• جمعه / ۳۱ تیر ۱۳۸۴ / ۱۱:۴۷
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 8404-12823
  • خبرنگار : 90062

به منظور شركت در رالي استراليا خودروي خورشيدي تك سرنشين در دانشكده فني دانشگاه تهران طراحي و ساخته شد

به منظور شركت در رالي استراليا
خودروي خورشيدي تك سرنشين در دانشكده فني دانشگاه تهران طراحي و ساخته شد

خودروي خورشيدي مسابقات رالي به همت گروهي از دانشجويان و استادان گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران طراحي و ساخته شد.

دكتر ابري نيا، عضو هيات علمي گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران و سرپرست اين پروژه در گفت‌وگو با خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره ويژگي‌هاي اين خودرو گفت: اين خودروي خورشيدي كه «غزال ايراني» نامگذاري شده، اولين خودرو از اين نوع در ايران و خاورميانه است كه با استفاده از دانش روز و به كمك قوي‌ترين نرم‌افزارهاي مهندسي طراحي شده است. اين نوع از خودروهاي خورشيدي كه در ابعاد واقعي طراحي و ساخته مي‌شوند، بيشتر جنبه تحقيقاتي داشته و براي شركت در مسابقات مختلف رالي ساخته مي شوند.

وي با بيان اين‌كه طراحي و ساخت اين خودرو از نظر علمي و عملي مشابه يك خودرو واقعي و در مواردي پيچيده‌تر از آن است، خاطرنشان كرد: پروژه طراحي و ساخت خودروي غزال ايراني از آذرماه 1383 در گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني آغاز شده و در حال حاضر مراحل آخر طراحي خود را پشت سرمي‌گذارد و ساخت اين خودرو نيز از يك ماه پيش آغاز شده است.

ابري‌نيا در ادامه از تلاش گروه تحقيقاتي مجري اين طرح براي آماده كردن غزال ايراني براي شركت در مسابقات بين‌المللي خودروهاي خورشيدي استراليا خبر داد و افزود: مسابقات بين المللي خودروهاي خورشيدي استراليا كه از معتبرترين مسابقات اين خودروهاست يك رالي سه هزار و 21 كيلومتري از «داروين» درشمال استراليا تا «آدلايد» درجنوب استراليا است.

عضو هيات علمي دانشكده فني دانشگاه تهران در گفت‌و‌گو با ايسنا خاطر نشان كرد: تيم‌هاي مختلف از دانشگاه‌هاي تراز اول دنيا دست به ساخت چنين خودرويي زده‌اند به طوري‌كه در آمريكا بيش از 20 تيم و در كشورهاي ديگري چون كانادا، استراليا، هلند، ژاپن و حتي تركيه با ساخت چنين خودروهايي خود را در عرصه‌هاي بين المللي محك زده‌اند در حالي‌كه تاكنون هيچ خودرويي از اين نوع در ايران و حتي خاورميانه ساخته نشده است.

وي درباره مشخصات فني اين خودرو گفت: خودروي غزال ايراني يك خودروي تك سرنشين به طول پنج متر، عرض 8/1 متر و ارتفاع 2/1 متر از سطح زمين است و براي حركت با سرعت بيش از 100 كيلومتر در ساعت طراحي شده است.

اين خودرو داراي يك چرخ در عقب و دو چرخ در جلوست كه چرخ عقب چرخ محرك خواهد بود.

دكتر ابري‌نيا در پايان درباره نحوه عملكرد خودروي خورشيدي غزال ايراني به ايسنا گفت: روي سطح بالايي خودرو با سلول‌هاي خورشيدي راندمان بالا به مساحت 5/8 متر مربع پوشانده شده كه انرژي خورشيدي از طريق اين سلول‌ها جذب شده و در باتري‌هاي قابل شارژ (از نوع ليتيم - پليمر) داخل خودرو ذخيره مي‌شوند.

اين انرژي، موتور الكتريكي تعبيه شده داخل رينگ چرخ عقب خودرو را به حركت درمي‌آورد. جنس بدنه و شاسي اين خودرو نيز به نحوي انتخاب شده كه ضمن برخورداري از مقاومت بالا، داراي وزن كمي هستند به طوري‌كه وزن نهايي خودرو كمتر از 250 كيلوگرم خواهد بود.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha