• یکشنبه / ۲۲ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۳:۰۴
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8403-09500

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا در گفت‌وگو با ايسنا هشدار داد: غلظت هيدروكربنهاي سرطانزا در برخي نقاط تهران از حد مجاز فراتر رفت

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا در گفت‌وگو با ايسنا هشدار داد:
غلظت هيدروكربنهاي سرطانزا در برخي نقاط تهران از حد مجاز فراتر رفت

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا هشدار داد: غلظت هيدروكربنهاي خاص كه سبب ايجاد بيماري‌هاي شديد شده و حتي سرطانزايي برخي از آنها اثبات شده است، مانند بنزن، تولوئن، زايلن، اتيل بنزن و ... در بعضي از نقاط تهران از حد استاندارد بهداشتي فراتر است.

دكتر رشيدي در گفت‌وگو با خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: معمولا در شهرهاي بزرگ پنج آلاينده اصلي CO، NO2، SO2، O3 و ذرات معلق سنجيده مي‌شود، اما در تحقيق جديدي كه توسط شركت كنترل كيفيت هوا انجام شده است، غلظت هيدروكربنها در سه نقطه «فاطمي»، «اقدسيه» و «بازار» سنجيده شده است.

وي با اشاره به نتايج اين تحقيقات تصريح كرد: غلظت آلاينده «بنزن»، «زايلن» و «تولوئن» در حوالي منطقه «بازار» تهران از حد استاندارد بهداشتي فراتر بوده كه علت اين امر تردد بيش از حد موتورسيكلتهاي فرسوده و دودزا در اين محدوده است.

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا به ايسنا گفت: همچنين غلظت آلاينده «بنزن» در ايستگاه «فاطمي» از حد استاندارد فراتر بوده و در ايستگاه «اقدسيه» اين آلاينده‌ها پايين‌تر از حد استاندارد است.

وي با اشاره به اينكه احتراق ناقص سوخت، تبخير بنزين از جايگاه‌هاي عرضه سوخت و برخي حلالهاي شيميايي از عوامل مهم در انتشار اين هيدروكربنها است، تصريح كرد: عليرغم موفقيت‌آميز بودن برنامه‌هاي استانداردسازي خودروهاي سبك اعمال استانداردهاي سخت‌گيرانه براي موتورسيكلتها و جلوگيري از تردد موتورسيكلتهاي دودزا در شهر تهران ضروري است.

مديرعامل شركت كنترل كيفيت هوا با اشاره به اينكه سالانه حدود 2 ميليون و 289 هزار و 762 تن انواع آلاينده‌ها تنها از منابع متحرك به هواي تهران وارد مي‌شود، افزود: از اين رقم حدود يك ميليون و 976 هزار تن آلاينده منوكسيدكربن، حدود 21 هزار تن آلاينده ذرات معلق، بيش از 105 هزار تن اكسيدهاي ازت و 180 هزار تن هيدروكربن است.

وي با اشاره به اين كه حد مجاز آلاينده‌هاي هواي تهران 100 PSI است، گفت: مطالعات آلودگي هوا نشان مي‌دهد بدن انسان مي‌تواند در زير اين ميزان آلودگي با آلاينده‌ها مقابله كرده و در بيش از اين رقم قابليت خود را از دست مي‌دهد.

700 مدل موتورسيكلت آلاينده با اجباري شدن استاندارد زيست‌محيطي از چرخه توليد حذف شدند

دكتر سعيد متصدي، مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا، با اشاره به اين كه 700 مدل موتورسيكلت آلاينده با اجباري شدن استاندارد زيست‌محيطي از چرخه توليد حذف شدند، افزود: از 140 سازنده موتورسيكلت در كشور مدارك 536 مدل از 18 استان دريافت و مورد بررسي قرار گرفت كه بر اين اساس بيش از 200 تست بر روي موتورسيكلت‌ها بر اساس استاندارد زيست‌محيطي ECE40_01 انجام شد.

وي تصريح كرد: با آغاز تست‌هاي آلايندگي 40 درصد توليدكنندگان از انجام تست انصراف دادند 51 درصد مورد تست قرار گرفتند، 8 درصد در مركز تست آماده آزمايشات هستند و تست يك درصد نيز در حال انجام است.

مديركل دفتر بررسي آلودگي هواي سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اين كه در پايان سال 82، 900 مدل موتورسيكلت در كشور توليد مي‌شد، گفت: با انجام تستها 400 مدل انصراف دادند و 200 مدل هم اكنون توليد مي‌شوند كه بدين ترتيب با استقرار استاندارد، 700 مدل موتورسيكلت آلاينده از چرخه توليد حذف شدند.

گفتني است بر اساس آخرين آمار موجود، 86 درصد از جرم انواع آلاينده‌ها كه روزانه وارد هواي تهران مي‌شود، از منابع متحرك و 14 درصد از منابع ساكن است كه سهم موتورسيكلت‌ها از كل منابع متحرك 20 درصد و از كل آلودگي هواي تهران 17 درصد است.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha