• یکشنبه / ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ / ۱۰:۲۱
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8506-10446

«غزال ايراني» در رالي خودروهاي خورشيدي تيم خودرو خورشيدي دانشكده فني دانشگاه تهران به تايوان اعزام شد

«غزال ايراني» در رالي خودروهاي خورشيدي
تيم خودرو خورشيدي دانشكده فني دانشگاه تهران به تايوان اعزام شد

تيم خودرو خورشيدي «غزال ايراني» دانشكده فني دانشگاه تهران به منظور شركت در رالي خودروهاي خورشيدي 2006 تايوان به اين كشور اعزام شد.

محمد همتي، مسئول اجرايي تيم خودرو خورشيدي دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار «علمي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) اظهار داشت: رالي خودروهاي خورشيدي تايوان از 15 سپتامبر( جمعه همين هفته) تا 21 سپتامبر در تايوان برگزار مي‌شود كه در اين راستا چهار نفر از اعضاي تيم جهت آماده كردن خودرو براي مسابقات به تايوان اعزام شده‌اند. اين گروه هم اكنون در شهر Kauhsiung تايوان اقامت دارند.

وي خاطرنشان كرد: گروه دوم تيم نيز سه شنبه عازم تايوان خواهند شد.

همتي تصريح كرد: در اين مسابقات تيم‌هاي شركت‌كننده بايد مسافتي حدود 304 مايل را در مدت سه روز طي ‌كنند و تفاوت آن با مسابقات دو سالانه خودروهاي خورشيدي استراليا در زمان و مسافت مسابقه است كه در مسافت استراليا تيم‌ها بايد مسافتي نزديك به سه هزار مايل را در مدت زمان يك هفته طي كنند.

وي خاطرنشان كرد: «غزال ايراني» اولين خودرو خورشيدي ايران و خاورميانه است كه توسط تعدادي از دانشجويان و استادان گروه مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تهران طراحي و ساخته شده است.

طراحي و ساخت اين خودرو با استفاده از دانش روز و قوي‌ترين نرم افزارهاي مهندسي جهان انجام شده كه از نظر علمي و عملي مشابه يك خودرو واقعي و در مواردي پيچيده تر از آن مي باشد.

مسوول اجرايي تيم خودروي خورشيدي دانشگاه تهران خاطرنشان كرد: غزال ايراني، خودرويي تك سرنشين به طول پنج متر، عرض 8/1 متر و ارتفاع يك متر از سطح زمين است و براي حركت با سرعت بيش از 100 كيلومتر در ساعت طراحي شده است.

خودرو داراي يك چرخ در عقب و دو چرخ در جلو مي باشد كه چرخ عقب چرخ محرك خواهد بود. روي سطح بالايي خودرو تماما با سلول‌هاي خورشيدي راندمان بالا به مساحت 5/8 متر مربع پوشيده است و انرژي خورشيد از طريق اين سلول‌ها جذب شده و در باتري‌هاي قابل شارژ (از نوع ليتيم - پليمر) داخل ماشين ذخيره مي شود.

وي در گفت‌و‌گو با ايسنا افزود: اين انرژي موتور الكتريكي تعبيه شده داخل رينگ چرخ عقب خودرو را به حركت در مي آورد. جنس بدنه و شاسي اين خودرو به نحوي انتخاب شده است كه ضمن برخورداري از مقاومت بالا، داراي وزن كمي هستند. به طوري كه وزن نهائي خودرو كمتر از 250 كيلوگرم خواهد بود.

گفتني است، با توجه به ويژگي‌هاي برتر خودرو غزال ايراني دانشگاه MIT (موسسه فن‌آوري ماساچوست) رسما از اين تيم دعوت كرده بود به عنوان تنها تيم آسيايي در تيم‌وركي بين‌المللي كه تابستان امسال با حضور برترين گروه‌هاي‌هاي سازنده خودروهاي خورشيدي جهان در اين دانشگاه تشكيل شده شركت كنند كه مسئولان سفارت آمريكا در تركيه از ارائه رواديد خودداري كردند؛ به اين ترتيب تيم خودرو خورشيدي «غزال ايراني» از حضور در جمع 21 تيم برتر دانشگاه‌هاي جهان كه با هدف ايده‌پردازي براي طراحي خودروهايي با سوخت جايگزين در اين دانشگاه گردآمده‌اند، بازماند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha