• چهارشنبه / ۲۹ تیر ۱۳۸۴ / ۱۳:۳۲
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 8404-10293
  • خبرنگار : 90047

موشك دوربرد فينيكس و دلايل محبوبيت آن

هواپيماي تامكت به دليل دارا بودن ويژگي‌هاي منحصر به فرد به عنوان يكي از موفق‌ترين جنگنده‌هاي طول تاريخ هوانوردي به شمار مي‌آيد و هنوز نيز بيش از سي سال خدمت در نيروي دريايي آمريكا، همانند هواپيماي تازه طراحي و توليد شده مي‌ماند. به گزارش خبرنگار سرويس «نگاهي به وبلاگ‌ها»ي ايسنا بلاگر http://air.blogfa.com/ مي‌نويسد: نمونه‌ي ابتدايي موشك فينيكس بر روي يك هواپيماي تامكت اين جنگنده نسبت به هم‌قطاران خود دو ويژگي بسيار برجسته داشت، يكي دارا بودن سيستم بال‌هاي متغير و ديگري سيستم موشكي فينيكس، كه مورد آخري ويژگي بسيار جديد و تكنولوژي نويني در عرصه نبردهاي هوايي به شمار مي‌آمد و قيمت اين پرنده به دليل داشتن چنين سيستم گران قيمتي بسيار بالاست. به جرات مي‌توان اظهار كرد كه محبوبيت هواپيماي تامكت بيشتر به دليل توانايي حمل موشك‌هاي فينيكس بوده و اف - 14 بدون آن هيچ كاره است. اين موشك‌هاي هوا به هوا، با بردي معادل 150كيلومتر جزو دوربردترين موشك‌هاي هوا به هوا به شمار آمده و با كد AIM-54 لقب فينيكس به معناي ققنوس شناخته مي‌شود. هواپيماي تامكت در حال شليك موشك فينيكس سيستم هدايتي اين موشك از نوع فعال است، يعني پس از قفل روي هدف و شليك موشك، ديگر نيازي به قفل ماندن رادار هواپيما روي هدف نيست و موشك مي‌تواند مستقل از رادار هواپيما به عمليات ادامه دهد. در اين سيستم راداري، پس از شليك موشك، هدايت موشك و محاسبه زاويه مناسب براي برخورد به هدف، به عهده كامپيوتر دروني موشك سپرده شده و هواپيما مي‌تواند به تعقيب اهداف ديگر برود. دليل ايجاد اين ويژگي نيز مشخص است، به دليل برد بسيار آن، اگر هدف در حداكثر برد موشك باشد نسبتاً زمان زيادي طول مي‌كشد كه موشك به 150كيلومتري رسيده و به هدف اصابت نمايد، در نتيجه بديهي است كه قفل ماندن رادار هواپيما تا برخورد موشك به هدف آن را از انجام عمليات ديگر محروم ساخته و چه بسا به خاطر حفظ قفل روي هدف، هواپيماي پرتابگر خود طعمه هواپيماي ديگري شود. خدمه ناو در حال حمل موشك فينيكس به سمت هواپيما رادار فعال اين موشك اين امكان را به هواپيما مي‌دهد كه در هنگام برخورد به هدف، اف - 14 پرتاب كننده حتي در آشيانه و خلبان‌هاي آن، از آن خارج شده باشند. حداكثر سرعت عملياتي اين موشك پنج ماخ بوده و در بسياري از موارد، اين موشك پس از پيدا كردن هدف در نزديكي آن منفجر شده و توان فوق‌العاده كلاهك جنگي آن هواپيماي هدف را منهدم نمايد. طول اين موشك حدود 4متر بوده و قطر آن نيز به 30‌سانتي‌متر رسيده و وزن آن نيز حدود 450كيلوگرم و وزن كلاهك جنگي آن در حدود 67 كيلوگرم است. اين موشك از موتور توربوراكت با سوخت جامد استفاده مي‌كند كه به اين موشك حداكثر سرعت را مي‌بخشد. در هنگام شليك، اين موشك مستقيماً به دنبال هدف نمي‌رود، بلكه مسير احتمالي گذر آن را محاسبه كرده و به سمت آن جا مي‌رود. موشك فينيكس از نوع سي با مشخصات روي بدنه در تست‌هايي كه بر روي اين موشك در مراحل اوليه آزمايش صورت گرفت، شش هدف مصنوعي كه در روي رادار هواپيما به شكل هواپيماهاي واقعي نمايش داده مي‌شوند، از زمين پرتاب گرديد كه هر شش هدف توسط رادار قدرتمند تامكت شناسايي گرديده و شش موشك فينيكس با فاصله‌ي بسيار اندك، يكي پس از ديگر پرتاب گشتند. از شش موشك پرتاب شده، پنج فروند آنان به صورت مستقيم يا دايركت هيت به اهداف برخورد كرده و آنان را به طور كامل منهدم نمودند، اما يكي از اين موشك‌ها به دليل كوچك بودن نسبي هدف مصنوعي و نيز اشكالي در رادار اين موشك، از مسير خود منحرف شد كه اعلام گرديد در صورت واقعي بودن هدف، امكان چنين اشتباهي وجود ندارد. ميزان موفقيت اين آزمايش، هشتاد درصد اعلام گرديد كه براي آزمايش يك موشك تازه طراحي شده و البته با هدف‌هاي مصنوعي، ميزان موفقيتي بسيار عالي بود. موشك فينيكس در زير موشك سايدوايندر نصب شده روي تامكت در مورد اين موشك، از بين بردن آن با انجام مانورهاي شديد كه در نتيجه موشك به دنبال هواپيما رفته و در اثر شتاب جي از بين مي رود، امكان ندارد. چرا كه ديگر اين حقه قديمي شده و اين موشك توانايي تحمل شتاب جي، حداكثر دو برابر شتاب جي قابل تحمل توسط هواپيماهاي جنگنده امروزي را دارد. در هواپيماي تامكت حداكثر شش موشك فينيكس مي‌تواند حمل شود كه شامل دو عدد زير بال‌ها و چهار عدد در پايلون‌هايي زير بدنه مي‌شود. اين موشك ساخت كمپاني هيوز بوده و در طي جنگ تحميلي عليه ايران نيز نيروي هوايي كشورمان با استفاده از هواپيماي تامكت مجهز به اين نوع موشك‌هاي قدرتمند هواپيماهاي عراقي بسياري را از فواصل بسيار دور و باور نكردني، سرنگون ساخته و بار ديگر نيز برتري خود را به نمايش گذاشت. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha