اصغر هاشمي: سينماي ايران، اتوماتيكوار به سمت سينماي «كمدي» سوق داده شد «مجردها»، خودش براي خودش تبليغ ميكند
اصغر هاشمي كه در تجربه كارگردانياش فيلمهاي همچون «مهريه بيبي»، «زير بامهاي شهر»، «دو همسفر»
«در آرزوي ازدواج»، «زندگي» ،«گروگان» را ساخته است بعد از چند سال فعاليت در زمينه سينماي جدي اجتماعي با فيلمي همچون «نگين»، هماكنون فيلم كمدي «مجردها» را در اكران عمومي سينماها دارد.
وي در گفت و گو با خبرنگار هنري ايسنا، ژانر فيلمهاي «زير بامهاي شهر» ، «در آرزوي ازدواج» ، «دو همسفر» را برگرفته از يك نوع سينماي طنز اجتماعي ميداند كه بين سالهاي 68 تا70 ساخته است و فيلمهايي همچون «مهريه بيبي» و «مجردها»، را كمدي مفرح معرفي ميكند.
هاشمي در پاسخ به تفاوت سينماي كمدي و طنز تصريح كرد: سينماي طنز بيشتر شوخيهاي برگرفته از مسائل جدي جامعه است، يعني مسالي كه خيلي جدي است اما درعين حال ميتواند خيلي جدي نباشد و هنرمند با آنها شوخي كند به هر حال به نوعي عملكردها نقد بشود، اما فيلمهاي كمدي بيشتر متكي به بازيگر و توانائيهاي او است تا بتواند لحظات شاد و مفرحي براي تماشاچي ايجاب كند و در عين حال هم قرار نيست نقدي صورت بگيرد يا از اين طريق آموزشي به مخاطب داده شود.
كارگردان «مجردها»، درباره كمتر پرداختن به سينماي طنز اجتماعي طي سالهاي اخير گفت: سينماي امروز ايران به دليل وجود مسايلي كه براي جامعه ارزش شده و آن ارزشها آنقدر جدي هستند كه به هيچ هنرمندي اجازه شوخيكردن داده نميشود اتوماتيكوار باعث شده که مساله طنز در فيلمها كمرنگ شود و به سينماي كمدي بيشتر پرداخته شود.
وي در ادامه افزود: دليل ساخت بيشتر فيلم هاي كمدي نسبت به فيلم هاي طنز به نگاه سياستگذاران فرهنگي برميگردد. درحاليكه من به عنوان كارگردان به سينماي طنز نقادانه اجتماعي علاقهمند هستم اما وقتي شرايط كار در آن نوع سينما فراهم نيست به نوعي سينما ميپردازم كه بستر كار در آن فراهم است.
هاشمي در ادامه گفت و گو با خبرنگار هنري ايسنا از تجربه ساخت «مجردها» گفت.
وي معتقد است امسال توجه زياد تهيهكنندگان به ساخت فيلم هاي كمدي نتيجه استقبال مردم از سري فيلم هاي كمدي سال قبل بود و درعين حال روحيه مردم نشان داد كه سينماي مفرح و سرگرمكننده را بيشتر ترجيح ميدهند. براي ساخت «مجردها» نيز تهيهكننده فيلمنامهاي از آقاي توحيدي داشتند كه پيشنهاد ساخت آن را به من دادند.
اصغر هاشمي انتخاب بازيگران «مجردها» را بيشتر رعايت گيشه به مفهوم اينكه بازيگرها به نوعي شناخته شده باشند، دانست و به ايسنا گفت: وقتي بازيگرها به نوعي شناخته شده باشند، براي جذب مخاطب خصوصا در شروع اكران فيلم تضمين هست تا بعدها بتوانند تبليغي براي بقيه مخاطبين باشند در عين حال كه سينماي ايران نشان داده است كه با بازيگران معروف هم در بعضي شرايط تماشاچي از فيلمها استقبال نميكند به دليل اين كه ذائقه تماشاچي قوي است خيلي زود از طريق عكسها و جنبههاي تبليغاتي تشخيص ميدهد فيلم خوب يا بد است.
كارگردان «مجردها» استقبال از اين فيلم را با توجه به نوع استقبال مخاطبين از ساير فيلمها به نسبت مناسب ارزيابي ميكند. و ميگويد: «مجردها» از آن فيلمهاي است كه قرار است خودش براي خودش تبليغ كند و تماشاچي وقتي راضي از سينما خارج ميشود تضميني براي ورود تماشاگران ديگر طي روزهاي بعد است.
اصغر هاشمي از آغاز تبليغات تلويزيوني «مجردها» طي روزهاي آينده خبر داد.
وي هماكنون به عنوان مشاور و فيلمنامه نويس پروژه «دره زاگرس» محمدعلي نجفي -كه يك پروژه جدي و به قول خودش پستمدرنيسم است - همكاري ميكند. به گزارش ايسنا مجردها كه در گروه سينماي قدس به نمايش درآمده است درباره سه دوست جوان است كه براي رسيدن به آرزوهايشان تصميم ميگيرند به يكي از كشورهاي حوزه خليج فارس سفر كنند،اما يك اتفاق باعث عدم انجام اين كار ميشود و آنها به ناچار به پيشنهاد يكي از آشنايان خود در كارگاهي كه مديريت آن را يك زن برعهده دارد مشغول به كار مي شوند واين خود ماجراهايي را به همراه دارد .
اين فيلم به تهيهكنندگي يدالله شهيدي ، نويسنده فيلمنامه: فرهاد توحيدي. مدير فيلمبرداري: امير كريمي. تدوين: كاوه ايماني. موسيقي متن: سعيد انصاري. صدابردار: مسعود شاهوردي. صداگذاري وميكس: فريدون خوشابافرد مدير توليد: بهنام شهيدي سرمايه گذاران: ابوالقاسم يزدي - بهنام شهيدي
انتهاي پيام
- در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
- -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
- - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بیاحترامی به اشخاص، قومیتها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزههای دین مبین اسلام باشد معذور است.
- - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر میشود.
نظرات