• یکشنبه / ۱ خرداد ۱۳۸۴ / ۱۲:۳۲
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8403-00198
  • خبرنگار : 71154

*همايش نفت و گردشگري* دكتر نهاونديان: سفر در جهاني شدن فرهنگ اثرگذار است در سال‌هاي گذشته تعريف ارزشي گردشگري در فرهنگ عمومي با موانع مواجه بود

*همايش نفت و گردشگري*
دكتر نهاونديان:
سفر در جهاني شدن فرهنگ اثرگذار است
در سال‌هاي گذشته تعريف ارزشي گردشگري در فرهنگ عمومي با موانع مواجه بود
دكتر نهاونديان اظهار كرد: هر چه اعضاي يك ملت بيشتر در حركت و سفر باشند اثرگذاري آن بر جهاني شدن نيز بيشتر است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر نهاونديان، استاد اقتصاد در اولين همايش نفت و گردشگري به مقوله‌ي جهاني شدن و گردشگري پرداخت و گفت: بازارهاي مالي متصل و فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان شاخصه‌هاي جهاني شدن مهد مساحت را رقم زده و به دنبال آن سفر به دليل تحول در صنعت حمل و نقل ‌انسان‌ها را به يكديگر نزديك كرده است. وي با بيان اين كه جهاني شدن متفاوت از بين‌المللي شدن است، تصريح كرد: بين‌المللي شدن و به خصوص رشد تجارت در قرن نوزدهم پديد آمد. اين دكتراي اقتصاد ادامه داد: افزايش امكان سفر يكي از نيازهايي است كه به جهاني شدن ارائه مي‌كند. وي با بيان اين كه در سفر تبادل فرهنگي صورت مي‌گيرد به طرح اين سوال پرداخت كه در تبادل فرهنگي حاصل از جهاني شدن چگونه گسترش يا نحوه يك فرهنگ واحد حاصل مي‌شود؟ نهاونديان به نگراني‌هاي جهانيان در خصوص پيامدهاي جهاني شدن اشاره كرد و گفت: به دنبال سفر و تبادل‌هاي فرهنگي در اين ميان برخي نگران هستند اين جمعيت از نظر فرهنگي ملك دونالدي شود. وي توضيح داد: جهاني شدن فرهنگي فرصتي براي جهاني شدن فرهنگ‌ها است. اين استاد اقتصاد، با اشاره به اين مساله كه دنيا داراي فرهنگ واحد است با دگرگوني فرهنگ گفت: براساس پيشنهاد مطرح شده در كنوانسيون تمدن فرهنگي سازمان يونسكو، در جريان جهاني شدن يك فرهنگ جانشين فرهنگ‌هاي ديگر شد. وي افزود: به دنبال اين پيشنهاد در كنوانسيون تمدن فرهنگي بسياري از كشورها از آن حمايت كردند در حالي كه پس از مطرح شدن تنوع فرهنگي به عنوان نسخه‌اي بديل در جهاني شدن ، نگراني در بسياري از دلسوزان هويت ايجاد شد. نهاونديان با بيان اين كه ايران در كجاي اين ماجرا قرار دارد؟ اظهار كرد: آيا مي‌شود نسبت به اين مساله بي‌تفاوت بود و آنچه پيرامون ما مي گذرد را ناديده گرفت. وي بيان كرد: در مورد فرايند واقعي جهاني شدن فرهنگي، تعريف، ‌اثرگذاري و ارايه نقشي فعال از آن ‌يكي از موثرترين ابزارها براي حضور در جهاني شدن با هدف اثر پذيري و حفظ هويت، جهاني كردن فرهنگ بومي ايران به وسيله‌ي گردشگري است. اين كارشناس اقتصادي تصريح كرد: ايران به لحاظ سرمايه‌ كشوري غني است و اگر ابزارها، اهداف و استراتژي اين صنعت مشخص باشد در صورت تشكيل شركت‌ سهامي فرهنگ جهاني ، ايران مي‌تواند سهم بالايي از اين فرهنگ جهاني را دارا باشد. وي تاكيد كرد: ايران با وجود ميراث غني فرهنگي و طبيعي در به رسميت شناساندن و اثر گذاشتن به فرهنگ جهاني نقش موثري دارد. اين اقتصاد دان ‌گردشگري را جاده‌اي دو سويه دانست و افزود: در هنگام ورود توريست در ايران، گردشگري مي‌تواند با وجود فضاي فرهنگي مناسب در تبادل فرهنگي با جهان از طريق اين افراد اثر گذار باشد. وي گفت: در صورت وجود استراتژي غيرتمند فرهنگي و‌آشنايي با هويت ايراني، معمولا گردشگران در هنگام حضور در ايران تصويري متفاوت از آنچه بوده را دريافت مي‌كنند. نهاونديان با بيان اين كه فرهنگ عمومي جامعه در سال‌هاي گذشته نسبت به مساله‌ي گردشگري مشكل داشته است، اظهار كرد: در سال‌هاي گذشته تعريف ارزشي گردشگري در فرهنگ عمومي با موانع و عواملي رو به رو بود كه با پرداخت صدا و سيما و تاسيس شوراي اقتصادي مشخص شد كه در حركت و روند توسعه‌ي اقتصادي با عوايد فرهنگي رو به رو هستيم. وي با تاكيد بر رابطه‌ي اقتصاد و فرهنگ گفت: تصميم اقتصادي اهداف اقتصادي را موجب نمي‌شود و تا زماني كه برخوردهاي فرهنگي با اشتغال ، سرمايه‌گذراي و صادرات و گردشگري اصلاح نشود نمي‌توان به توسعه اقتصادي دست يافت. اين كارشناس اقتصادي با ابراز اين كه در گذشته مقوله‌ي صادرات در صدا و سيما پديده‌اي منفي بود اظهار كرد‌: با تعيين 6 اولويت اصلي در دستور كار برنامه‌هاي صدا و سيما درباره‌ي گردشگري و صادرات اين نگرش تغيير كرد. وي با اشاره به اين كه توريست خارجي زماني حامل تحميل فرهنگ غربي تلقي مي‌شد تصريح كرد: در حال حاضر براساس گزارش‌هاي منتشر شده از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فرهنگ عمومي جامعه نسبت به گردشگران خارجي تغيير كرده است. نهاونديان در پايان تاكيد كرد: تماس فرهنگي با جهانيان به همراه شناخت محيط پيرامون و اشراف بر ابزار تبادل فرهنگي به همراه برنامه‌ريزي ، ميزان اثرگذاري فرهنگ ايران را به ميزان اثر پذيري بيشتر مي‌كند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha