• دوشنبه / ۱۳ تیر ۱۳۸۴ / ۱۶:۰۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 8404-05495

مدير ارشد ماموريت فضايي «ديپ‌ايمپكت»: - ماموريت صبح امروز يك پيروزي بزرگ بود - شدت برخورد فراتر از انتظارمان بود

مدير ارشد ماموريت فضايي «ديپ‌ايمپكت»:
- ماموريت صبح امروز يك پيروزي بزرگ بود
- شدت برخورد فراتر از انتظارمان بود

با گذشت ساعاتي از اصابت موفقيت‌آميز برخوردگر فضاپيماي«ديپ‌ايمپكت» با دنبالگر «تمپل1» مدير ارشد اين پروژه تاريخي با اشاره به موفقيت آميز بودن اين ماموريت گفت: تلاش‌ها و چالشهاي سخت پيش روي دست‌اندكاران اين پروژه تاريخي با موفقيت بزرگي همراه بود.

به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران ( ايسنا) به نقل از ناسا، « اندي دنتزلر»، مدير ارشد ماموريت فضايي «ديپ ايمپكت» (برخورد عميق) ناسا اعلام كرد كه شدت برخورد ياد شده فراتر از پيش‌بيني‌هاي اوليه بوده است.

وي با بيان اينكه اين برخورد دقيقا در نقطه مورد نظر روي داده است آن را يك «پيروزي بزرگ» عنوان كرد.

در حال حاضر تصاوير ارسالي از فضاپيماي Deep Impact (برخورد عميق) نشان مي‌دهد كه برخوردگر اين فضاپيما ساعتي پيش با موفقيت به دنبالگر Tempel 1 برخورد كرد.

در تصوير ارسالي از فضا به خوبي مي‌توان هسته مركزي ستاره دنباله‌دار را مشاهده كرد.

در اين ماموريت دانشمندان مي خواهند بدانند كه آيا با اين برخورد شكاف حاصل در دنباله دار به اندازه‌اي هست كه به فوران ديگري در هسته منجر شود يا خير و در كل شرايط فوران را ايجاد مي كند يا نه.

تصاويري كه برخوردگر و فضاپيماي مادر مي گيرند به زمين ارسال مي شود اما نكته جالب توجه اين جاست كه تلسكوپ هاي زميني هم بي كار نبوده‌اند.

به گزارش ايسنا، آنها هم اين دنباله دار را در موقع رسيدن كاوشگر و مانور آن در كنار هسته رصد كرده‌اند. اين رصدها از طول موج هاي راديويي تا مرئي انجام شده و نكته جالب توجه اين است كه منجمان آماتور هم مي‌توانستند با تلسكوپي متوسط در منطقه اي كه براي رصد مناسب بود اين تغييرات نور را رصد كنند.

فضاپيماي «برخورد عميق» كه ماموريت آن در نوامبر 1999 تصويب شد براي كشف ناشناخته‌هاي دنباله‌دارها در 12 ژانويه 2005 ( 23 دي ماه سال گذشته) به سوي اين دنباله دار پرتاب شد.

«برخورد عميق» يكي از ماموريت هاي اكتشافي ناساست كه به سطح زيرين يك دنباله دار دسترسي پيدا مي كند (البته نه به طور مستقيم) و از آنجا داده‌ها و اطلاعات ارزشمندي را جمع آوري كرده و حقايق پنهان شده در زير سطح دنباله دار را آشكار مي كند.

حدود ساعت 10 و 30 دقيقه صبح امروز ( 13 تير ماه) به وقت ايران (ساعت 5 و 52 دقيقه به وقت جهاني) برخوردگر 370 كيلوگرمي فضاپيما كه صبح ديروز به سمت هسته دنباله دار «تمپل1 » رها شده بود با موفقيت با آن برخورد كرد.

مسئولان طرح پيش از اين ابعاد دهانه برخوردي را 25 متر عمق و 100متر قطر پيش بيني كرده‌اند. اما اين فقط يك تخمين است. همچنين طبق پيش بيني هاي انجام گرفته انرژي حاصل از برخورد، معادل انفجار پنج تن TNT است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha