• یکشنبه / ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۴ / ۱۲:۰۷
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 8402-10319

افتتاح بزرگترين مركز تست آلايندگي خودرو ابتكار:استاندارد آلودگي صوتي اجباري مي‌شود جهانگيري:سرنوشت پيكان براي خودروهاي فاقد استاندارد زيست‌محيطي تكرار مي‌شود

افتتاح بزرگترين مركز تست آلايندگي خودرو 
ابتكار:استاندارد آلودگي صوتي اجباري مي‌شود
جهانگيري:سرنوشت پيكان براي خودروهاي فاقد استاندارد زيست‌محيطي تكرار مي‌شود

بزرگترين مركز تست آلاينده‌هاي خودرو در خاورميانه طي مراسمي با حضور وزير صنايع و معادن و رييس سازمان حفاظت محيط زيست در تهران راه‌اندازي شد.

به گزارش خبرنگار «محيط زيست» خبرگزاري دانشجويان ايران ساخت اين مركز با اعتبار ارزي و ريالي شش ميليارد تومان و به مدت 4 سال به طول انجاميده است.

اين مركز قابليت تست آلايندگي كليه خودروهاي بنزيني و ديزلي و موتورسيكلت مطابق با استانداردهاي روز دنيا را داشته و تنها مركز تست خودرو ديزل و موتور آن در كشور است كه در آينده با اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي مي‌تواند تست‌هاي مصرف سوخت خودروها را نيز انجام دهد.

استاندارد آلايندگي خودروها تا پايان دهه 80 به حد اروپا مي‌رسد

استاندارد آلودگي صوتي خودروها از سال آينده اجباري است

به گزارش ايسنا دكتر معصومه ابتكار معاون رييس‌جمهوري و رييس سازمان حفاظت محيط زيست در مراسم گشايش بزرگترين مركز تست آلايندگي خودروها در كشور با اشاره به اينكه رعايت استاندارد آلايندگي يورو 2 از ابتداي سال جاري در كشور اجباري است گفت: بر اساس برنامه زمان بندي شده استاندارد آلايندگي خودروها در سال 86 به يورو3 و تا پايان دهه 80 به يورو 4 ارتقا مي‌يابد.

وي افزود: ميزان آلايندگي خودروها از 40 گرم بر كيلومتر در سال 79 به زير 3 گرم در كيلومتر در حال حاضر رسيده است .

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه در اين مدت شماره گذاري خودروهايي كه از استانداردهاي لازم برخوردار نبوده‌اند متوقف شده و يا خطوط توليد آنها تغيير كرده است گفت: در حال حاضر اروپا در حال سخت‌گيري استانداردهاي خود در زمينه‌هاي مختلف است.

معاون رئيس جمهوري با اشاره به اجباري بودن استاندارد يورو1 براي خودروهاي ديزلي در سال جاري اظهار اميدواري كرد: اين استاندارد به يورو2 ارتقا يابد.

وي افزود: همچنين بايد استاندارد موتورسيكلت ها نيز از ECE40-01 در حال حاضر به يورو1 ارتقا يابد كه با توجه به تيراژ بالاي توليد موتورسيكلت در كشور اميدواريم هر 3 يا 4 سال اين استاندارد نيز ارتقا پيدا كند.

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست به تدوين و تصويب استانداردهاي آلايندگي صوتي خودروها در شوراي عالي حفاظت محيط زيست اشاره كرد و گفت:‌بر اين اساس استاندارد صداي عبوري، اگزوز، و بوق خودروهاي توليد داخل از ابتداي سال 85 اجباري است.

وي به مشكلات طرح جامع كاهش آلودگي هواي تهران اشاره كرد و تصريح كرد: يكي از مشكلات اين بخش توزيع سوخت استاندارد است كه اميدواريم با كمك وزارت نفت اين مشكل رفع شود.

ابتكار در خصوص افتتاح مركز تست آلاينده‌هاي خودرو در كشور نيز گفت: با راه‌اندازي اين مركز استانداردهاي آلايندگي خودروها ارتقا مي‌يابد.

وي در عين حال تاكيد كرد: براي داشتن هوايي پاك شهروندان بايد سالي يك بار خودروهاي خود را به مراكز معاينه فني ببرند.

جهاني شدن صنعت خودرو نيازمند رعايت استانداردهاي زيست محيطي است

مهندس اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن نيز در اين مراسم با اشاره به اينكه جهاني شدن صنعت خودرو نيازمند رعايت استانداردهاي زيست محيطي، ايمني، كيفيت، قيمت و پاسخگويي به مشتريان در حد جهاني است گفت: ‌راه‌اندازي مركز تست آلاينده‌هاي خودرو كه به صورت مستقل از خودروسازان ايجاد شده است مي‌تواند ما را در اين زمينه ياري كند.

وي تاكيد كرد:‌اگر پافشاري سازمان حفاظت محيط زيست نبود به اين سرعت نمي‌توانستيم استانداردهاي آلايندگي خودروها را ارائه دهيم.

به گزارش ايسنا مهندس كاووسي مدير عامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران نيز در اين مراسم گفت:‌ سرانه توليد آلاينده مونوكسيد كربن خودروهاي كشور از 29/15 گرم بر كيلومتر در سال 78 به 3 گرم بر كيلومتر در سال جاري كاهش يافت.

وي افزود: همچنين در اين مدت ميزان آلايندگي HC و NOG نيز از 3/5 به 5/1 گرم بر كيلومتر كاهش يافت.

مدير عامل شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ايران با اشاره به اينكه 120 مدل موتورسيكلت هم اكنون در كشور با استانداردهاي زيست محيطي انطباق داشته و توليد مي‌شوند، اظهار اميدواري كرد: با توسعه بزرگترين مركز تست آلاينده‌هاي خودروي كشور ميزان تست توليدات خودروسازان از يك درصد در حال حاضر افزايش يابد.

سرنوشت خودروهايي كه نتوانند استانداردهاي زيست محيطي را رعايت كنند همانند پيكان خواهد بود

به گزارش ايسنا مهندس اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن همچنين در حاشيه گشايش بزرگترين مركز تست آلاينده‌هاي خودروي كشور با تاكيد بر اين كه رعايت حقوق مصرف كننده در توليدات خودروسازان داخلي ضروري است تاكيد كرد: سرنوشت خودروهايي كه نتوانند استانداردهاي زيست محيطي را رعايت كنند همانند پيكان خواهد بود.

وي افزود: لازمه ورود خودروسازان به بازارهاي جهاني رعايت مسائلي همچون قيمت،‌آ لايندگي و … است.

وزير صنايع با اشاره به افتتاح بزرگترين مركز تست خودروهاي خاورميانه در كشور گفت:‌ با راه اندازي اين مركز تمامي خودروسازان و موتورسيكلت‌ سازان به طور دائم كنترل مي‌شوند.

به گفته جهانگيري، ايران در زمينه استانداردهاي زيست محيطي و تجهيزات مراكز تست آلاينده‌هاي خودرو در مقايسه با بسياري از كشورهاي آسيايي جلوتر است.

وي در پايان اظهار اميدواري كرد كه‌ اين مركز در فازهاي بعدي گسترش يابد.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha