• جمعه / ۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۴ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8402-09205
  • منبع : نمایندگی یزد

رييس سازمان صنايع دستي ايران: عدم وجود تشكل‌هاي مجرب در امر بازاريابي از مشكلات صنايع دستي است

رييس سازمان صنايع دستي ايران گفت: صنايع دستي مي‌تواند نقش يك سفير را در جهت تبليغ فرهنگ ، هنر و تمدن كشور بزرگي نظير ايران داشته باشد. به گزارش خبرنگار صنايع دستي ايسنا مهندس يزداني اظهار داشت: صنايع دستي عليرغم همه مزيت‌هايي نظير اشتغال‌زايي، ارزش افزوده بالا ، سرمايه‌گذاري كم، ‌رعايت اصول زيست محيطي، ماهيت فرهنگي، تنوع در توليدات، قابليت صادرات، ‌عدم ارز‌بري و ده‌ها مزيت ديگري كه در اين نوع توليدات است، مشكلات بسياري را هم فراروي خودش دارد. وي افزود: بيان اين مشكلات دال بر ناديده گرفتن تلاش و زحمات هنرمندان، مديران و كارشناسان اين عرصه نيست و ما بايد باور كنيم در عصر كنوني اگر بخواهيم در جهت ترويج و تبليغ صنايع دستي ايران را كه يادگار گذشتگان و نمادي از هنر و فرهنگ و تمدن ما است قدم برداريم بايد برنامه‌هاي جديدي داشته باشيم كه تصويب قانون جديد صنايع دستي بدون يك راي مخالف در اواخر كار مجلس ششم يكي از انواع آن است. وي افزود: بحث فرهنگ مصرف و كاربردي كردن صنايع دستي در زندگي شخصي ما مهم است در بخش اداري بخش نامه‌اي دولتي، مسئولين را موظف به استفاده از صنايع دستي كرده است اما در زواياي زندگي شخصي ما هم صنايع دستي جاي كار بسياري دارد. رييس سازمان صنايع دستي اظهار داشت: در بخش اطلاع رساني ضعيف عمل كرده‌ايم كه برپايي چنين نمايشگاه‌هايي مي‌تواند اين خلا را پر كند و رسانه‌ها نقش مهمي در انعكاس فعاليت‌ها و مزيت‌هاي صنايع دستي ايران مي‌توانند داشته باشند. يزداني خاطر‌نشان كرد: عدم تنوع در توليدات از مشكلات اين صنعت ملي است كه به دليل عدم توجه به ذوق و سليقه خريداران در سال‌هاي متمادي انبوهي از صنايع دستي توليد و در انبارها نگهداري مي‌شود. وي افزود: عدم وجود تشكل‌هاي مجرب در امر بازاريابي از ديگر مشكلات فراروي ماست ، عدم توجه به امر آموزش به دليل پراكندگي اين صنعت در دورترين روستاها و مناطق عشايري باعث شده اين فرصت فراهم نگردد تا در جهت ارتقاي آن كاري صورت نگيرد. يزداني با بيان ديگر مشكلات اين صنعت گفت: تعدد مراكز تصميم گيري از جمله اين مشكلات بود كه با تصويب قانون صنايع دستي اين مشكل برطرف شد. طبق قانون جديد شركت سهامي سازمان صنايع دستي ايران كه از سال ‌43 مشغول فعاليت اداري بود از امسال به سازمان صنايع دستي تبديل شده و تمامي رشته‌هاي صنايع دستي به جز فرش به اين سازمان محول شده است. رئيس سازمان صنايع دستي در ادامه اظهار داشت: به دليل سهم بالاي فرش در صادرات فعلاً مديريت اين بخش به وزارت بازرگاني و شركت فرش ارائه شده و مابقي رشته‌هاي صنايع دستي زير نظر سازمان صنايع دستي ايران كار مي‌كنند و اين كار به اين دليل صورت گرفته كه ساير رشته‌ها در زير سايه فرش خاموش نشوند و هدايت ساير رشته‌ها را به سازمان صنايع دستي محول كردند. وي افزود: در بحث بازاريابي و صنعت توريسم بنابر اعلام گمرك جمهوري اسلامي ايران در سال ‌83 بالغ بر ‌1 ميليون و ‌200 هزار نفر مسافر خارجي وارد كشور شده است كه در مجموع ‌8/28 درصد از مسافران ورودي به كشور جهانگردان خارجي بوده‌اند كه اگر هر كدام از اين افراد يك بسته سوغات به عنوان نمادي از ايران با خود ببرند تاثيرات قابل توجهي در اين صنعت دارد كه در اين زمينه برنامه‌ريزي و تعامل با سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نياز است. گفتني است در نمايشگاه سراسري صنايع دستي ‌180 غرفه در ‌6 سالن كه از ‌20 الي ‌26 ارديبهشت ماه فعال مي‌باشد آثار صنايع دستي ‌28 استان كشور در ‌30 رشته صنايع دستي در محل دائمي نمايشگاه‌هاي استان يزد به نمايش درآمده و در روز پاياني نمايشگاه غرفه‌هاي برتر انتخاب مي‌شوند. انتهاي پيام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha