• چهارشنبه / ۵ اسفند ۱۳۸۳ / ۱۵:۵۲
  • دسته‌بندی: حوادث، انتظامی
  • کد خبر: 8312-01747
  • خبرنگار : 90077

آخرين گزارشها از مناطق زلزله‌زده كرمان: حدود500 كشته بر اساس آمار رسمي و 790 در آمار ايسنا اسكان موقت 90 درصد زلزله‌زدگان و شرايط سخت باراني

آخرين گزارشها از مناطق زلزله‌زده كرمان:
حدود500 كشته بر اساس آمار رسمي و 790 در آمار ايسنا
اسكان موقت 90 درصد زلزله‌زدگان و شرايط سخت باراني

درحاليكه اخبار رسمي از حدود 450 تا 500 كشته در مناطق زلزله‌زده كرمان حكايت مي‌كنند، بررسي‌هاي ايسنا حاكي از افزايش شمار كشته‌شدگان به حدود 790 تن بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشكي كرمان و پزشكي قانوني مستقر در منطقه زرند و مجروحان به 1411 تن تا كنون است.

به گزارش خبرنگار «حوادث» ايسنا شب گذشته نيز آمار رسمي كشته‌شدگان حادثه420 تن اعلام شده بود، اما بررسي‌هاي ايسنا از 546 كشته حكايت داشت.

همين بررسي نشان مي‌دهد از زمان وقوع زلزله روز گذشته كرمان تا كنون علاوه بر كشته‌شدگاني كه در بيمارستان به دليل شدت جراحات فوت كرده‌اند، تا ساعت 14 امروز، 430 جسد به پزشكي قانوني كرمان مستقر در منطقه زرند تحويل شده است كه از اين تعداد 58 درصد زن، 42 درصد مرد و 4/33 درصد كودك هستند و هويت 5 جسد تا كنون شناسايي نشده است.

خبرنگار اعزامي ايسنا به منطقه آسيب ديده زرند نيز گزارش داد، سه شهر «شهر زرند»، «خانوگ» و اسلام‌آباد به همراه 52 روستا و 1372 واحد مسكوني بين 30 تا 70 درصد خسارت ديده و 285 واحد مسكوني در روستاهاي كرمان تخريب شدند.

بر اساس آخرين گزارشها از منطقه به دنبال اين حادثه 14 قنات ريزش كرده و 36 واحد موتورخانه كشاورزي تخريب شدند.

همچنين به واحدهاي عمومي شامل شهرداري، كشتارگاه، غسالخانه و شركت تعاوني شهر خسارات عمده‌اي وارد آمده و پاسگاه‌هاي انتظامي حتكن و اسلام آباد 100 درصد تخريب و تعدادي از فرماندهان پاسگاه‌ها مجروح شدند.

از زرند همچنين خبر مي‌رسد 60 درصد ستاد انتظامي شهرستان تخريب شده و به ساختمان پاسگاه انتظامي هروز 40 درصد خسارت وارد آمده است.

گزارش ديگري حاكيست كار آواربرداري براي تخليه مجروحان در منطقه بويژه در روستاي حتكن ادامه دارد و نيروهاي امدادي مستقر در منطقه به همراه بازماندگان تعدادي از مجروحان و كشته‌شدگان را از زير آوارها خارج كرده‌اند.

كريمي، استاندار كرمان نيز به خبرنگار ايسنا گفت: 90 درصد زلزله‌زدگان اسكان موقت داده شدند.

وي افزود: عمليات اسكان موقت تنها در بخش كوچكي از روستاهاي اسلام‌آباد و ريحانشهر انجام نشده اتس.

به گفته استاندار كرمان تا پايان وقت امروز تمام زلزله‌زدگان كرمان اسكان موقت داده مي‌شوند.

وي تصريح كرد: كار امدادرساني در حال انجام است و زلزله‌زدگان به كمكهاي نقدي هموطنان نيازمند هستند.

كريمي با اشاره به اعزام تيمهاي امدادي به مناطق زلزله‌زده خاطرنشان كرد: ريزش باران شديد و شرايط جوي نامساعد شرايط را براي زلزله‌زدگان سخت و دشوار كرده است.

به گفته استاندار كرمان در حال حاضر برق تمام روستاها به جز داهوئيه و يك روستاي ديگر وصل شده است. همچنين آب‌رساني به اندازه كافي از طريق فعال كردن شبكه‌هاي آب‌رساني در حال انجام است.

استاندار كرمان تصريح كرد: كار آواربرداري از مناطق همچنان ادامه دارد.

همچنين به گفته دكتر ابناء مدير عامل هلال احمر استان كرمان مناطق آسيب ديده در حال حاضر به 5 منطقه تقسيم و به استانهاي همجوار شامل اصفهان، هرمزگان، يزد، سيستان و بلوچستان و اسلام آباد به عنوان استانهاي معين و جهت كمك‌رساني واگذار شدند.

وي افزود: ستاد مركزي جمعيت هلال احمر مشغول امدادرساني براي نجات مجروحان و جست و جوي اجساد كشته شدگان احتمال هستند.

ابنا تصريح كرد: اكيپ پزشكي با تجهيزات لازم به منطقه حتكن اعزام و بيمارستان صحرايي ايجاد شده است.

وي اعلام كرد: عمليات امدادرساني با يك دستگاه بالگرد هلال احمر در منطقه ادامه دارد و در حال حاضر نان خشك بهداشتي از جمله نيازهاي ضروري است.

دكتر فدايي، معاون عمراني استانداري كرمان نيز از توزيع 10 هزار تخته چادر در ميان زلزله‌زدگان خبر داد.

وي گفت: تمام مسيرهاي بسته شده تا كنون بازگشايي شده و امدادرساني با سهولت و سرعت بيشتري در حال انجام است.

فدايي تصريح كرد: اجساد مجروحان بيشتر روستاها خارج و در همان منطقه محل سكونت خود دفن شده‌اند.

مهندس حسين‌زاده، مديركل ارتباطات و مخابرات راديويي هلال احمر گفت: سه تيم 5 نفره فني در محل مستقر هستند.

وي گفت: ارتباطات در زرند با استانهاي معين و تهران برقرار است.

وزارت راه و ترابري نيز اعلام كرد: تا كنون 120 نفر از مجروحان زلزله زرند در دو مرحله توسط راه آهن به مراكز درماني و اورژانس منتقل شده‌اند.

همچنين اقلام امدادي شامل 10 هزار تخته پتو، 2 هزار تخته چادر، 2 هزار توپ موكت و 3 هزار شعله والور به كرمان ارسال شده است.

به گفته وي راه‌آهن استانهاي معين در حال حاضر در حال آماده باش كامل براي كمك به زلزله زدگان هستند.

به گزارش ايسنا سرهنگ خلبان محمدرضا نجاريان طوسي، نماينده ارتش جمهوري اسلامي در ستاد حوادث غير مترقبه كشور نيز از تشكيل ستاد بحران ارتش در قرارگاه عملياتي جنوب شرق خبر داد و افزود: 700 نفر از كاركنان ارتش به زرند اعزام و 5 فروند بالگرد از پايگاه هوانيروز كرمان جهت تسريع در عمليات امدادرساني و اكيپهاي پزشكي با انجام 32 سورتي پرواز به منطقه اعزام شده‌اند.

به گفته وي تا كنون دو فروند هواپيماي ترابري سنگين جهت ترابري اقلام امدادي و خبرنگاران داخلي و خارجي به منطقه اعزام و تمام آمبولانسها و خودروهاي يگانهاي ارتش مستقر در كرمان جهت ترابري به كار گرفته شده‌اند.

ستاد حوادث غير مترقبه كشور نيز در گزارشي از توزيع اقلام امدادي شامل چادر امدادي، پتو، نايلون پوششي، غذاي كنسرو، نان، چراغ والور، فانوس، بيل، برانكارد، برنج، قند، موكت در مناطق آسيب ديده خبر داد.

بر اساس اعلام نيروي انتظامي جمهوري اسلامي نيز تا كنون 3 فروند بالگرد ناجا مستقر در كرمان جهت تخليه مجروحان به همراه 12 تيم پزشكي، آمبولانس، 20 تيم پليس راهنمايي و رانندگي جهت برقراري انتظام در جاده‌ها و كنترل مبادي ورودي و خروجي، 3 گروهان از يگانهاي ويژه، 10 تيم اطلاعاتي براي استقرار در فرودگاه كرمان، تيم تشخيص هويت كشته شدگان، گردانهاي امدادرساني، 15 دسته رزمي، يك تيم مخابراتي و فني، 30 نفر از كاركنان، همچنين تيم‌هاي ارزيابي سريع به منطقه جهت برآورد و بررسي وضعيت بهداشتي و تجهيزات وسايل ضروري بهداشتي اعزام شده است.

نيروي انتظامي همچنين از اعزام 35 دستگاه انواع خودرو و 4 تيم پزشكي با 4 دستگاه آمبولانس به منطقه خبر داد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز ضمن اعلام تشكيل ستاد بحران در دانشگاه علوم پزشكي كرمان خبر داد: استانهاي يزد،مشهد، رفسنجان جهت پذيرش مصدومان اعزامي در آماده باش هستند.

بر اساس اعلام اين وزارتخانه تا كنون 300 مصدوم توسط دو قطار پس از انجام خدمات درماني از منطقه انتقال داده شدند.

انتهاي پيام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha