• جمعه / ۳۱ تیر ۱۳۸۴ / ۱۷:۳۱
  • دسته‌بندی: سیاسی2
  • کد خبر: 8404-13169
  • خبرنگار : 71165

*خاتمي و دوران او از نگاه مردم*/‌8/ خاتمي مظهر اخلاق سياسي و رعايت اصول اخلاقي در سياست است

*خاتمي و دوران او از نگاه مردم*/‌8/
خاتمي مظهر اخلاق سياسي و رعايت اصول اخلاقي در سياست است

پس از فراخوان خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) از مخاطبان براي ارائه‌ي ديدگاهها و نظراتشان در مورد «آموزگار بزرگ ادب و شكيبايي» حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدمحمد خاتمي، ابراز احساسات فراواني را - چه در بيان لطف و چه در بيان انتقاد - از سوي قشرهاي مختلف دريافت كرده‌ايم كه بخش هفتم اين ديدگاه‌ها تقديم مي‌شود. يادآوري اين نكته ضروري است كه با توجه به تكراري بودن مضامين تعدادي از پيام‌ها، نمونه‌هايي از اين ديدگاهها در اختيار خوانندگان محترم قرار مي‌گيرد.

*** با سلام

سيد عالي‌قدر. صبور و خندان ما خاتمي، در حقيقت يكي از بهترين مردان سياست اين دوران است و قهرماني دوست‌داشتني. آموزگار ادب و اخلاق شما به مردم ايران، ايراني سرافراز را هديه داديد و مردم‌سالاري و شايسته‌سالاري را معنا بخشيديد. طعم خوش دموكراسي را به ما چشانديد. افسوس كه اين دوران خوش بسيار زود گذشت ما در اين هشت سال با خنده‌ي شما خنديديم و با اشك شما گريستيم. 8 سال قبل با اشك شوق به استقبال آمديم و اينك با چشماني اشك‌آلود اما با برقي از رضايت و غرور و با دستاني سرشار از مهر ايراني شما را علي‌رقم ميل‌مان بدرقه مي‌كنيم و به خدا مي‌سپاريم.

الهام عاشوري - 24 ساله

*** با سلام به رييس جمهور عزيز، مردمي، مهربان و اميد جوانان ايران خاتمي عزيز

خسته نباشيد. به حق توانستيد 8 سال را با موفقيت و سلامت از طوفان‌هاي سهمگين پيش رو سربلند بيرون آييد و هرآنچه در توان داشتيد را به نمايش بگذاري. خاتمي دوستت خواهيم داشت و مطمئن هستيم تا آخر عمر و تا زمانيكه زنده هستيم هم‌چون تو را نخواهيم ديد. خاتمي از تو مي‌خواهيم در كنارمان بماني، نمي‌دانيم چه در پيش داريم و چه اتفاقاتي برايمان رقم خواهد خورد اما از تو مي‌خواهيم هم‌چنان در كنارمان بماني و حمايت‌مان كني.

نسترن قديري

*** سلام رييس جمهور مهربان من كه هميشه دوست داشتني خواهي بود و ايرانيان دوران رياست جمهوريت را فراموش نخواهند كرد.

آيدا

*** دوست دارم خاتمي اي سيد بزرگوار.

شكيب سردار پروال - زنجان

*** من فكر مي‌كنم خاتمي نيز يك فرد معمولي مانند تمام افراد بود و شايد ظرفيت موقعيت خود را نداشت.

پويا جاويد

*** متاسفم براي آنان كه به خاتمي ظلم كردند. روزي تمام كساني كه نسبت به اين بزرگوار بي‌انصافي كردند‌ بايد پسخگوي اين عمل خود باشند. امروز افتخار مي‌كنم كه همه‌ي سياسيون جهان خاتمي را يك شخص استثنايي مي‌دانند.

خاتمي درود بر تو

الهام عاشوري - 24 ساله

*** سلام آقاي خاتمي پدر هشت سال گذشته ايران. اين روزها چه زود مي‌گذرد و گذشتنش ما را ناراحت مي‌كند. فقط مي‌توانم بگويم خسته نباشيد و پاينده باشيد.

فرزانه قديري

*** سلام به همه مردم ايران

آزادي نسبي امروز جامعه مديون شعارها و تلاش‌هاي خاتمي است. خاتمي مظهر اخلاق سياسي و رعايت اصول اخلاقي در سياست است. او چهره‌ي جديدي از ايران و اسلام به دنيا معرفي كرد. اما حركت‌ها و منش‌هاي خود را نهادينه نموده است؟ آيا پس از او نيز اين حداقل‌ها وجود خواهد داشت؟ اين حق مردم نبود كه چهره‌ي مخالفان خواسته‌هاي قانوني خود را كه در وجود منتخب‌شان (خاتمي) تبلور يافته بود را بشناسند؟ چطور همه مديران دولت‌هاي قبل با تغيير چهره و شعار همسو با دولت خاتمي شدند؟ چرا موانع دولت خاتمي به مردم معرفي نشد؟ ااينها نمونه‌اي از سوالات بسيار من و ديگر جوانان ايراني است كه به خاتمي اعتماد كرده‌ايم. اما خاتمي را براي خود خاتمي دوست دارم نه رياست جمهوريش. خدمات او در بخش اقتصاد، فرهنگ، سياست خارجي و ... انكارناپذير است.

نوري - 31 ساله

*** اين پيام‌ها نشانه‌ي عمق جماعتي است كه اغلب آنها در ماليخوليا غرق هستند.

محمد اسماعيلي

*** خاتمي رادمردي كه در عرصه‌ي حكومت درخشيد، افسوس كه دوران او رو به اتمام است، اما مطمئنم كه حضور او در هر جا مايه‌ي خير، بركت و رحمت است. از صميم قلب دوستش دارم.

حميدرضا معصوم‌بيگي

*** با سلام

آنچه باعث ابتر ماندن اقدامات دولت و نااميد شدن مردم از كابينه‌ي شانزده ساله‌ي خاتمي و هاشمي بود چيزي جز پياده شدن افكار اين آقايان نبوده و نيست. انشاء الله در اين دنيا و آن دنيا بايد جواب كارهايشان را بدهند.

حسين

*** آقاي خاتمي شما فضاي باز سياسي و جو انتقاد از بزرگان را به جامعه‌ي ما هديه كرديد. اما بي‌برنامه‌گي‌ها ما را خسته كرد.

حميد

*** آن مرد آمد؛ آري، اما نه با داس كه با ياس! و عطر همان كلماتي را مي‌داد كه با خودش برايمان به ارمغان آورد. آن مرد آمد؛ آري، اما نه با اسب كه با اصل! اصلي از صداقت و صيانت، صداقت با مردم و صيانت از مردم دوم خرداد 76 مردي آمد از تبار آيينه‌ها، از كوي نور و از دل كوير! با سبد سبد حرف‌هايي از جنس بلور: "آزادي بيان، دموكراسي، خودباوري، صلح، گفت‌وگو، حقوق شهروندي و ..." خاتمي همان مردي بود كه آمد و به ما آموخت كه حاكميت اصلي نزد مردم است و در هر حكومتي كه اين پشتوانه ناياب باشد! محكوم به زوال است و بس! خاتمي آمد و با خود نگاه‌هاي فراموش شده‌ي جهانيان را به سوي ايران كشاند. خاتمي آمد و تمام مرزهاي بين مردم و مسوولين را از بين برد تا جايي كه حتي ديگر نقد و اهانت به شخص رييس جمهور پيگيرد قانوني ندارد! يادش بخير! چه روزهاي تلخ و شيريني را در كنار هم گذرانديم. و حال هشت سال در ناباوري محض گذشت. براي ما مثل برق براي شما مثل قرن! چه لحظه‌هايي كه با خنده‌هايت شاد گشتيم و با گريه‌هايت گريستيم. يادش بخير! غذاي مردم‌سالاري ديني كه پختي با چاشني پيشرفت، سبزي آزادي، نان استقلال و سفره‌اي گستردي به پهناي ايران و آراستي براي ملتي سربلند! گرچه عده‌اي شكرگذار آن بودند اما در اين ميان عده‌اي هم چه ناجوانمردانه نمك خورده و چه بيرحمانه نمكدان را شكستند!؟ 8 سال گذشت! چه بحران‌هايي را كه با سعه‌ي صدر پشت سر نگذاشتي. چه تيرهايي كه از روي بي‌انصافي قلبت را نشانه نرفتند و و دلت را نشكستند!! اين روزها صفحات پاياني كتاب دولت شما را با هم مي‌خوانيم و امروز نسبت به هشت سال پيش بسي چيزها آموخته‌ايم و آموخته‌هايمان را مقدس مي‌شماريم و از استاد اين درس‌هاي بديع نيز سپاسگذاريم. اكنون بهتر از گذشته مي‌توانيم ناديده‌ها را ببينيم و ناگفته‌ها را بازگوييم! امروز نسبت به هشت سال پيش آزادانه‌تر به نقد قدرت مي‌پردازيم بدون ذره‌اي ترس و ترديد! امروز نسبت به هشت سال پيش در بحث‌همايمان كمتر شاهد مشاجره و درگيري هستيم و در برخورد با مخالف خود بيشتر از شعار زنده باد مخالف من "بهره مي‌گيريم" ...! اكنون نسبت به هشت سال گذشته كمتر به خاطر آزادي بيان به توقيف مطبوعات مي‌پردازيم و ديگر مخالف يك عقيده يا يك فرد را مخالف با اصل نظام نمي‌دانيم! ... ما هشت سال قبل اين‌ها را از بزرگ‌مردي راستين آموختيم! امروز اگر با كمي دقت و بدون هرگونه تعصب به مرور تاريخ بپردازيم تفاوت دولت خاتمي با دولت‌هاي پيشين را به وضوح احساس خواهيم كرد! برايت قلم زدم مثل هشت سال پيش كه با همين دست و همين قلم به روي برگه‌هاي راي آمدنت را شادباش گفته و به استقبالت شتافتم! خاتمي عزيز! باورم نيست كه اين روزها، آخرين روزهاي دولت طلايي توست و تو مي‌روي تا كم كم تبديل به يك نام، اسطوره، بزرگمرد و ... در سطور به يادماندني تاريخ شوي و در رديف بزرگمرداني كه عاشقانه و دلسوزانه و صادقانه به ايران خدمت كردن! جاي‌گيري و متاسفانه نسل فردا همانقدر تو را بشناسند كه نسل امروز ديگر بزرگمردان تاريخ را مي‌شناسد گرچه بعد از رياست جمهوريت شايد كمتر بر صفحه‌ي تلويزيون چهره‌ي دلپذيرت را نظاره‌گر باشم و يا در صفحات روزنامه‌ها كلام نافذ و جذابت را بخوانم؛ اما مي‌بينمت در آيينه‌ي زمان به وسعت بي‌كران شعر خواجه‌ي شيراز و مي‌خوانمت در اوراق طلايي و بدون سانسور تاريخ كه: از صداي سخن عشق نديدم خوشتر/ يادگاري كه در اين گنبد دوار بماند.

هدي مسچي - يكي از همان 21659053 نفري كه به خاتمي آري گفت

*** خاتمي كسي بود كه خود را از درون اصلاح كرد و تا از درون اصلاحات نباشد، به برون بروز نمي‌كند. خاتمي صدها هزار جوان مثل خود پرورد و به زندگي آن‌ها جهت داد كه اين نشاندهنده‌ي اين است كه انديشه‌ي خاتمي جاودان است. دلتنگي من برايش زياد است – خدايش نگه دارد.

سيد محمود بحرالعلوم طباطبايي - كارشناس ارشد مهندسي شيمي نساجي

*** در اين مملكت هر شخصي سعي خود را مي‌كند كه خاطرات خوبي از خود به جاي بگذارد و مردم از او به خوبي ياد كنند. خاتمي آنچه در توانش بود انجام داد. دوستشان داريم و اميدواريم در پست‌هاي ديگر نيز براي كشور موثر باشند.

سارا قربانزاده – 27 ساله

*** كارهايي را كه مي‌گفت درست انجام نداد، و شايد نگذاشتند.

ميو فروش

*** كاري نكرد، پروژه‌ي گراني را تكميل كرد، به فكر مردم نبودند، به فكر خودشان بودند، كو پول نفت؟ آيا به ملت مي‌رسد يا نه؟ فقط بدبختي و پول آب و برق و تلفن نصيب ما شده.

احمد

*** 8 سال خدمت كرد و همه از ايشان راضي بوند، انشاء الله در كارهاي ديگرشان موفق باشند.

سعيدي - 52 ساله

*** تا حدودي از ايشان راضي هستم و تشكر مي‌كنم كه 8 سال به هر شكلي بود مملكت را اداره كردند.

فتح الله فيغمي - راننده آژانس

*** ما عملكردي از ايشان نديديم و شرايط طوري بود كه نتوانستند كار زيادي انجام دهند. مردم خيلي راضي نبودند. ولي با اين وجود؛ خاتمي دوستت داريم.

كارمند - 27 ساله

*** خاتمي يك رييس جمهور با شخصيت، خودماني و خاكي بود و همه‌ي مردم دوستش داشتند.

50 ساله

*** من يك كارگر اهل گنبد كاووس هستم. آقاي خاتمي زحمت زيادي براي ما كشيدند.

رفتگر

*** عملكرد خاتمي خيلي عاقلانه و مصلحت انديشانه بود و بايد از ايشان براي تغيير در فضا و گفتمان سياسي كشور تشكر كرد.

45 ساله

*** عملكرد خاتمي متوسط بود. خيلي دوستش دارم.

كارشناس روانش شناسي - 26 ساله

*** آقاي خاتمي خيلي كارها مي‌توانست انجام دهد و تا آخرين لحظه هم تلاش كرد كه كارهايي انجام دهد. رييس‌جمهوري شايسته بود. اوايل كار آزادي‌هاي به وجود آرود اما انتظارات مردم عملي نشد. واقعا سعي و تلاش خود را به كار برد. اميدوارم در آينده بتواند به آن چه براي مردم مي‌خواست دست يابد.

دانشجو – 23 ساله

*** قدرت اجرايي آقاي خاتمي در حد متوسط بود. ان‌شاءالله در آينده بتواند موفق باشد.

كارشناس الهيات

*** ما معلمان هوادار خاتمي بوديم ولي جرياناتي پيش آمد كه ما را به سمت ديگري برد.

معلم بازنشسته

*** از ايشان راضي هستيم و اميدواريم كه در آينده هم رييس‌جمهور شوند زيرا رييس‌جمهور خوبي بود.

70 ساله – خانه دار

*** عملكرد خاتمي مناسب و موفق بود ولي سوال من اينست كه براي جوانان چه كار كرد؟ آيا براي جواناني كه فارغ التحصيل شده‌اند فكري كرد؟

فارغ التحصيل حسابداري – بيكار

*** خاتمي كاري نكرد. تمام حرف‌هاي او وعده بود.

امير حسين‌نژاد - 21 ساله

*** از زحمات آقاي خاتمي تشكر مي‌كنم. اميدوارم در آينده نيز بتوانند به ما كمك كنند. قول‌هاي زيادي دادند ولي خيلي از آن‌ها عملي نشد كه البته برايشان زمينه‌سازي مناسبي انجام داد.

ستوان دوم – جواد محمد آبادي

*** از ايشان به خاطر سياست خارجي‌شان تشكر مي‌كنم.

45 ساله

****************************************

خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، مقارن با پايان دوران پر افتخار رياست جمهوري آموزگار بزرگ ادب و شكيبايي حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي اقدام به راه‌اندازي صفحه‌ي ويژه‌ي بدرقه‌ي خاتمي نموده است. اين صفحه تحت عنوان " بدرقه خاتمي" در ذيل عناوين كل اخبار ايسنا قبل از سرويس اقتصادي قرار دارد.

http://www.isna.ir/Main/ServiceView.aspx?SrvID=Khatami

همچنين مخاطبان محترم مي‌توانند ديدگاه‌هاي خود درباره‌ي شخصيت، گفتمان و دوران رييس‌جمهور محبوب را در قالب تحليل، مطلب، خبر و ابراز عواطف در اختيار اين خبرگزاري قرار دهند تا به نحو مناسب منعكس شود.

نشاني تماس الكترونيك براي اين منظور: mardom@isna.ir

تلفن: 6957199 6

نمابر: 6483629 6

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha