• دوشنبه / ۱۰ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۲:۱۶
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 8312-03617
  • خبرنگار : 71060

/ تا نوروز 84/ نظارت بر تاسيسات گردشگري چقدر جدي خواهد بود؟

/ تا نوروز 84/
نظارت بر تاسيسات گردشگري چقدر جدي خواهد بود؟

ايام نوروز كه فرا مي‌رسد طبق سال‌هاي گذشته مديران بخش نظارتي از تشديد نظارت بر واحدهاي اقامتي و گردشگري سخن مي‌گويند؛ اما تاملي بر روند سال‌هاي گذشته حاكي از آن است كه اينگونه برنامه‌ريزي‌هاي نظارتي در اجرا نياز به قوانين شديدي دارند، به ويژه آنكه اكنون در چارت سازماني ميراث فرهنگي و گردشگري اداره ‌كلي به نام نظارت و استانداردسازي نيز تعريف شده كه وظيفه نظارت و استانداردسازي اماكن و تاسيسات گردشگري را بر عهده دارد. كما اينكه در برهه كنوني به نظر مي‌رسد وظيفه بازرسي و نظارتي شركت توسعه ايرانگردي و جهانگردي در خصوصي نظارت بر اماكن اقامتي به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري منتقل شده باشد.

به گزارش ايسنا، چندي پيش قدمگاهي، مدير نظارت بر اماكن اقامتي سازمان وقت ايرانگردي گفته بود كه: حوادث 11 سپتامپر بيشترين تاثير خود را بر هتلداري گذاشته است؛ به طوري كه اكثر هتل‌هاي بزرگ يا با ركود مواجه‌هستند يا در آستانه ورشكستگي به سر مي‌برند كه اگر دولت دريافت عوارض را كاهش ندهد و يا تسهيلاتي را در اين زمينه ارايه نكند، بايد هتل‌ها را تعطيل كرد.

اين هشدار قدمگاهي هر چند در زمان خود انعكاس لازم را نيافت؛ اما بعدها تعطيلي برخي هتل‌ها و هشدار چند روز پيش رييس جامعه هتلداران كرمان مبني بر اينكه اگر مسافر نيايد، آن‌ها مجبور به تعطيلي هتل خود هستند نشان داد كه بايد تدابيري جدي در اين زمينه انديشيده شود. تدابيري كه بي‌شك دو حوزه سياستگذاري جديد و نظارت را بايد در خود مستتر داشته باشد كه در اين ميان مي‌توان از گسترش توريسم داخلي به عنوان يكي از راهكارهاي موجود نام برد.

به گزارش خبرنگار ايسنا و طبق آمارهاي منتشر شده رشد مسافرت‌هاي داخلي سال گذشته در قياس با دو سال پيش از رشد 40 درصدي برخوردار بوده و پيش‌بيني مي‌شود كه در سال جديد (84) 25 ميليون ايراني در ايام نوروز مسافرت كنند.

اين حجم انبوه از سفر نياز به امكانات رفاهي، گردشگري، حمل و نقل و ... دارند كه توزيع اين امكانات بايد با

نظارت‌هاي شديد توام باشد تا مسايل سال هاي گذشته تكرار نشود.

همه ما صف‌هاي طولاني مسافران براي دريافت بليط سفر در ايام نوروز و پيدايش پديده بازارسياه ‌را در اين ايام ديده‌ايم كه اين عامل در نوع خود مي‌تواند بر راندمان سفر تاثيرات منفي بگذارد.

در اين راستا و براي ارايه خدمات به مسافران ظاهرا قرار شده كه مهمانخانه‌ها و مراكز بين راهي استان تهران در تعطيلات نوروزي، به صورت روزانه بازرسي شوند.

نظارت بر واحدهاي اقامتي و مراكز بين‌راهي تهران به صورت روزانه انجام شده و هر يك از كارشناسان گردشگري، به عنوان بازرس در اين اماكن حاضر شده و بر نحوه خدمات رساني مراكز نظارت خواهند كرد.

هم چنين به منظور اطلاع‌رساني به گردشگران نوروزي انتشار 400 هزار نسخه كاتالوگ و بروشور در دستور كار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري قرار گرفته است تا گردشگران در ايم نوروز به لحاظ اطلاعات دچار مشكل نشوند.

كارشناس مسئول نظارت ستاد نظارت بر سفرهاي نوروزي گيلان نيز گفته است كه در ايام نوروز با تشكيل ستادها و واحدهاي بازرسي به طور مستمر از واحدهاي پذيرايي و اماكن اقامتي و اسكان مسافران و نيز از محورهاي گردشگري استان بازديد مي‌شود.

مديركل امور تعاوني‌هاي حمل‌ونقل وزارت تعاون- نيز اعلام كرده كه با تشكيل ستاد راهبردي جهت سفرهاي نوروزي، بر خدمات‌رساني تعاوني‌هاي حمل و نقل نظارت خواهند داشت.

حميد قاسمي گفته است: اين ستاد با اختصاص تلفن 6416025، 24 ساعته آماده پاسخگويي به شهروندان و دريافت نقطه‌نظرات، پيشنهادات يا شكايات آن‌ها نسبت به نحوه خدمات‌رساني تعاوني‌هاي حمل‌ونقل مسافربري در ايام نوروز است.

هم‌چنين اعلام شده كه: ‌طرح ضربتي نظارت و كنترل واحدهاي اقامتي و پذيرايي از ابتداي اسفند ماه در كهكيلويه و بويراحمد انجام مي‌شود.

مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري كهكيلويه و بويراحمد در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا، افزوده است: طي اطلاعيه‌اي كليه‌ي واحدهاي اقامتي و پذيرايي و رستوران‌هاي بين راهي موظف شده‌اند تا نواقص و كمبودهاي كمي و كيفي محل خود را تا آخر بهمن ماه اعلام و با همكاري اداره‌ي كل ميراث فرهنگي و گردشگري استان،‌ آن‌ها را رفع كنند.

وي گفت: با تشكيل ستاد تسهيلات نوروزي استان كارشناساني از مركز بهداشت، اداره‌ي اماكن، اداره‌ي بازرگاني و يك كارشناس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نظارت بر اين واحدها در طول ايام تعطيلات بر عهده خواهند داشت.

از سوي ديگر از جامعه هتلداران نيز خبر مي‌رسد كه براي نظارت مستمر بر واحدهاي اقامتي آيين‌نامه‌ي اجرايي كميسين تدوين استانداردهاي فني و نظارت بر تاسيسات اقامتي تهيه شده است.

اين در حاليست كه كارشناس مسؤول بهداشت مواد غذايي وزارت بهداشت با بيان اين كه 5 هزار بازرس بهداشتي در سراسر كشور در قالب طرح سلامت نوروزي بسيج شدند، به ايسنا گفته است: از هفته گذشته اكيپ‌هاي بهداشتي در همه اقصي‌ نقاط كشور مستقر شده‌اند، تا خدمات بهتري به مردم ارائه كنند.

از ساير شهرها و شهرستان‌ها نيز اخباري در خصوص نظارت شديد! بر ارايه خدمات نوروزي به گوش مي‌رسد؛ اما اينكه اين برنامه‌ها و نظارت‌ها تا چه حد در عمل موفق خواهند بود، نكته‌اي است كه بايد منتظر بود و آن را ديد، درست دو هفته‌ي ديگر...

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha