت اما در توسعه‌ي همه جانبه موزون و هماهنگ عمل نشد.

شيخ زاده

*** من برعكس دانشجوياني كه اعتقاد دارند آقاي خاتمي كار مفيدي انجام نداد، معتقدم زماني كه 8 سال اخير را با قبل از آن مقايسه كنيم متوجه فعاليت‌هاي ايشان در عرصه‌هاي آزادي مطبوعات و آزادي اجتماعي و از اين دست خواهيم شد لذا بسيار ناسپاسي است كه بگوييم ايشان ضعيف عمل كرد. در حاشيه مي‌گويم؛ چهره‌ي خاتمي انرژي بخش است.

حسن مجيدي

*** آقاي خاتمي گل سرسبد است و متاسفانه جريان‌هايي كه همراه ايشان وارد عرصه‌هاي مختلف جامعه شدند نتوانستند به طور كامل ايشان را همراهي كنند.

رجبي

*** آقاي خاتمي در عرصه‌هاي سياسي تنش زدايي لازم را انجام دادند لذا در اين زمينه موفق ظاهر شديم ولي در عرصه‌هاي داخلي، حاميان اصلي ايشان دانشجويان بودند، 16 آذر در دانشگاه تهران نشان دادند كه از اصلاحات صورت گرفته توسط ايشان رضايت ندارند.

علي علي بابايي

*** آقاي خاتمي زحمات زيادي را متحمل شدند ولي به مردم قول‌هايي داد كه نتوانست به آن‌ها عمل كند.

محمودي

**‌* دولت خاتمي، دولتي پويا و زنده

عباس رحيمي مقدم

* *‌* آقاي خاتمي بيشتر فعاليت‌هاي خود را معطوف به مسايل سياسي كرد و به مشكلات فرهنگي و اقتصادي در سطح جامعه توجهي نداشت لذا مطالبات فرهنگي واقتصادي مردم روي زمين ماند.

نگار

**‌* به عقيده‌ي من ايشان فعاليت لازم را داشتند و زحمات زيادي نيز كشيدند ولي بايستي در خصوص برنامه‌هاي خود از قبيل آزادي توضيح دهند. از طرفي تصور مي‌كنم چون در انتخابات دوره‌اي خود از پشتوانه‌ي بالايي برخوردار بودند سطح توقعات مردم از ايشان افزايش يافت؛ لذا تفهيم نكردن كامل برنامه‌هايشان به مردم دليلي شد كه در اين دوران نكاتي منفي مبني بر آزادي موجود در جامعه در ذهن افراد شكل گيرد.

سمانه سلامت

*** بايد از خود اقتدار بيشتري نشان مي‌داد. مي‌توانيم دولت آقاي خاتمي را دولتي خاكستري بناميم. چراكه در بعضي عرصه‌ها مفيد واقع شد ولي در برخي جنبه‌هاي ديگر در سطح جامعه حتي متوجه مشكلات مردم نشد.

امير

****************************************

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مقارن با پايان دوران پر افتخار رياست جمهوري آموزگار بزرگ ادب و شكيبايي حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي اقدام به راه‌اندازي صفحه‌ي ويژه‌ي بدرقه‌ي خاتمي نموده است. اين صفحه تحت عنوان " بدرقه خاتمي" در ذيل عناوين كل اخبار ايسنا قبل از سرويس اقتصادي قرار دارد.

http://www.isna.ir/Main/ServiceView.aspx?SrvID=Khatami

همچنين مخاطبان محترم مي‌توانند ديدگاه‌هاي خود درباره‌ي شخصيت، گفتمان و دوران رييس‌جمهور محبوب را در قالب تحليل، مطلب، خبر و ابراز عواطف در اختيار اين خبرگزاري قرار دهند تا به نحو مناسب منعكس شود.

نشاني تماس الكترونيك براي اين منظور: mardom@isna.ir

تلفن: 66957199

نمابر: 66483629

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha